קיצוצי הענק בפייסבוק הגיעו לישראל: עשרות עובדים יפוטרו

לגלובס נודע כי במרכז המו"פ של מטא בתל אביב החלו כבר להודיע לעובדים על פיטוריהם • הקיצוץ בישראל צפוי לכלול בין 50 ל-100 איש מתוך 900 העובדים בחברה בארץ

עדי סופר-תאני, מנכ''לית Meta ישראל / צילום: איל יצהר
עדי סופר-תאני, מנכ''לית Meta ישראל / צילום: איל יצהר

לגלובס נודע כי צוותים במרכז המו"פ בתל אביב כבר החלו בהודעה לעובדיהם על פיטורים בשעות האחרונות. בשונה מהנעשה בארה"ב, שם קיבלו אלפי עובדים מייל בשעה 6 בבוקר המבשר להם על פיטוריהם, בישראל מקבלים המפוטרים הודעה על כך באמצעות שיחה הכוללת זימון לשימוע, בהתאם לחוק.

פייסבוק חושפת את תוכנית הקיצוצים: יותר מ-11 אלף עובדים יפוטרו 
לקראת נתוני האינפלציה בארה״ב: פיטורי הענק בפייסבוק הם איתות חיובי לפד | ניתוח 
השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים

ככל שנודע, הפיטורים במטא בישראל צפויים לכלול כמה עשרות עובדים, בין 50 ל-100 איש, מתוך כ-900 עובדי החברה היום, שיעור שמזכיר את היקף הפיטורים העולמי - 13% מכלל העובדים. בין המפוטרים בישראל אנשי מו"פ מכמה צוותים, וכן עובדים ממרכז השיווק והמכירות המקומי. אם לשפוט לפי תחילת גל הפיטורים בעולם, בשלב הראשון מפוטרים עובדי הגיוס, מומחים לפיתוח ארגוני, אנשי מכירות ואנשי קשר לשותפים חיצוניים כמו מפתחי אפליקציות. מהלך זה מובן, מאחר ובמטא מתכוונים להקפיא גיוסי עובדים חדשים בחצי השנה הקרובה, ולאחר שאפל הפכה את מעבר המידע על משתמשים בין שותפים חיצוניים לבין מטא לבלתי אפשרי. 

הקיצוצים במרכז המו"פ פגעו, למשל, בצוותי המוצרים הפיננסיים שיועדו במקור לפתח את המטבע הדיגיטלי של מטא ואת ארנק הקריפטו של החברה.

בישראל שוכרת מטא שטחים נרחבים בבניין רוטשילד 22 ובעזריאלי שרונה, ובכוונתה לשכור 51 אלף מ"ר נוספים בבניין לנדמרק שנבנה בימים אלה בשרונה, חוזה עליו חתמה בשנה החולפת ושהיקפו 750 מיליון שקל. צוקרברג התייחס לתחום המשרדים ואמר כי בכוונתו לקצץ גם בהוצאות על תחום הנדל"ן. סמנכ"ל הכספים של מטא ציין בחודש שעבר כי החברה תוציא 3 מיליארד דולר על צמצום שטחים ויציאה מהסכמי שכירות. למרות זאת, נכון לעכשיו בקרב יזמי הבניין בתל אביב אין חדש: "לא ידוע לנו על שינוי בהסכם", נמסר מאפי נכסים ומליסרון. כמו כן, החברות סירבו לחשוף מהו הסכום שתשלם מטא אם תבחר שלא לקיים את ההסכם. 

אחד מגלי הפיטורים הגדולים ביותר בתולדות הטק העולמי

הזימונים לשימוע הערב (ד') הם חלק ממהלך פיטורים של 13% מכוח-האדם במטא, יותר מ-11 אלף עובדים. מדובר באחד מגלי הפיטורים הגדולים ביותר בהייטק מאז ומעולם. נכון לדוחות החברה בחודש ספטמבר, למטא יש מעל 87 אלף עובדים. לפי הודעתו של מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, מטא תאריך את הגיוסים עד לרבעון הראשון הפיסקלי של החברה עם מספר קטן של חריגים.

מניית פייסבוק ירדה מתחילת השנה ביותר מ-70% ושווי השוק שלה נחתך מטריליון דולר בשיא ל-255 מיליארד דולר. עם זאת, מאז פרסום הדיווח, המניה עלתה בכ-4% במסחר המוקדם.

במכתב של צוקרברג לעובדי החברה נכתב כי "אין דרך טובה לעשות פיטורים, אך אנו מקווים לקבל את כל המידע הרלוונטי בהקדם האפשרי ולאחר מכן נעשה כל שביכולתנו כדי לתמוך במפוטרים". לדבריו, כולם יקבלו מייל שיודיע על המשמעות של הפיטורים עבור כל עובד. לאחר מכן, לכל עובד תהיה הזדמנות לדבר עם מישהו כדי לקבל מענה על השאלות. עבור העובדים בארצות-הברית - פייסבוק מתכננת לשלם 16 שבועות של שכר הבסיס, בתוספת שבועיים נוספים עבור כל שנת עבודה, ללא תקרה. בנוסף, בפייסבוק יכסו את עלויות הטיפול הרפואי לאנשים ובני משפחותיהם למשך שישה חודשים. עבור עובדים מחוץ לארצות-הברית, התמיכה תהיה דומה, אבל בהתאם לחוקי העבודה המקומיים.

הפיטורים אף הגיעו לאירלנד, שם מעסיקה מטא 3,000 עובדים ישירות ועוד 6,00 עובדי קבלן. בשונה מפיטורים בארה"ב, מטא מחויבת לעדכן את הממשלה האירית במהלך בטרם ביצועו ולהתריע מראש על המהלך בפני העובדים לצורך "התייעצות".