הישראלים שייצרו את מותג הבית במונופרי

סטארט־אפ הפודטק הישראלי רילבייט נבחר להוביל את מהפכת המזון הבריא של רשת הסופרמרקטים הצרפתית מונופרי, בעסקה בעלת פוטנציאל של כמה מיליוני דולרים • וגם: חברות ישראליות הציגו חידושים טכנולוגיים בוועידת האקלים בשארם א־שייח' • אירועים ומינויים

ניר בשן, ברק מלמד ושלומי גורן מרילבייט / צילום: יח''צ
ניר בשן, ברק מלמד ושלומי גורן מרילבייט / צילום: יח''צ

המעבר למזון יותר בריא ופחות מעובד הוביל בשנים האחרונות לתפיסה של Clean label - תווית הכוללת רשימת רכיבים ללא כימיקלים. בישראל פועל סטארט־אפ הפודטק רילבייט שמחזיק בתווית נקייה בתחום החלבון מן הצומח - ובזכותו, בין היתר, נבחר להוביל את מהפכת המזון הבריא של רשת הסופרמרקטים הצרפתית מונופרי, שבבעלות תאגיד קזינו גרופ. מדובר בעסקה בעלת פוטנציאל של כמה מיליוני דולרים עבור החברה.

הכנסות של 200 מיליון שקל בחודש: כך הפכו ירכא ושפרעם לבירות המסחר של הצפון | ניתוח

רשת מונופרי כוללת יותר מ-700 חנויות ברחבי צרפת ומעסיקה כ-21 אלף עובדים. רילבייט אמורה לספק לה כ-200 טון בורגרים, קבבים וכדורי בשר אלטרנטיבי בשנה, ותחל בייצור כבר ברבעון הראשון של 2023. לפי הערכות, אספקה זו שווה להיקף מכירות של כ-4 מיליון אירו. בנוסף לכך, החברות נמצאות בסיומו של מו"מ על הובלת מותג הבית בתחום החלבון מן הצומח של הרשת.

"אנחנו לא נמצאים בקטגוריה של להחליף בשר, אלא לקדם מנה עיקרית למרכז השולחן, עשירה בחלבון ובסיבים תזונתיים, ולראשונה בהיסטוריה בקטגוריה של מזון עשויה מחמישה מרכיבים בלבד שאינם מעובדים", אומר ברק מלמד, מנכ"ל רילבייט. "מוצר כזה בדרך כלל עשוי מהרבה מאוד מרכיבים שהם אולטרה מעובדים, מתוך רצון להחליף בשר. אנחנו לא חושבים שזה אפשרי.

"מלבד התווית הנקייה, כמות הערכים התזונתיים שלנו יוצאת דופן - 115 קלוריות ו-20 גרם חלבון ל-100 גרם מוצר, בלי שומן ועדיין טעים. במונופרי מאוד התלהבו מהרעיון של התווית הנקייה. הם היו נורא סקפטיים בהתחלה, ולקח לנו יותר משנה לסגור את העסקה.

"כדי לייצר עבורם את מותג הבית כמנות מוכנות וכמזון להגשה במעדניות, סגרנו הסכמים מול מפעלים באירופה, שיאפשרו לנו לספק את הכמויות האלה. גם ביפן אנחנו במהלכים להכנסת המוצר, ובזמן שאי אפשר להכניס ביונד למדינה בגלל הרכיבים המעובדים, אנחנו באים עם בשורה.

רילבייט הוקמה ב-2017, אבל לדברי מלמד "התהליך החל כבר ב-2013, כך שלקח לנו כעשור להצליח לייצר מזון ללא ביצים או מייצבים אולטרה מעובדים, שלא מתפרק בטמפרטורה גבוהה. במונדיאל שעבר ערכנו פיילוטים בארץ, בין היתר ברשת אל גאוצ'ו, וגם השנה בזמן המונדיאל נערוך השקות בארץ".

עד כה גייסה רילבייט 5 מיליון דולר מקבוצת שטראוס, שותפות ביומיט, יצרנית הבשר מעדני הגורמה, ביגר קפיטל ומשקיעים נוספים. בימים אלה הסתיים הקמת המפעל הראשון באשדוד, המתפרש על פני 650 מ"ר ומסוגל לייצר כ-3,600 טון בשנה.

ההזדמנות של שארם א־שייח'

ועידת האקלים בשארם א-שייח', שמתקיימת בהשתתפות עשרות אלפי נציגי ממשלות, הסקטור העסקי, ארגונים אזרחיים וחוקרי אקדמיה מכ-200 מדינות, עוררה לא מעט ביקורת - בין היתר משום שהמדינות המשתתפות לא קיימו הבטחות עבר בנושא.

עם זאת, עבור עשרות חברות ישראליות העוסקות בקלינטק ובקליימטק, ובהן אלביט מערכות, יו.בי.קיו מטריאלס, ג'נסל ומעבדת ברבור ירוק, הוועידה מהווה הזדמנות להציג את החידושים הטכנולוגיים שלהן בתחום הגנת הסביבה, ולייצר שיתופי פעולה גלובליים.

