מעל 30 מיליון שקל: החובות של המפלגות שנשארו מחוץ לכנסת

סיעות ימינה, מרצ, דרך ארץ ובל"ד קיבלו השבוע מכתב המחייב אותן להחזיר את כספי המימון • אך ניסיון העבר של הכנסת מלמד כי הסיכויים לקבל את ההחזרים קלושים • מפלגת העצמאות של אהוד ברק והתנועה הירוקה של סתיו שפיר הן רק דוגמאות למפלגות בעלות חובות עצומים שלא שולמו

כנסת ישראל, המפלגות שלא נכנסו חצטרכו להחזיר את כספי מימון המפלגות / צילום: איל יצהר
כנסת ישראל, המפלגות שלא נכנסו חצטרכו להחזיר את כספי מימון המפלגות / צילום: איל יצהר

חשב הכנסת חיים אבידר שלח השבוע מכתב לסיעות ימינה, מרצ, דרך ארץ ובל"ד בדרישה להשיב לקופת הכנסת את הכספים שהסיעות שנותרו מחוץ לכנסת חייבות לאלתר. לפי סעיף 7 לחוק מימון מפלגות "חוב שנותר לסיעה או למפלגה בשל הלוואה לפי סעיף זה ולא ניתן לנקותו לפי הוראות סעיף זה, תחזירו לסיעה ללא דיחוי". הסיעות שבסופו של דבר לא נבחרו לכנסת לא יוכלו להשיב את הכספים דרך מימון מפלגות כפי שיעשו מפלגות אחרות עם חובות שנבחרו לכנסת ה-25.

ההסכמים הקואליציונים: מתחזקת ההערכה שדרעי בדרך לאוצר
לראשונה: היועמ"ש מגבש נוהל לעבודת משרדי הממשלה מול לוביסטים | בלעדי

על פי נתוני הכנסת, מרצ של זהבה גלאון חייבת לכנסת 15,998 מיליון, ימינה של איילת שקד 15,810 מיליון, דרך ארץ של יועז הנדל 3,223 ובל"ד של סאמי אבו שחאדה 364 אלף שקלים. ימינה ומרצ ייהנו ממימון של יחידת מימון אחת כי זכו במנדט אחד (לפחות) וכך יקטן החוב האמור. הכנסת מתכוונת לדרוש את כל החובות ולהשתמש בכל האמצעים לגבייתם, אך ניסיון העבר מלמד כי הסיכויים קלושים. מפלגות שלא נכנסו לכנסת בעבר נותרו עם חובות עתק ביניהם מפלגת העצמאות של אהוד ברק והתנועה הירוקה של סתיו שפיר.

אפיק גביה נוסף אפשרי במידה שהמפלגה תשוב לכהן בכנסת בעתיד, אז ברגע שאחת המפלגות תיבחר שוב יקזזו מכל הכספים שמגיעים לה כמפלגה בכנסת את כל חובות העבר. הבעיה היא שמפלגה עם חובות היא מוצר מדף נחות ולכן לא תמיד חוזרת תחת אותו מעמד. חשב הכנסת מציין במכתביו לסיעות החייבות כי "נוכח האמור נבקשכם להשיב לאוצר המדינה ללא דיחוי באמצעות הכנסת את מלוא יתרת ההלוואה שהועמדה למפלגה, את עודף המקדמה למימון הוצאות הבחירות וכן לאחר תשלום חובותיה את כל הכספים שיישארו ברשותה".