הטעות שגרמה לקיזוז קצבאות גמלאי המשטרה לפני החגים וללא התרעה

בחודש ספטמבר גילו מאות גמלאי משטרה שסכום משמעותי מקצבת הפנסיה שלהם נעלם מהתלוש • הסיבה: תקלה במערכות המיחשוב הובילה להענקת הטבות מס מקסימליות לגמלאים, ובמשך חודשים הם קיבלו קצבאות גבוהות מאלה להן היו זכאים • כשהתבררה למשטרה הטעות היא קיזזה, באופן רטרואקטיבי, את הסכומים העודפים ששולמו, ועוררה זעם בקרב הגמלאים

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock
משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

למה קיזזה משטרת ישראל אלפי שקלים מהקצבאות של גמלאי המשטרה בחודש ספטמבר? השאלה הזו העסיקה מאות גמלאים שקיבלו בחודש שעבר הודעה על כך שהמשטרה ביצעה קיזוזי מס הכנסה משמעותיים מהקצבה שלהם, באופן רטרואקטיבי, מתחילת שנת 2022.

בהודעת הטקסט שקיבלו הגמלאים בשלהי אוקטובר נכתב: "גמלאי/ת יקר/ה, בקצבת ספטמבר בוצעו קיזוזי מס הכנסה מאחר ואין בידינו אישור 'קיבוע זכויות' עבורך. גמלאי/ת שקצבתו/ה הופחתה באופן ניכר ביחס לחודש קודם, תועבר מקדמה לחשבון הבנק בימים הקרובים. לקבלת הטבת המס עליך לפנות לרשות המיסים לביצוע 'קיבוע זכויות'".

באוצר רוצים להגביל את הפנסיה הצבאית לאנשי קבע שמוצאים קריירה שנייה במגזר הציבורי
הבעיה החברתית בפנסיה: האוכלוסיות החלשות מושכות כספים ועלולות להיפגע

הקיזוז עורר סערה בקרב הגמלאים. בקבוצות ווטסאפ ובפייסבוק טענו גמלאים רבים ש"גילחו" להם את הקצבה, וביקשו להבין מדוע זה קרה. רבים מהם התקוממו בעיקר על העובדה שהקיזוז נערך באופן רטרואקטיבי, ללא הודעה מראש.

בהמשך התברר, כי תקלה במערכות המיחשוב של המשטרה הובילה להענקת הטבות מס מקסימליות לגמלאי המשטרה, כך שבמשך חודשים קיבלו קצבאות גבוהות מאלה להן היו זכאים. כשהתבררה למשטרה הטעות היא קיזזה, באופן רטרואקטיבי, את הסכומים העודפים ששולמו, ועוררה זעם בקרב הגמלאים.

לדברי רו"ח צחי יוסטר, המתמחה בייעוץ ותכנון מיסוי פרישה, גמלאים רבים הופתעו מהמהלך. "משטרת ישראל גבתה מגמלאי המשטרה את הטבת המס שנתנה ביתר שנת 2022 בערב החג ללא הודעה מוקדמת או מתן הסבר למעט מסרון ששלחה". לדברי יוסטר, "ההערכה היא שמדובר בין מאות לאלפי גמלאי משטרת ישראל, כי לשוטרים רבים המקבלים פנסיה תקציבית הוזן פטור מקסימלי ממס שלא היו זכאים לו של 52%, כאילו ביצעו 'קיבוע זכויות', ולא משכו כלל מענקים. לכן, משטרת ישראל ביטלה את הטבת המס שניתנה וקיזזה באופן חד במשכורת חודש ספטמבר את הטבת המס המצטברת שניתנה מתחילת שנה והגיעה לכדי אלפי שקלים תלוי בתלוש הקצבה של הגמלאי".

רו''ח צחי יוסטר / צילום: נעם וינד
 רו''ח צחי יוסטר / צילום: נעם וינד

כל פורש או פורשת שמגיעים לגיל פרישה (שעומד כיום על 62.4 לאישה ו-67 לגבר) זכאים לפטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה בהתאם לסעיף 9'א לפקודת מס הכנסה, וזאת בתנאי שיזמו מצדם הגשת בקשה למס הכנסה ל"קיבוע זכויות. קיבוע הזכויות מאפשר לפורשים לבחור כיצד לנצל את סל הפטורים ממיסוי העומד לרשותם - האם כפטור על הקצבה החודשית או כהיוון קצבה במשיכת סכום חד פעמי או במשיכת מענקי פרישה (ימי מחלה, פיצויים). הפורשים יכולים לבחור לשלב בין החלופות, עד תקרת משיכה מסוימת. ככל שהפורש יבחר לנצל יותר פטור על הקצבה, הפטור על המשיכה יקטן ולהיפך. "קיבוע הזכויות אומר לפורש לבחור היום איך הוא רוצה לנצל את הפטור גם בהווה היום וגם איך לנצל את הפטור העתידי בשנת 2025", מסביר יוסטר.

