נת"ע | פרשנות

הדירקטוריון כשל, משרדי הממשלה נרדמו: בורחים מאחריות בפני הציבור

במשרדי הממשלה, האוצר והתחבורה, נזכרו מאוחר מדי לבחון את ההצהרות שלהם בראיה ביקורתית, אף שהם אלו שמפעילים את חברת הבקרה שהתריעה • אלא שבינתיים הציבור מאבד אמון בעבודות התשתית שמשבשות את חייו ואינן נגמרות

תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת
תחנת הרכבת הקלה ביפו / צילום: גלית פורת

דוח מבקר המדינה מראה כי בחלק מהדוחות שלה, חברת הבקרה חזתה נכוחה את התפתחות הפרויקט ובחלק לא, אלא שבאותה עת נת"ע התבצרה בהצהרותיה - ובמשרדי הממשלה לא התאמצו להכריע.

כשחברת הבקרה טענה כי יהיה עיכוב של כארבעה חודשים - נת"ע ביטלה את הטענות, כמו גם אלו שהופיעו בדוחות אחרים על עיכובים משמעותיים בפרויקט. בד בבד, היא לא הציגה פריצות דרך ולא זכתה באמון משרדי הממשלה, אך שם נותרו אדישים וקיבלו את עמדתה. גם הדירקטוריון, שראשיו בינתיים התחלפו, גיבה את ההנהלה הנוכחית של החברה ואיננו כאן כדי לתת דין וחשבון על הדחיות הרבות.

גם כעת נת"ע חוגגת את הדוח ולא מאמצת ענווה לנוכח מסקנותיו. "נת"ע מברכת על דוח מבקר המדינה ומאמצת את מסקנותיו החשובות של המבקר: קצב ההקמה, ועלויות הקו האדום עומדים בסטנדרט השוואתי בין לאומי", נמסר מהחברה אחרי שלא עמדה בתאריך היעד. נת"ע מצהירה על תאריך חדש מבלי לקבל את אישור משרדי הממשלה, וכשמתנוסס מעליו ספק גדול.

במשרדי הממשלה, האוצר והתחבורה, נזכרו מאוחר מדי לבחון את ההצהרות בראיה ביקורתית, אף שהם אלו שמפעילים את חברת הבקרה שהתריעה. אלא שבינתיים הציבור מאבד אמון בעבודות התשתית שמשבשות את חייו ואינן נגמרות, וכל אלו חדשות רעות מדי לפרויקט הגדול והמורכב ביותר שייעשה אי פעם בישראל - מערכת המטרו המתוכננת בגוש דן.