הכוח של החברה הערבית בכנסת הוא פחות מחצי מחלקה באוכלוסייה

החברה הערבית תזכה לייצוג מועט בכנסת ה־25: מ־13 חברים בכנסת הקודמת, ל־9 בלבד בנוכחית • הסיבה העיקרית לייצוג החסר של ערבים בישראל, מעבר לפיצול הקולות ואי המעבר של בל"ד הפעם, היא שיעור ההצבעה הנמוך שלהם

מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: שלומי יוסף
מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: שלומי יוסף

הבחירות לכנסת ה־25 התרחשו שנה וחצי בלבד לאחר הבחירות הקודמות לכנסת ה־24, אך הרבה השתנה. לנתניהו יש רוב מוחלט בכנסת, והייצוג של אוכלוסיות שונות במשכן עבר שינויים נרחבים.

הפיצול ודפוסי ההצבעה: הציבור הערבי אכן הכריע את הבחירות | מוחמד מג'אדלה, טור סופ"ש
דירות במחיר מופחת נחטפות מהמדף? ביישובים הערבים אין התנפלות

החברה הערבית תזכה לייצוג מועט בכנסת ה־25. מ־13 חברים בכנסת הקודמת, ל־9 בלבד בנוכחית. זה קרה לא רק בגלל שבל"ד לא עברה את אחוז החסימה, שהרי סכום המנדטים של רע"ם והמשותפת אז ועכשיו הוא 10 (לחד"ש־תע"ל יש נציג יהודי אחד, עופר כסיף). הייצוג הערבי במפלגות הציוניות הוא זה שהידרדר: איבתיסאם מראענה מהעבודה וג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ, למשל, לא נבחרו לכנסת הנוכחית. בכל מקרה, בשל אחוזי ההצבעה הנמוכים של ערבים ישראלים, הייצוג שלהם בכנסת נמוך: הם מהווים 7.5% מהכנסת בלבד, לעומת 21% באוכלוסיית ישראל. כלומר, ייצוג־חסר של מעל 50%.

הסיבה העיקרית לייצוג החסר של ערבים בישראל, מעבר לפיצול הקולות ואי המעבר של בל"ד הפעם, היא שיעור ההצבעה הנמוך שלהם. נכון למועד כתיבת שורות אלו, הוזנו קולות בסך 66% מבעלי זכות ההצבעה (לעומת 71.3% בתוצאות האמת). בהשוואה לכך, ב־5 הערים הערביות הגדולות שיעור ההצבעה עמד בין 38% ל־63%. מדובר בעלייה ניכרת ביחס לבחירות הקודמות, אך עדיין החברה הערבית בישראל מצביעה בשיעורים נמוכים בהרבה משאר הציבור. יחד עם פיצול המפלגות, שהפיל 3.5 מנדטים של בל"ד מתחת לאחוז החסימה, הייצוג הערבי בישראל נשאר נמוך מאוד. מעבר לייצוג החסר של החברה עצמה, זה השפיע בצורה ניכרת ואולי מכרעת על גורל "גוש השינוי" כולו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

דרוזים דווקא זכו במהלך רוב השנים לייצוג־יתר בכנסת, בשל "ברית הדמים" בשירות הצבאי ונוכחותם כנציגי המיעוטים בחלק מהמפלגות הציוניות. בכנסת הקודמת 2.5% מהכנסת היו דרוזים (לעומת 1.6% באוכלוסיה), אך הכנסת הנוכחית עלולה להיות ריקה לגמרי מדרוזים, משום שהמפלגות הללו לא הביאו תוצאה טובה מספיק: חאמד עמאר מקום 6 בישראל ביתנו (קיבלו 5) ועלי סלאלחה מקום 4 במרצ (לא עברו).