מה תעשו אם היועץ גרם לכם הפסדים

​המאבק נגד יועץ פיננסי בארה"ב יקר מאוד, וחסוי, וזה צריך להשתנות • הטור עשוי להיות רלוונטי גם למשקיעים מישראל

כשהיועץ גורם להפסדים / צילום: Shutterstock
כשהיועץ גורם להפסדים / צילום: Shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

יועץ פיננסי הגון ובעל יכולת שדורש עמלות הוגנות יכול להיות חברו הטוב ביותר של המשקיע, במיוחד כשהשווקים סוערים. אבל מה אם מתברר שיש לכם יועץ גרוע? במקרה כזה אתם עלולים להיתקע בבלגן שלא הייתם מאחל לגרועים באויביכם - וזה צריך להשתנות.

השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים  
נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב: העלאות הריבית כנראה יתמתנו, ומה תהיה ההשפעה על בנק ישראל? | ניתוח

אם אתם מאמינים שהפסדתם הרבה כסף בגלל שהיועץ הפיננסי שלכם היה חסר תשומת לב, לא זהיר או בלתי הגון, אתם יכולים לנסות לתבוע אותו. אבל כששכרתם את שירותיו, הייתם צריכים לחתום על מעין חוזה שנקרא הסכם ייעוץ השקעות. במסמך הזה לרוב כתוב שכל סכסוך ביניכם ובין היועץ צריך להיפתר בבוררות ולא בביהמ"ש.

בהסכמי הייעוץ נעשה נפוץ לכתוב שכל הסכסוכים ינוהלו על ידי אחד משני ארגונים: איגוד הבוררות האמריקאי (AAA) או JAMS, חברה ששמה המלא Judicial Arbitration and Mediation Services.

 
  

שלא כמו ההליכים המשפטיים או מקרי הבוררות המנוהלים בידי סוכנות הרגולציה העצמית של וול סטריט, Financial Industry Regulatory Authority, המקרים שבהם בוררת JAMS לא זמינים לעיון הציבור. למעט מקרים חריגים מאוד, זה המצב גם לגבי הבוררויות שנערכות בפני ה-AAA.

כמעט 2,000 דולר לשעה של בוררות

והבוררויות האלה עלולות להיות יקרות באופן מבהיל. חלק מהבוררים גובים עד 1,950 דולר לשעה, כדי לשמוע מקרים, על פי מסמכים שסקרתי בעצמי. העלויות הצפויות של שימוש בבורר אחד של AAA או JAMS יכולות בקלות לעבור רף של 60 אלף דולר, כך אומרים עורכי דין.

וכדי שישמעו בכל אחד מהארגונים תלונה שלכם - הם מצפים שהסכום ישולם מראש, לרוב 50% על ידי הלקוח.

"חברות הייעוץ מקבלות את הטוב מכל העולמות האפשריים", אמר סטיוארט מייסנר, עורך דין ב-Meissner Associates בניו יורק, המייצג משקיעים שאומרים שספגו נזק בידי ברוקרים או יועצים. "החברות האלה יכולות להרשות לעצמן את העמלות ורוב המשקיעים לא יכולים, וכמו כן החברות זוכות לחשאיות, והציבור לעולם לא יראה את תוכן ההחלטה".

אז אתם עלולים לפשוט רגל בניסיון לשחזר את הכסף שכבר הפסדתם. ולעתים קרובות, אף אחד לא יכול לדעת שליועץ מסוים יש היסטוריה של היגררות לבוררויות.

יועצי השקעות רשומים, המנהלים נכסים בגובה 100 מיליון דולר או פחות, נתונים לרוב לרגולציה ברמת המדינה ולא על ידי רשות ניירות ערך. מדינות, בשונה מסוכנות פדרלית, דורשות שהיועצים שהן מפקחות עליהם יגלו על כל מקרי הבוררות המוגשים נגדם.