אחוז הפטור המרבי ממס עומד על 52% למי שהגיע לגיל פרישה לאחר שנת 2012. וכאן בדיוק נכנסה לתמונה התקלה של המשטרה: מינואר השנה קיבלו כל הגמלאים את הפטור המקסימלי, מבלי שעשו הליך "קיבוע זכויות" מול רשות המסים, ומבלי שיחשבו סכומים שהם כבר משכו מהפנסיה.

המהלך של קיזוז הסכומים מהקצבאות נועד לתקן את התקלה הזאת. ואולם גמלאים רבים שכבר השתמשו בכספים שקיבלו באופן שוטף, ונדהמו מכך שניטלו מהם אלפי שקלים בבת אחת מקצבת חודש ספטמבר, תוהים היום האם הם אמורים לשאת בתקלה של המשטרה באופן רטרואקטיבי או שהמשטרה צריכה לספוג את הטעות בעצמה.

לדברי יוסטר, המייצג גמלאי משטרה, "זה חיובי שעלו על התקלה, אבל זה שמשטרת ישראל לא טרחה ליידע ולהסביר לגמלאים בטרם נעשה הקיזוז באופן חד צדדי בערבו של חג ראש השנה, והסתפקה בשליחת מסרון, מעלה ספקות אם הייתה זו הדרך הנכונה לפעול. הגמלאים הוכו בתדהמה וקבוצות הוואטסאפ רעשו בעניין זה".

מקור התקלה: מהלך היסטורי לחידוש מערכות השכר

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "סעיף 9א לפקודת מס הכנסה קובע, כי קצבה מזכה שמקבל יחיד שהגיע לגיל פרישה, כהגדרתו בחוק, תהיה פטורה ממס בשיעור מסוים מתקרת הקצבה המזכה. נכון לשנת 2022 שיעור הפטור המקסימלי הינו 52%.

"על מנת לממש את הזכאות לקבלת פטור כאמור, על פורש שהגיע לגיל פרישה, כהגדרתו בחוק, לפנות לפקיד שומה, בצירוף המסמכים הדרושים לביצוע הליך זה ("קיבוע זכויות"). עם קבלת פטור כאמור, מוזן הפטור למערכות המשטרה וניכוי המס במקור מבוצע בהתאם.

"בחודש ינואר 2022 עלתה מערכת שכר חדשה במשטרת ישראל. מדובר במהלך היסטורי, מורכב ומשמעותי שמבוצע אחת לעשרות שנים.

"בדומה למערכות מחשוב מורכבות אחרות, גם עליית מערכת השכר המשטרתית החדשה לוותה בתקלות שונות, זאת על אף ההיערכות המקיפה לעלייתה לאוויר. חשוב לציין המערכת עובדת ומשלמת שכר וגמלאות למעל 50 אלף שוטרים פעילים, גמלאים ושארים.

"בשל תקלה כאמור, ניתן בשנת 2022 פטור מקסימלי בשיעור של 52% לכ-700 גמלאי משטרה מגיל הפרישה הקבוע בחוק ומעלה שלא ביצעו "קיבוע זכויות" מול רשויות המס. גמלאי שביצע תיאום כאמור, נוכה לו בהתאם לפטור שניתן ע"י רשויות המס.

"עם גילוי התקלה נשלחו הודעות אישיות לאוכלוסיית הגמלאים הרלבנטית, התקלה במערכת תוקנה, בוצע תיאום עם רשויות המס, נוכה מס במקור בהתאם לחוק.

"תיקון זה הביא ליצירת הפרשי מס לגמלאים. עוד הוחלט על מתן מקדמה בגובה ניכוי המס לגמלאים לגביהם שיעור הניכוי היה משמעותי. מקדמות שולמו גם לגמלאים ששיעור הניכוי לגביהם היה נמוך יותר, לבקשתם. מקדמות ניתנו לכ-ש200 גמלאים".