יחסי חוץ | טור סופ"ש

בארה"ב מגדירים את ממשלת נתניהו המסתמנת "משקולת כבדה על רגל ימין"

בממשל האמריקאי הגיבו באיפוק לתוצאות הבחירות ומקווים שחברי הממשלה החדשה לא יובילו לפרובוקציות, אך אופטימיים בזכות מערכת היחסים בין נתניהו לביידן • שר בחרייני רומז: "קצב היחסים עשוי להשתנות" • וגם: הפלסטינים מנסים לזרז את הפקת הגז הטבעי משדה מרין

בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כרה''מ, וג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Gerald Herbert
בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כרה''מ, וג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Gerald Herbert

"זה אותו ביבי שאנו מכירים, אבל כעת יש לו משקולת כבדה על רגל ימין שלו".
כך מתאר גורם מדיני אמריקאי את תפיסת הממשל בוושינגטון כלפי ממשלת נתניהו המסתמנת.

איך הכלכלה תשרוד עם ממשלת קיצוניים? בן גביר והחרדים יתקרבו לקונצנזוס | טור סופ"ש
לקראת המו"מ הקואליציוני: הקרבות שצפויים לנתניהו, ועל מה הוא לא יוותר | טור סופ"ש
● ​בג"ץ ערוץ 14: בית המשפט העליון בשבתו ככותב טורי דעה לעיתון | טור סופ"ש
הפיצול ודפוסי ההצבעה: הציבור הערבי אכן הכריע את הבחירות | טור סופ"ש

אלא שלפחות בהיבט המדיני והביטחוני, בנימין נתניהו לא מתכוון לתת לרשימת הציונות הדתית להשפיע יותר מדי על ההחלטות. גורם בכיר בליכוד אומר לגלובס כי בכל הנוגע למדיניות חוץ וביטחון, ראש הממשלה המיועד נתניהו ישמור לעצמו את הסמכויות וההחלטות, ולא יאפשר דריסת רגל למפלגות אחרות. "נתניהו יאפשר התדיינות כמו שהוא יודע וישמע את כל הדעות, אבל את ההחלטות המהותיות יקבל בעצמו", אומר הבכיר בליכוד.

לדברי הגורם, סוגיות כמו הבנייה בהתנחלויות הן מדיניות וברור כי יהיה שינוי מהממשלה הקודמת. אולם, זה יתבצע באופן שלא יפגע ביחסים עם ארה"ב. לשרי הציונות הדתית תהיה אוזן קשבת, אבל את מה שיקרה בפועל בנושאים האלה יקבע נתניהו. סיבה מרכזית לכך היא האפשרות כי תהיה זו הקדנציה האחרונה של נתניהו, שבה יבקש להותיר חותם משמעותי. הסכמי אברהם היו הישג מפואר אחד, והוא יבקש להרחיבו ולבססו.

וושינגטון הרשמית הגיבה באיפוק לתוצאות הבחירות. השגריר בישראל טום ניידס פרסם הודעה המברכת על שיעור ההצבעה הגבוה, והוסיף: "מוקדם עדיין לחזות את הרכבה המדויק של הקואליציה החדשה, אנו נמשיך לעבוד עם הממשלה בישראל על בסיס האינטרסים והערכים המשותפים".

דובר מזכירות המדינה האמריקאית נד פרייס נתן רמז עבה בהרבה לזהותם של השרים החדשים המסתמנים, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר: "אנו מקווים שכל בכירי ממשלת ישראל יחלקו איתנו ערכים של סובלנות ויחס מכבד למיעוטים".

במפלגה הרפובליקנית, שלפי ההערכות תכבוש את הקונגרס בבחירות האמצע, נשמעו ברכות נלהבות. מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו בירך על הניצחון, וכמה חברי קונגרס הבטיחו המשך סיוע לישראל.

אולם, הנשיא ג'ו ביידן והדמוקרטים מחזיקים בממשל. לפי אותו גורם אמריקאי, ביידן מכיר את נתניהו היטב, ובניגוד לברק אובמה - הקשר עימו חם. הציפיות של הבית הלבן מנתניהו יהיו למנוע מהקיצונים בממשלתו להבעיר את השטח. "הדבר האחרון שצריכים בוושינגטון זה עוד מוקד עימות", אמר. כך, למשל, בוושינגטון מצפים שהסכם קביעת הגבול הימי עם לבנון לא יבוטל. בזירה הפלסטינית, האמריקאים ידרשו כי לא תהיה תנופת בנייה מחודשת בהתנחלויות, ושייעשה ניסיון לחזק את שיתוף הפעולה הכלכלי עם הרשות הפלסטינית.

