האם הירידות במדד S&P 500 מחזקות את הסיכוי לזינוק בשנה הבאה

משבר האנרגיה, התפוצצות בועת ההייטק והמשבר הכלכלי העולמי - כשבוחנים לאורך ההיסטוריה את השנים שבהן מדד S&P 500 ירד בשיעורים של יותר מ–20% - מגלים כי השנה שבאה מיד אחריה הייתה מצוינת למשקיעים • האם ההיסטוריה תחזור על עצמה בשנה הבאה?

כרגע מדד S&P 500 נמצא בטריטוריה השלילית / אילוסטרציה: Shutterstock
כרגע מדד S&P 500 נמצא בטריטוריה השלילית / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא סמנכ"לית פסגות קרנות נאמנות

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

לאחר פרק כלכלי של למעלה מעשור שבו העולם התרגל לסביבת ריבית אפסית, הכלכלה העולמית מאמצת מציאות חדשה-ישנה, ורבים מאיתנו - ואף כאלו בעלי ותק של למעלה מעשור בשוק ההון - אינם מכירים סביבה שכזו מקרוב. הפעם האחרונה שבה הריבית הייתה בשיעור דומה להיום הייתה בשנת 2008, לפני למעלה מ-13 שנים.

הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב | בדיקת גלובס
כך תוכלו להציל את ההפסד שלכם מקריסת בורסת הקריפטו FTX 

בהסתכלות לאחור, ומבחינה של התנהגות הכלכלה והמדדים, ניתן ללמוד רבות מההיסטוריה, שיודעת לחזור ולהפתיע אף את הספקנים.

בתחילת שנות ה-70 פרץ משבר האנרגיה העולמי, מחיר הנפט זינק לשיא חדש, הכלכלה העולמית רשמה האטה והאינפלציה בארה"ב זינקה מ-3.4% ב-1972 ל-12.3% ב-1974.

כתוצאה מכך, הבורסות רשמו ירידות חדות, ומדד S&P 500 ירד ב-1974 ב-26.5%, שנה לאחר מכן, ב-1975 המדד עלה בכ-37%.

גם בתחילת שנות ה-2000, כשהתפוצצה בועת הדוט.קום, חברות מסקטור הטכנולוגיה ירדו בעשרות אחוזים, וערכן נחתך בכ-1.75 טריליון דולר. משבר הטכנולוגיה לא פסח על מדד S&P 500, שבשנת 2002 השיל מעצמו כ-22.1%, אך התיקון לא איחר להגיע, ושנה לאחר מכן החלו המשקיעים לנצל את ההזדמנויות שנוצרו בשוק, וה-S&P 500 עלה בכ-28.7%.

ורבים גם זוכרים את שנת 2008 - המשבר הכלכלי העולמי, אשר יש האומרים כי היה המשבר הגדול ביותר מאז השפל הגדול בארה"ב של שנות ה-30 במאה הקודמת. סקטור הפיננסים העולמי מצא את עצמו בסערה, שבסופו של דבר השפיעה על מגזרים נוספים והביאה להחרפת המשבר, שגם לווה במשבר פיננסי.

מדד S&P 500 השיל מערכו ב-2008 37% בשנה קלנדרית אחת, ומה שקרה שנה לאחר מכן, ניחשתם נכון, המדד תיקן חדות למעלה, כ-25%.

 
  

אחד המשפטים המסוכנים ביותר למשקיעים בשוק ההון הוא "אבל הפעם זה שונה". אגב, בכל השנים שסקרנו ניתן למצוא כלכלנים בכירים שהעלו את אותה טענה ובדיעבד טעו.

הסיפור ששומעים עכשיו לא פעם הוא שכאשר הריבית על פיקדונות גבוהה, אז אין סיבה להשקיע במניות. גם כאן ההיסטוריה מלמדת אחרת וניתן לראות שהציבור נוהר לפיקדונות אחרי ירידות של כ-20% בשווקים, בדיוק כפי שקרה בסוף 2008, אז ריבית בנק ישראל עמדה על 2.5% והציבור השקיע 20 מיליארד שקל מכספו בפיקדונות בנקאיים.

הרציונל שהנחה את אותם 20 מיליארד שקל היה להשקיע באפיק סולידי ויציב, ובאותה נקודת זמן ההחלטה של המשקיעים התבססה על ביצועי העבר של שוקי המניות. החלטה זו אולי נראתה נכונה, אבל במבחן התוצאה היא התגלתה כמלכודת דבש, שכן ברבים מהפיקדונות הבנקאיים מחיר הריבית הוא היעדר הנזילות, שהופכת חשובה יותר מתמיד לניצול ההזדמנויות בשווקים.

מלי לבייב, סמנכ''לית פסגות / צילום: מושיק ברין
 מלי לבייב, סמנכ''לית פסגות / צילום: מושיק ברין

בחזרה לעת הנוכחית, שנת 2022. הריביות עולות, האינפלציה מתקררת אך לא מספיק, המדדים יורדים, ובשבועות האחרונים הכותרות המרכזיות שתפסו את עיני המשקיעים היו שמיליארדי שקלים זורמים לקרנות הכספיות ולפיקדונות הבנקאיים.

כרגע מדד S&P 500 נמצא בטריטוריה השלילית, ומתחילת השנה הוא נחלש ביותר מ-20%.

האם ניתן ללמוד מההיסטוריה ולפעול באופן דומה למשברים הקודמים? האם ניתן להסיק כי נוצרו הזדמנויות גדולות וכסף חדש יחל לזרום לשווקים, ובשנה הבאה נראה את המדד המוביל בעולם שוב בטריטוריה החיובית?

קשה לומר כרגע, אך ניתן בוודאות לומר שהכלכלה העולמית שואפת לצמוח תמיד לטווח הארוך, והאטה או משבר, כפי שסקרנו, לא פעם הסתמנו כהזדמנות גדולה, יותר מאשר כסכנה.