ספקית הנפט המרכזית של ישראל תפתח שגרירות בתל אביב

הפרלמנט של אזרבייג'ן אישר היום לראשונה אי פעם פתיחת שגרירות בתל אביב • הצעד מגיע בצל מתיחות גוברת בין המדינה לבין איראן • ההחלטה מחכה כעת לאישור הנשיא אילהם אלייב

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Associated Press, Franc Zhurda
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Associated Press, Franc Zhurda

הפרלמנט של אזרבייג'ן אישר היום (שישי), לראשונה אי פעם, פתיחת שגרירות בתל אביב. עתה, ההחלטה תועבר לאישור של הנשיא אילהם אלייב, שצפוי להעניק את החותמת הסופית למהלך.

הסיבה שבגללה מסרב נתניהו למנות את בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון | דני זקן, טור סופ"ש
יומיים לפני הפתיחה: קטאר תאסור מכירת בירה בשטח המונדיאל

הצעד האזרבייג'ני הצפוי מתבצע בצל מתיחות גוברת בין באקו לבין איראן, על רקע המחאה הגוברת נגד משטר האייתוללות שבמרכזה עומד המיעוט הגדול ביותר באיראן - האזרבייג'נים. למעשה, מספר האזרבייג'נים באיראן, 15 מיליון, גדול ממספרם ברפובליקת אזרבייג'ן שנמצאת צפונית מהם.

ישראל ואזרבייג'ן אמנם חגגו 30 שנות יחסים דיפלומטיים השנה, ובאקו אף הקימה בארץ לשכות מסחר ותיירות בשנה החולפת - אך היא נמנעה מהקמת שגרירות בתל אביב בעקבות שני אספקטים משמעותיים עבורה: בראש ובראשונה, הימנעות ממתיחות גוברת עם איראן, ומעבר לכך - רצון ליישר קו עם המדינה האחות - טורקיה. החברות הקרובה עם טורקיה היא גם הסיבה שבגינה, במסגרת הצעת החוק שאושרה גם נקבע שתיפתח נציגות אזרבייג'נית ברמאללה שתהיה אמונה על היחסים עם הרשות הפלסטינית.

 זרז כלכלי משמעותי

ברמה הכלכלית, פתיחת השגרירות האזרבייג'נית בישראל תהווה זרז כלכלי משמעותי במיוחד, שהרי מדובר בספקית הנפט העיקרית של ישראל שמגיע, בעיקר, דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן - ומשם במכליות לחיפה. לפי נתוני באקו, בין החודשים ינואר­־יולי השנה, אזרבייג'ן ייצאה 16.4 מיליון טונות נפט בשווי 12.3 מיליארד דולר, כאשר ישראל הגיעה למקום השני בהיקף הייבוא עם 1.4 מיליון טונות בשווי כמיליארד דולר. במקום הראשון, איטליה - 6.6 מיליון טונות בשווי 4.9 מיליארד דולר.

בנוסף, בשבוע שעבר נחתם מזכר הבנות בין חברת IDE טכנולוגיות הישראלית, שנמצאת בבעלות קבוצת דלק, לבין חברת ההשקעות של אזרבייג'ן OJSC, להקמת מתקן התפלה סמוך לים הכספי.

רפאל נביזאדה, סטודנט אזרבייג'ני ללימודי ביטחון ודיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב, אמר לגלובס כי הצעד לא הפתיע אותו. "ישראל היא מדינת אחות שלנו", הסביר נביזאדה. "אני נרגש למשמש החדשות. שתי המדינות נהנות מיחסים פורים כבר 30 שנה. אין לי ספק כי היחסים ימשיכו להתעמק בשנים הקרובות".

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון אמר לגלובס כי "האזרבייג'נים רואים בחימום היחסים בין ישראל לבין טורקיה כחשובים, ונרמול היחסים הוא מעבר לתוצאות בחירות כאלו או אחרות - אז הם מרגישים הרבה יותר חופשיים לעשות צעד שכזה". בנוסף, אמר כהן ינרוג'ק "לפני כחודש חנכה איראן קונסוליה ביזור סיוניק בארמניה. שהטורקים והאזרבייג'נים רואים את המקום בתור 'זנגזור', ועל כן אזרבייג'ן רואה במהלך בתל אביב כתשובה הולמת לטהרן".