הגילויים האלה זמינים לעיון במסמך המכונה טופס ADV. השבוע, עמיתי טום מקגינטי ניתח טופסי ADV של 21,605 חברות ייעוץ הרשומות במדינות, ומצא ש-493 - או 2.3% מהם - גילו על מקרה בוררות אחד לפחות עם תביעת נזיקין בגובה של 2,500 דולר לפחות.

אבל היועצים הרשומים ב-SEC לא צריכים לגלות על בוררויות - או, לעניין זה, על תלונות של לקוחות ותביעות אזרחיות - בחוברות הרשמיות שלהם. הם חייבים לעשות גילויים כאלה רק אם המקרים האלה "נוגעים" להערכת הנהלים העסקיים של היועץ והגינות ניהול העסק.

כפי שכתבתי בשבוע שעבר, היועצים הרשומים ב-SEC מקבלים את הזכות לקבוע אילו תלונות "נוגעות" לניהול העסק שלהם.

דרך נוספת לפתרון סכסוכים בין יועץ ללקוח

אף אחד לא יודע באיזו תדירות הלקוחות זוכים בבוררויות נגד יועצים ב-AAA או ב-JAMS - או אם יועץ זה או אחר אי פעם נאלץ להתגונן באחד הארגונים במקרה של בוררות נגדו - בגלל שהארגונים האלה שומרים על תוצאות המקרים בסוד. בשני הארגונים סירבו לבקשתי לקבל אפילו את המידע הבסיסי ביותר על בוררויות בין יועצים ולקוחות.

אבל במסגרת הסכם הדדי, יועץ ולקוח יכולים להחליט לפתור סכסוך שלא דרך AAA או JAMS, אלא ב-Finra. זה לרוב מצריך עמלות נמוכות בהרבה מהארגונים האחרים.

בבוררויות של Finra, המשקיעים זוכים בתביעות נזיקין בערך ב-40% מהמקרים. (דובר של Finra אומר שרוב הבוררויות מסתיימות לפני שלב הפיצויים, וניתן להניח שהמשקיעים מקבלים לפחות תשלום כלשהו במסגרת הסדרים אלה).

"אופן ניהול הסכסוך הוא אינטרס של המשקיע"

מאז 2012, לקוחות הגישו יותר מ-22 אלף מקרי בוררות נגד ברוקרים דרך Finra. ועדיין, בתקופה זו, אומר דובר של Finra, לקוחות הגישו בסך הכול "מעט יותר מ-100" מקרים כאלה נגד יועצים. אולי הסיבה לזה היא שבשונה מ-AAA ו-JAMS, Finra דורשת שהתוצאות יהיו פתוחות לעיון הציבור.

"להיות מסוגל להחליט איך לנהל סכסוך זה אינטרס של המשקיע", אומרת מלאני סנטר לובין, הנציבה של רשות ניירות ערך במרילנד. אם מכריחים את כל הלקוחות להסכים לבוררות הדבר מונע מהם את הבחירה איך לפתור סכסוכים בעזרת כספם, וזה "לא עולה בקנה אחד עם חובתם כנאמנים", אמרה.

במהלך השנים, הרבה קוראים של הג'ורנל אמרו לי שהם חושבים שלהעסיק יועץ פיננסי זה בזבוז כסף, כי הם יכולים לנהל את התיקים שלהם בעצמם כמעט ללא עלות.

אבל יועץ טוב יכול לעשות הרבה יותר מזה בשבילכם, ולספק הנחיות ממקור מוסמך בנושאי מסים, משכנתאות, ירושות, תכנון פרישה ועוד. כל השירותים האלה יחד יכולים לחסוך או להרוויח לכם כסף רב. אני חושב שמיליוני משקיעים יכולים להרוויח משימוש ביועץ פיננסי.

למרבה הצער, עד שהיועצים יתחילו להתייחס ללקוחות טוב יותר כשדברים משתבשים, אנשים רבים יהססו להשתמש בהם כדי לגרום לדברים לעבוד כמו שצריך.