המוקש של ליברמן לנתניהו: מחירי הדלק יזנקו?

הצו הזמני להפחתת הבלו יסתיים בהדרגה עד סוף החודש, וכבר בשבוע הבא המחירים צפויים לקפוץ בכ־40 אגורות • המקורות התקציביים נגמרים, ליברמן לא ימהר לתת מתנות לשר האוצר הנכנס וגם אם נתניהו יצליח למצוא מימון, כמו שהבטיח, זה כנראה יקרה רק אחרי שהדלק כבר יתייקר

מחירי הדלק יעלו? רק אם באוצר יחליטו לא להאריך את הנחת המס / צילום: איל יצהר
מחירי הדלק יעלו? רק אם באוצר יחליטו לא להאריך את הנחת המס / צילום: איל יצהר

באופן חריג, הדלק עלול להתייקר פעמיים החודש. אחרי שמחיר ליטר בנזין כבר טיפס ל־6.46 שקל לפני שבוע, בעוד שבוע יתחיל להתפוגג בהדרגה הצו הממשלתי שהפחית את מס הבלו על הדלק.

לולא יוארך הצו ברגע האחרון, המחיר בתחנות הדלק יקפוץ מיידית ל־6.85 שקל לליטר בחצות הלילה שבין ה־15 ל־16 בנובמבר, בתזמון גרוע מבחינת הממשלה המיועדת - שעות ספורות אחרי השבעת הכנסת ה־25.

וזאת רק התחלת ההתייקרויות. שבועיים נוספים יחלפו וב־1 בדצמבר יפקע סופית הצו הזמני להפחתת הבלו, והמס יזנק בחצי שקל נוסף לכל ליטר. במחירים של היום, העלייה תהיה לכ־7.35 שקל לליטר. בפועל, ההתייקרות יכולה להיות חדה אפילו עוד יותר, אם תימשכנה המגמות הנוכחיות של התחזקות הדולר מול השקל ועליית מחירי הנפט בעולם.

המוטיבציה של ליברמן והאוצר לא גבוהה

ההוזלה הזמנית של תעריפי התדלוק נקבעה על ידי שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, לפני כחצי שנה. מאז היא הורחבה והוארכה על ידו מספר פעמים, עד לשבועיים אחרי הבחירות. כרגע הטבת המס עומדת על 89 אגורות לליטר בנזין, ומשקפת הוזלה של כ־45 שקל בתדלוק מיכל מלא במכונית ממוצעת. אם הצו כבר הוארך בעבר, מדוע שלא יוארך פעם נוספת? לכך יש שתי סיבות: הראשונה נוגעת למקור התקציבי, והשנייה למוטיבציה של ליברמן והפקידות באוצר.

 
  

בימים אלה מקיימים באוצר דיונים בנושא הארכת הצו, שנקבעו עוד לפני ההכרעה בבחירות. מהדיונים עולה בינתיים קושי באיתור מקורות תקציביים למימון המשך אובדן הכנסות המדינה מהדלק. עד סוף החודש איבדה קופת האוצר יותר ממיליארד וחצי שקלים שהיו אמורים לזרום לתוכה בלי ההפחתה. אומדן אובדן ההכנסות מ־1 בספטמבר ועד סוף נובמבר הוא 712 מיליון שקל.

כיוון שבמשרד האוצר מנועים מלעשות שימוש בעודפי התקציב שהצטברו מבלי להכין תקציב מדינה חדש - שלא צפוי להיות מאושר בחצי השנה הקרובה - מימנה הממשלה את ההוזלה לציבור מתוך הדיבידנדים שגבתה מהחברות הממשלתיות.

אלא ששק הדיבידנדים כמעט שהתרוקן בשלב זה, ובאוצר עדיין לא יודעים מאיפה יכסו את הבור התקציבי שיווצר עם הארכת צו הבלו. מבלי שיימצא מקור כזה, הארכת הצו תרד מהפרק.

מעבר לכך, ספק עד כמה נחוש שר האוצר היוצא, ליברמן, להתאמץ ולהחזיק את המחירים למטה באופן מלאכותי דווקא בעיתוי הזה.

אם כבר הוא נאלץ למסור את תיק האוצר ליריביו הפוליטיים בממשלת נתניהו המיועדת, מדוע שיטרח להשאיר להם מתנות ולסייע להם בנחיתה רכה בחזרה שלהם לשלטון. מה גם שמבחינה משפטית, כלל לא ברור האם שר יוצא יכול לחתום על צווים עבור הממשלה הנכנסת.

ואם שר האוצר כבר לא נחוש להאריך את הצו אחרי שכבר הפסיד בבחירות, מדוע שאנשי המקצוע במשרדו ישברו את הראש מהיכן לגרד את מאות מיליוני השקלים הנדרשים לכך. הרי מלכתחילה, הפקידים במשרד האוצר לא אהבו את הפחתת המס, המנוגדת לדי.אן.איי האוצרי. במחצית הראשונה של 2022 הכניסה המדינה כ־17 מיליארד שקל מהמס על הדלק ובמשרד לא ממהרים לוותר על הפרה החולבת שלהם.

ומה צפוי להיות בממשלת נתניהו?

אחת מהבטחות הבחירות של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הייתה התחייבות להוזיל את מחירי הדלק.

ניתן להניח ששר האוצר החדש שימנה נתניהו, יהיה מי שיהיה, יכנס את הדרג המקצועי באוצר וינחה אותם למצוא מקור תקציבי למימון ההוזלה. ואולם, זה יקרה רק אחרי שהמחיר בתחנות הדלק כבר יקפוץ. ההערכה כרגע שחלוקת התיקים בממשלה החדשה תסתיים רק בעוד כשבועיים.

בנוסף, הקשיים באיתור מקור למימון ההוזלה לא יעלמו ורק יחמירו עם סוף 2022, כשהמדינה תתכנס תחת תקציב המשכי. עד שיאושר תקציב מסודר ל־2023, לקראת אמצע השנה הבאה, קשה יהיה לשנות את מנגנון הגבייה.

2022 שוברת שיאים של עשור

המחיר המירבי שמותר לתחנות הדלק לגבות על ליטר בנזין מחושב על ידי משרד האנרגיה בנוסחה המשקללת את המסחר העולמי בנפט בסוף כל חודש. מחיר חבית נפט מסוג ברנט זינק בשבועות האחרונים ומחק את הירידה שנרשמה מאז תחילת ספטמבר.

אחרי שכבר ירד המחיר ל־80 דולר לחבית וחזר לרמת המחירים מלפני פרוץ מלחמת רוסיה באוקראינה, שוב השתולל המסחר והרקיע שחקים בתוך שבועות אחדים לכ־98 דולר לחבית כיום.

תעריף הדלק הקודם, שהיה זהה באוקטובר ובספטמבר, היה הנמוך ביותר בשנה האחרונה הודות להפחתת המס ועמד על 6.37 שקל לליטר. מחיר הדלק הגבוה ביותר בשנת 2022 - ובעשור האחרון כולו - היה ביולי האחרון, אז עמד על 8.08 שקלים לליטר בנזין.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.