סיוניק בפי הארמנים וזנגזור בפי העמים הטורקים הוא אזור בדרום ארמניה, שבו שואפת אזרבייג'ן להקים את "מסדרון זנגזור" - דרך שתאפשר רצף טריטוריאלית-תחבורתי בין רפובליקת אזרבייג'ן לבין המובלעת שבבעלותה בין ארמניה לבין טורקיה - הרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן. נכון לכיום, ירבאן ובאקו טרם הגיעו להסכם שייאפשר את מימושו. על אף כל זאת, תוכניות פיתוח התשתיות במחוזות קרבאך, שבמערב אזרבייג'ן, מתוכננות כך שבסופו של דבר - הקמת המסדרון תתממש.

רק אתמול, שגריר ישראל באזרבייג'ן ג'ורג' דיק הוכרז לאחד משני מצטייני משרד החוץ. "אחד השגרירים הפופולריים באזרבייג'ן, והצליח למצב עצמו ככוכב ברשתות החברתיות", נכתב בנימוקים. "רשת הקשרים שרקם ומתחזק, מעלים את נכסיותו עבור יחסי החוץ של ישראל". ביממה החולפת, הודיע שר הפיתוח הדיגיטלי והתחבורה של אזרבייג'ן, רשאד נבייב, כי ישראל תסייע להקמת מרכז הגנת סייבר במדינה.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב נחשב למנהיג המקורב ביותר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מבין בכירי חברות המועצה הטורקית, שכוללת גם את טורקיה, קזחסטן, קירגיזסטן ואוזבקיסטן. לא מן הנמנע שכבר בשיחה המפתיעה שהתקיימה אתמול בין נתניהו לבין נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, השניים כבר הכירו את המהלך הצפוי, שהרי הפרלמנט האזרבייג'ני ידוע כמיישר קו לחלוטין עם אלייב.

בתגובה פרסם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד: "אני מברך על החלטת הפרלמנט של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל ובית לאחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי. ההחלטה לפתוח שגרירות משקפת את עומק היחסים בין המדינות. מהלך זה הוא פרי מאמצי ממשלת ישראל לבנות גשרים מדיניים איתנים עם העולם המוסלמי. אני רוצה להודות לנשיא אילהאם עלייב ולברך את העם האזרי שיזכה להיות מיוצג לראשונה כעת במדינת ישראל".

רומן גורביץ' יליד באקו בירת אזרבייג'ן, שגריר כבוד של הסוכנות היהודית באזרבייג'ן אמר בתגובה לפתיחת השגרירות בישראל: "פתיחת השגרירות זה צעד חשוב למדינת ישראל ורפובליקה של אזרבייג'ן. זהו חיזוק לברית אסטרגית וחשובה בין ישראל לאזרייבג'ן והמשכיות של יחסים חמים בין עם האזרי לעם היהודי. כיליד אזרבייג'ן, חשוב לי לציין שבמדינה הזאת לא הייתה אף פעם אנטישמיות ובמשך דורות ומאות שנים, היו יחסים של כבוד וידידות בין אזרים לקהילה היהודית".

השאלה לא למה אזרבייג'ן, אלה למה רק עכשיו | דני זקן, פרשנות

למה אזרבייג'ן? השאלה הטובה יותר למה לא הייתה שגרירות עד כה. בין ישראל למדינה המרכז אסייתית הזו קשרים דיפלומטיים ובטחוניים ארוכי שנים. עבור ישראל זו הדלת האחורית לאיראן, וגם מקור לרכישת נפט, למעשה רוב הנפט שאנו זקוקים לו. האזרים מקבלים בתמורה הרבה ידע חקלאי וטכנולוגי אזרחי, אבל בעיקר מערכות ביטחוניות משמעותיות. בסכסוך המתמשך נגד ארמניה ידם של האזרים על העליונה הרבה מאוד בזכות מערכות נשק ומודיעין ישראליות ובראשן מערכות כטב"מים מסוגים שונים לרבות מה שמכונה החימוש המשוטט ה"הארופ". נשיא אזרביג'אן אילהאם אילייב הצטלם ליד ההארופ לפני כמה שנים, והגדיר אותו מגן המדינה. בנוסף רכשה אזרבייג'ן ספינות מלחמה מדגם סער 6 ודגמים נוספים.

אילייב נפגש עם ראש הממשלה דאז והמיועד נתניהו שהגיע לבירור בבאקו הבירה.
למה כעת? אזרביג'אן נמצאת בקשרים הדוקים גם עם טורקיה, ובימים אלה אנו בתהליך התחממות עם ארדואן. הכוונה היא כנראה לחזק את היחסים הכלכליים מסחריים וגם הבטחוניים.