הסכמי אברהם שינו את היחס האמריקאי

נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ד"ר דורי גולד, שהיה יועצו המדיני של נתניהו, אומר כי אנו בעידן שונה מבעבר שבו הלחץ בסוגיות הפלסטיניות היה המוקד ביחסים עם ארה"ב. הסכמי אברהם, לדבריו, שינו את התמונה - והם מקלים את הלחץ. בסוגיית ההתנחלויות אמנם ממשל ביידן רואה אחרת מממשל טראמפ, אבל "אם ישראל לא תגזים בממדי הבניה ויהיה דו־שיח בנושא, זה לא צריך להגיע למשבר".

בסוגיית הסכם הגבול הימי עם לבנון, אומר גולד כי אי אפשר לנתק אותו מכך שסוגיית הגז הפכה לאינטרס אמריקאי מרכזי בעקבות המלחמה באוקראינה והצורך לייצר מקורות גז טבעי חדשים לאירופה. "אם יהיו טיעונים חזקים של ישראל נגד ההסכם", מסביר גולד, "אלה יוצגו בפני האמריקאים, ואני בטוח שהם יאזינו. אבל אני לגמרי לא בטוח שהם יקבלו אותם". באשר לחיזבאללה, גולד מעריך כי ככל שהסכם הגרעין המחודש מתרחק, ישראל תוכל להיות תקיפה יותר כלפי חיזבאללה. ולהיפך, אם הסכם עם איראן יתקרב לאחר בחירות האמצע לקונגרס, לישראל תהיה בעיה בהחרפה מול חיזבאללה.

על הסכמי אברהם, מוסיף גולד כי מדינות המפרץ מעריכות את נתניהו. המפתח עם ערב הסעודית הוא נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן והדרך לשיפור היחסים היא הידוק הקשר של נתניהו עימו. הוא מציין את המחלוקת של הסעודים עם ארה"ב בשל אי תגובתה למתקפות החות'ים. אם לישראל תהיה השפעה על האמריקאים להיות תקיפים יותר מול איראן והחות'ים, והמחלוקת בין ריאד לוושינגטון תתעמעם, זה יסייע להתקרבות לערב הסעודית.

בכיר סעודי מאשש את דברי גולד. בשיחה עם גלובס הוא אומר כי עם נתניהו יש כבר שיח מהעבר והקשר יתחדש. לדבריו, מדובר בתנאים גיאו־אסטרטגיים שונים מבתקופת טראמפ, וגם המלחמה באוקראינה שינתה את המצב. "נתניהו שחקן בינלאומי מוכר יותר ובעל משקל גדול מקודמיו. הוא במה שנראה כממשלה שינהיג לכמה שנים, ואנחנו מעריכים שירצה לעשות דברים שישאירו אותו בזיכרון הבינלאומי. אבל חשוב לזכור את מה שהישראלים מפספסים הרבה, סבלנות היא ערך בדיפלומטיה".

בה בעת, שר התעשייה והמסחר של בחריין ד"ר זאיד אל־זיאני אומר לגלובס כי בחירתה של ממשלה חדשה בישראל חשובה ליחסי ישראל עם מדינות האזור. "אנחנו נעבוד עם כל ממשלה שתקום, לקידום היחסים בהתאם לרוח הסכמי אברהם, ובוודאי כשרק מעט מאוד מהפוטנציאל הגלום בהם נוצל עד כה".

מה דעתך על החבירה של נתניהו לציונות הדתית?
"אנחנו בוודאי לא מתערבים בענייניה הפנימיים של ישראל. שתי המדינות מושקעות עמוק בהסכמי אברהם, ולא תהיה לכך השפעה עליהם. עם זאת, ייתכן והקצב יהיה מעט אחר".

גם באיחוד האמירויות מגיבים באופן דומה. בכיר מדיני אומר לגלובס כי אין לו ספק שנתניהו, שחתם על הסכמי אברהם והם אחד מהישגיו האישיים הגדולים, ירצה לקדם אותם עוד יותר. הוא מעריך כי תקוות נתניהו להוסיף מדינות שעד כה נותרו מחוץ להסכמים, לא צפויה בתקופה הקרובה. "אולי גם לא בשנתיים הקרובות".

הפלסטינים מקדמים את פיתוח שדה הגז מול עזה

הרשות הפלסטינית הקימה ועדת שרים שתפקידה לפקח על התהליכים להפקת גז משדה מרין שמול חופי רצועת עזה. הרשות מעוניינת להאיץ את המהלכים ולפי השר הפלסטיני אחמד מג'דלאני, חבר הוועדה, עד לסוף השנה ייחתם הסכם מפורט בנושא עם מצרים, שתנהל בפועל את ההפקה.

חברת האנרגיה המצרית אמורה לקבל 45% מהזיכיון, והיא תפנה כנראה לחברות אנרגיה בינלאומיות, אנרג'יאן היוונית־בריטית אחת מהן, לטובת חוזה הפקה. מג'דלאני טוען כי לישראל אין זכות על השדה, ומכאן גם לא חלק כלכלי בהכנסותיו העתידיות שמוערכות ב־7 מיליארד דולרים.