בקרוב בישראל? ממשלת ספרד תסייע למשקי בית לעמוד בזינוק בהחזרי המשכנתאות

עליית הריבית: בהתאם להבנות אליהן הגיעו הממשלה הספרדית והבנקים במדינה, משקי בית עניים ומשקי בית מהמעמד הביניים הנמוך יהיו זכאים לחבילת הטבות על מנת לעמוד בתשלומי המשכנתה • לפי ההערכות, ההטבות יהיו תקפות לכמיליון משקי בית

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

ממשלת ספרד הסכימה עם הבנקים במדינה על חבילת הטבות למשקי בית עניים ולמשקי בית ממעמד הביניים הנמוך, שנפגעים מעליית הריבית בגוש האירו ועומדים בפני החזרי משכנתה מזנקים; כך הודיעו כלי התקשורת במדינה היום (ג').

לפי ההערכות, ההסכמה תהיה תקפה לכמיליון משקי בית במדינה, והיא גובשה בתום חודשיים של משא ומתן. היא חלק משורת צעדים בהם נוקטת הממשלה הסוציאל-דמוקרטית הספרדית כדי לסייע לתושבים להתמודד עם האינפלציה והשלכותיה. הצעדים צפויים לקבל אישור היום בקבינט הממשלתי, אך טעונים עדיין אישור של רשות הבנקאות האירופית (EBA) בגלל ההשפעה על מאזני הבנקים והחוב שלהם.

מסימני המשבר בבריטניה: בורסת לונדון כבר לא הגדולה ביותר באירופה
הכי גבוהה מאז הקמתו: האינפלציה בגוש האירו טיפסה ל-10.7% באוקטובר  

בספרד כשלושה-רבעים מהמשכנתאות במדינה צמודות לריבית הפריים, כאשר במקרים רבים מדובר בתנאים של פריים פלוס 1%. הדבר גרם בחודשים האחרונים, עם עליית ריבית הפריים כאשר הבנק המרכזי האירופי הקפיץ את הריבית הכללית במשק מערכים שליליים ל-1.5%, לזינוק בהחזרי המשכנתאות. תופעה דומה התרחשה ברוב הכלכלות שמתמודדות עם אינפלציה על ידי העלאת ריבית. הבנק המרכזי האירופי צפוי להודיע על העלאה נוספת של 0.75% בקרוב, וישנן תחזיות כי הריבית בגוש האירו תטפס ל-4%.

מסלול מוזל בפריסה ארוכה יותר

לפי ההסכם המסתמן, משקי הבית העניים בספרד, בעלי הכנסה שנתית של פחות מ-25,200 אירו, יוכלו לעבור למשך חמש שנים ל"מסלול מוזל" שבו ישלמו פריים פחות 0.1%, במקום המסלול קיים שבו הם נמצאים, ללא כל עלות. הם גם יוכלו להאריך את תקופת המשכנתה לשבע שנים נוספות, ללא עלויות נוספות. לגבי מעמד הביניים הנמוך, בעלי הכנסה שנתית של פחות מ-29,400 אירו, הרי שהם יוכלו לבצע ללא עלות שינוי ממסלול צמוד ריבית פריים למסלול ריבית קבועה. קנסות על שינוי מסלול או על פירעון מוקדם יבוטלו. לפי הדיווחים הם גם יוכלו "להקפיא" את העלייה בהחזרי המשכנתאות לתקופה מסוימת.

הפרטים הסופיים עדיין לא פורסמו, אך מדובר בהסכם וולונטרי עם הבנקים במדינה, ולא בחקיקה מחייבת. זאת, בניגוד למיסוי רווחים עודפים של הבנקים על ידי הממשלה הספרדית, שגרם לעימות חריף בין הממשלה למגזר הבנקאי. ספרד היא המדינה המערב-אירופית היחידה שמתכוונת, נכון לעכשיו, למסות את הרווחים העודפים של הבנקים במדינה כתוצאה מהעלאת הריבית על ידי הבנק האירופי המרכזי, ומתכוונת לגייס כ-3 מיליארד אירו מכך בשנה הקרובה. המס החדש יוטל על עמלות שגובים הבנקים ועל הכנסות ממרווח הריביות בין הפקדות להלוואות.