מימין: עו״ד חגי אדרי, ד״ר רון תומר, איילת נחמיאס ורבין, נילי שלו / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
 מימין: עו״ד חגי אדרי, ד״ר רון תומר, איילת נחמיאס ורבין, נילי שלו / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

במסגרת אירוע ClimaTech IL בוועידה התקיימו שלושה שולחנות עגולים בהשתתפות החברות הישראליות ונציגים בינלאומיים, בנושאים של ניהול משאבי המים, אגרוטק, מזון (איך מייצרים ביטחון תזונתי) ואנרגיה (טכנולוגיות להפחתת פחמן דו-חמצני) . לאחר מכן התקיים אירוע נטוורקינג לכל המשתתפים.

"בזכות הטכנולוגיה המתקדמת שלנו, והחברות התעשייתיות הישראליות העוסקות בתחום, נוצר בסיס להתמודדות עם משבר האקלים ולעמידה ביעדי האקלים, שכרגע נראים רחוקים ממימוש", אומר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, שלקח חלק באירוע. "ישראל נמצאת בחוד החנית הטכנולוגית העולמית, ואני מאמין שתעשיית הקלינטק והקליימטק הישראלית תהיה יותר מעורבת בפרויקטים ממשלתיים וגלובאליים בתחום".

לדברי יו"ר מכון היצוא, איילת נחמיאס-ורבין, "היזמות והחדשנות הישראלית הפכו לצורך קיומי ממש בעולמות האנרגיה, בטחון במזון, מים, חקלאות ועוד, כפי שהוצג בגלזגו לפני שנה. החברות הטכנולוגיות המשתתפות בכנס הנוכחי הציגו פתרונות מעשיים למדינות, רשויות ממשלתיות וחברות עסקיות, שהתחייבו להפחתה בגזי החממה ולמאבק במשבר האקלים. למעשה, זה רגע מכונן עבור תעשיית הקליימטק הישראלית".

לפי נתוני מכון היצוא, בישראל פועלות כ-200 חברות בתחום הקלינטק והקליימטק, ומדי שנה קמות כ-20 חברות חדשות. כמחצית מהחברות נמצאות בשלבי מכירות, והיתר נמצאות בשלבי מחקר ופיתוח. בנוסף, נתוני חברת המחקר IVC מראים כי היקף ההשקעות בתחום בחציון הראשון של 2022 מסתכם בכ-625 מיליון דולר, ובשנת 2021 הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר.

האירוע התקיים בשיתוף מספר גופים עסקיים ומשרדי ממשלה, ובהם התאחדות התעשיינים, מכון היצוא, משרד החוץ והביתן הישראלי, משרד הכלכלה והתעשייה, רשות החדשנות, חברת מקורות ומשרד עורכי דין הרצוג פוקס נאמן.

מצנח הזהב

גלעד ברזילי מונה למנכ"ל מרכז החדשנות של פורד.

גלעד ברזילי / צילום: יפעת גולן
 גלעד ברזילי / צילום: יפעת גולן

טל בקאל מונה למנכ"ל קבוצת תדמיר שיאון אנרגיה, העוסקת באנרגיות מתחדשות.

טל בקאל / צילום: יח''צ קבוצת תדמיר שיאון אנרגיה
 טל בקאל / צילום: יח''צ קבוצת תדמיר שיאון אנרגיה

ניר כץ מונה לסמנכ"ל החטיבה המסחרית העסקית בנספרסו ישראל.

ד"ר דורון חיים מונה לסמנכ"ל רפואה ברשת מרפאות מכבידנט.

דורון אביטן, 47, מונה לבעלים משותף בחברת הנדל"ן R.me, העוסקת ברכישת וניהול מקבצי דיור בארה"ב.

דורון אביטן / צילום: עידו איז׳ק
 דורון אביטן / צילום: עידו איז׳ק

ורד אדלר, 46, מונתה לסמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת זהר דליה, העוסקת בחומרי גלם לתעשיית הדטרגנטים.

ערן תיבון יסיים את תפקידו כמנכ"ל TGI אחרי כשלוש שנים וחצי.

יועץ התקשורת והאסטרטגיה עמיחי זבולוני יעמוד בראש סוכנות יחסי הציבור הבינלאומית החדשה IMPROVATE PR, המהווה חברה בת של IMPROVATE בבעלות אירינה נבזלין ורונית חסין הוכמן. החברה החדשה מעניקה שירותי יחסי ציבור מקומיים ובינלאומיים בעיקר לחברות טכנולוגיה.

עמיחי זבולוני / צילום: ינאי יחיאל
 עמיחי זבולוני / צילום: ינאי יחיאל

חדשות טובות

ארגון "לתת", הפועל לצמצום העוני בישראל, ו־Gett בשיתוף פעולה: בתאריך ה־13.11 תתרום החברה 5 שקלים על כל משלוח שיוזמן באמצעות האפליקציה.