גל הירש | בלעדי

גל הירש והפרקליטות הסכימו על סעיף העבירה, המו"מ קרס על העונש

הצדדים ניהלו מו"מ להסדר טיעון והסכימו בנוגע לסעיף האישום בעבירות המס סביב פעילותו העסקית, אך הירש סירב לעבודות שירות • הוא הגיש בקשה לכופר, אך חזר בו עקב התנגדות הפרקליטות ומנדלבליט

תא''ל (במיל') גל הירש / צילום: ניצן שפיר
תא''ל (במיל') גל הירש / צילום: ניצן שפיר

סנגוריו של תא"ל (מיל') גל הירש והפרקליטות ניהלו משא-ומתן להסדר טיעון - כך נודע לגלובס. במסגרת המשא-ומתן, פרקליט מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד יוני תדמור, דרש כי הירש ירצה תשעה חודשי עבודות שירות. מן הצד השני, הירש הסכים רק לעונש מאסר על-תנאי. 

רגע לאחר הבחירות: ייגנז תיק החקירה נגד איתמר בן גביר | בלעדי
חשיפת גלובס: מגעים למיזוג בין משרדי עורכי הדין גולדפרב זליגמן וגרוס בדרך לפירמה הגדולה בישראל

הצדדים נחלקו גם בנוגע לסעיף העבירה שבה יודה הירש במסגרת הסדר הטיעון. עו"ד תדמור דרש כי יהיה זה סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, העוסק ב"אדם אשר במזיד, בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס", ביצע עבירות מס. מנגד, סנגוריו של הירש הסכימו להודות רק בסעיף מופחת, סעיף 216 לפקודה, אשר עוסק ב"אדם אשר בלי סיבה מספקת" עבר עבירת מס.

בהמשך, סנגוריו של הירש הסכימו כי העבירה תוחמר לסעיף 217, שכותרתו עבירת דיווח ועוסק ב"אדם אשר ללא הצדק סביר ערך דוח לא נכון, מתוך שהשמיט הכנסה כלשהי שעליה הוא נדרש לפי הפקודה למסור דוח, או מתוך שרשם אותה בחסר, או אדם שמסר ידיעות לא נכונות בנוגע לכל עניין או דבר המשפיעים על חיובו במס או על חיובו של אדם אחר או של שותפות".

למרות ההסכמות בין הפרקליטות לבין הירש בנוגע לסעיף 217, נקודת המחלוקת העיקרית נותרה העונש שאותו ירצה.

בשלב מסוים הירש הגיש בקשה לכופר, לפי פקודת מס הכנסה המאפשרת למנהל רשות המסים, בהסכמתו של החשוד, "לקחת מידו כופר כסף שלא יעלה על-פי שניים מהקנס הגבוה ביותר שמותר להטיל על אותה עבירה, ואם עשה כן - ייפסק כל הליך נגדו על אותה עבירה". אולם לאחר שהנושא נבחן על-ידי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, הובהר לסנגוריו של הירש כי הפרקליטות לא מוכנה להסתפק בכופר - והירש משך את בקשתו.

הודאה הייתה חוסמת מהתמודדות בליכוד

בסופו של דבר, המשא-ומתן להסדר טיעון לא צלח, כנראה בעיקר בשל רצונו של הירש להתמודד לכנסת במסגרת מפלגת הליכוד. הסכמתו להודאה באשמה, וכל שכן ריצוי עונש, היו חוסמות את האפשרות להתמודד.

גורמים המקורבים לתיק אומרים כי אף שהמשא-ומתן לא הסתיים בהסדר בתקופת אביחי מנדלבליט - כעת, לאחר שהירש נותר מחוץ לכנסת, קיים סיכוי טוב בהחלט כי הצדדים יצליחו להגיע להבנות שיאפשרו את החתימה.

כזכור, באוקטובר 2021 הוגש נגד הירש כתב אישום, בטענה כי בין השנים 2007־2009 פעלו עודד שכנאי, גל הירש, מיכאל בנימיני ויניב אדם כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים. בין השאר הם פעלו במסגרת החברות דיפנסיב שילד ישראל בע"מ שהוקמה בישראל, חברות שהוקמו בגיאורגיה וחברות שהוקמו באיי הבתולה הבריטיים.

בתקופה זו עסקו הארבעה מול משרד ההגנה בגיאורגיה בייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי. שכנאי והירש ניהלו את הפעילות בגיאורגיה וכן היו אחראים על הקשר מול משרד ההגנה הגיאורגי והגורמים המקומיים. בנימיני פעל בגיאורגיה לקידום הפעילות המקצועית והאינטרסים של השותפות. אדם היה אחראי, בין היתר, על פיקוח מקצועי, חניכה וליווי של התוכניות שהופעלו במסגרת הפעילות.

לפי כתב האישום, מפעילותה העסקית של השותפות הפיקו הנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים, שזרמו לחשבונות החברות. את הרווחים חילקו ביניהם הנאשמים בהעברות אל חשבונותיהם האישיים וחשבונות חברות זרות נוספות, אשר בשליטתם, בבנקים זרים. כמו כן, נטען, הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם.

מערך מורכב ומסועף זה של החברות המתואר בכתב האישום, וכן ההסכמים וחשבונות הבנק הרבים בהם נעשה שימוש, נועד בין השאר לסייע לנאשמים לקבל את הכספים, לחלקם תוך הסוואת היותם נהנים מהם - ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם, כך נטען.

כך, לפי כתב האישום, בשנים 2007־2009 שכנאי לא דיווח בדוחותיו על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ־19.5 מיליון שקל. בשנת 2008 הירש לא דווח בדוחותיו האישיים על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ־6.1 מיליון שקל, ובשנים 2008־2009 בנימיני לא דיווח על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ־13.4 מיליון שקל. לפי כתב האישום בהסדר שהוגש נגד אדם, בשנים 2007־2009 אדם לא דיווח על הכנסה בסך של כ־3.6 מיליון שקל שנצמחה לחברה באמצעותה פעל בחו"ל, וזאת ללא הצדק סביר.

בעקבות הפתיחה בחקירה נמנע מינויו המתוכנן של הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. נוסף על החשד לעבירות מס, החקירה בתיק כללה בראשיתה גם חשדות בגין תשלום שוחד לעובד ציבור זר - חשדות שלא התגבשה בעניינם תשתית ראייתית עוד בשלב החקירה. גם תיק פלילי נוסף נגד הירש נסגר.

את גל הירש מייצגים עו"ד נבות תל-צור ועו"ד טל שפירא ממשרדו, עו"ד גיורא אדרת ועו"ד דן אלדד. המדינה מיוצגת בהליך על-ידי עוה"ד אתי בן־דור, טל תבור וטליה נעים מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). 

*** חזקת החפות: גל הירש לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.