סוף למחלוקת התמ"א 38: זה המתווה שיאפשר בנייה בקרבת תחנות המטרו

פשרת המועצה הארצית לתכנון ובנייה: הקפאה מלאה של היתרי תמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו - רק ברדיוס 100 מטר • זאת לאחר שוועדת המשנה לנושאים תכנוניים המליצה על הקפאה מלאה ברדיוס של 500 מטר מהתחנות • עוד קבעה המועצה כי היתרים שכבר ניתנו, גם בתוך "טבעת הליבה" – ימומשו

מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה פשרה בנוגע להקפאת היתרי תמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו העתידית: על פי ההחלטה שהתקבלה היום (ג') יוקפאו היתרי תמ"א 38 רק ברדיוס של עד 100 מטר מהתחנות המתוכננות, אזור אשר מוגדר כ"מרחב הליבה". ברדיוס שבין 100 ל־300 מטר ייבחנו היתרים על פי קריטריונים ספציפיים, וברדיוס הרחוק יותר - 300 מטר ואילך - לא יוקפאו כלל היתרי תמ"א 38.

נזכיר כי ההחלטה הגיעה על רקע הסערה שהתפתחה לפני כשלושה חודשים, לאחר שוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), המליצה לוועדה הארצית להקפיא באופן מוחלט את כל היתרי הבנייה לתמ"א 38 ברדיוס של עד 500 מטר סביב תחנות המטרו העתידיות, ואף לבחון הקפאה דומה גם ברדיוס של עד 800 מטר מהתחנות.

ההמלצה עוררה סערה רבה, ובדיון העוקב שנערך במועצה הארצית הוחלט לבחון אותה מחדש. כעת, על בסיס מתווה שגיבשה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוחלט על פשרה שתאפשר בכל זאת הוצאת היתרי תמ"א 38 בסביבת התחנות.

היתרים שכבר ניתנו, כולל היום, יאושרו

ההצעה כוללת "מתווה מדורג" אשר מחלק את סביבת תחנות המטרו לשלושה אזורים: תחום מרחב הליבה - כ-50 עד 100 מטר מהכניסות לתחנות המטרו - הוא התחום היחיד שבו לא יינתנו היתרי בנייה מכוח תמ"א 38.

יו''ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר / צילום: לע''מ
 יו''ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר / צילום: לע''מ

בתחום "הטבעת הראשונה", עד כ-300 מטר מתחנות המטרו, יינתנו היתרים רק לאחר בחינה של מהנדס הוועדה המקומית באשר לנפח הבנייה ולהתאמתו לתמ"א 70 (תוכנית הבינוי לאורך ציר המטרו), ולהיעדר פגיעה באפשרות לתכנון מתחמי. בהחלטת המועצה הודגש כי בחינה זו תאושר על ידי מתכנן/מתכננת המחוז, בין היתר כדי למנוע השפעה של שיקולים זרים. עוד הוחלט כי בתחום הטבעת הראשונה יוכלו יו"ר ומתכנן המחוז, בהתייעצות עם מהנדס הוועדה המקומית, לקבוע ״מסלולים ירוקים״ למתן היתר, שיינתן בתוך 30 ימים. בתחום הטבעת השנייה, בין 300 מטר ועד 800 מטר מתחנת המטרו, לא יוטלו כל מגבלות.

בהחלטה צוינו שני חידודים חשובים שעליהם עמדה המועצה הארצית, ואושרו פה אחד: הראשון - על אף ההקפאה, ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה למבנים המצויים בסכנת קריסה, שם ניתן יהיה לבצע חיזוק ועיבוי בלבד - ללא תוספת שטח; השני - ההקפאה לא תחול על היתרים שכבר הוחלט לאשרם עד ליום קבלת ההחלטה, משמע עד היום ממש, גם אם אלו נמצאים בתחומי מרחב הליבה.

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל אשר מבוסס על מודל 'נושם' ודינאמי אשר מאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים במטרופולין תל אביב. התוכנית, בהובלת מנהל התכנון, מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה. הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".

עו"ד אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנו מברכים על אישור המתווה שהציעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המתווה, שהוצע לאחר בחינה מקיפה של כלל הפרויקטים המקודמים כיום במרחב תמ"א 70, מאזן באופן מיטבי בין הרצון לאפשר תכנון מתחמי רחב בקרבת המטרו, לבין הרצון שלא לעצור פרויקטים של תמ"א 38 מעבר לנדרש".

קצת פרופורציות: ב"מרחב הליבה" רק 51 בקשות להיתר

בדיון שנערך במועצה הארצית היום הציג מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, נתונים שאספו אנשי הרשות לקראת הדיון באשר להיקף מיזמי תמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו. על פי העבודה, אומנם בטבעת הראשונה והשנייה - שם כאמור לא תתבצע הקפאה גורפת - קיימות בקשות להיתרים עבור 11,780 יחידות דיור חדשות, אך ברדיוס הקרוב ביותר לתחנות מדובר על מספרים קטנים בהרבה.

נתוני הרשות מראים כי נכון להיום, סביב כל 109 התחנות המתוכננות ב־24 הערים שבהן תעבור המטרו, ישנן רק 51 בקשות להיתרי בנייה לתמ"א 38 במרחב הליבה, עבור 691 יחידות דיור חדשות בלבד. המשמעות: גם הקפאה מוחלטת של ההיתרים ברדיוס של עד 100 מטר מהתחנות, ובהתחשב בהסתייגויות באשר לבניינים מסוכנים ולהיתרים שכבר ניתנו, לא צפויה לשנות באופן דרמטי את התמונה הקיימת ולבטל הלכה למעשה רק כמה עשרות מיזמים סביב כל תחנות המטרו המתוכננות.

"ההקפאה המוחלטת נשמעת יותר דרמטית ממה שהיא באמת", אומרים גורמים המעורים בעניין. "לא מדובר בכמות גדולה של היתרים. המדינה תוכל להתמודד עם ההשלכות של עצירת כמות כזו של היתרים במרחב הליבה".