6 מנדטים, 6 תפקידים: אלו פרטי ההסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית

הליכוד ומפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר חתמו על ההסכם הקואליציוני הראשון במסגרת המגעים להקמת הממשלה • בן גביר יכהן כשר לביטחון הפנים, ויהיה חבר בקבינט המדיני ביטחוני • המפלגה, בת שישה מנדטים, זכתה בשלושה תפקידי שרים, שני ראשי ועדות וסגן שר - תפקיד לכל מנדט

איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הסכם קואליציוני ראשון נחתם הבוקר (ו') בין הליכוד לבין מפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר לאחר משא-ומתן לילי. השיחות החלו אמש במשכן הכנסת שבו נכחו נתניהו, יריב לוין, איתמר בן גביר ובחלק מהזמן גם ח"כ יצחק וסרלאוף ממפלגתו, ובשש וחצי בבוקר נחתם הנספח הראשון בדרך להקמת ממשלת ישראל ה-37. פריצת הדרך הושגה לאחר שהצדדים הסכימו על פיצול תיק הנגב, הגליל והפריפריה לשני חלקים. בעוד הנגב והגליל יישאר בידי עוצמה יהודית, תיק הפריפריה יעבור לידיו של אריה דרעי שדרש להמשיך ולהחזיק בו כפי שהיה בעבר.

המהמורה האחרונה של נתניהו בדרך להקמת ממשלה: "האיש שאין לו מה להפסיד" | טור סופ"ש 
"מחירי הדיור הם כישלון של שר האוצר": משה גפני חוזר לתפקיד השריף הכלכלי של הכנסת | ראיון

בנוסף, במסגרת חלוקת התפקידים כפי שסוכם עוד קודם לכן, הוחלט שאיתמר בן גביר יכהן כשר לביטחון פנים אולם שם המשרד ישונה ל"משרד לביטחון לאומי", בנוסף הוא יכהן כחבר בקבינט המדיני ביטחוני. מפלגתו תקבל עוד את תיק מורשת, סגן שר כלכלה, יו"ר ועדה לביטחון פנים ויו"ר ועדה לקרן ישראל (ברוטציה). בתחילת השבוע התפצל בן גביר ומפלגתו מהציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' לבקשת הליכוד, כשהמטרה הייתה להחליש את כוחו של סמוטריץ' במו"מ. נתניהו מעוניין לסגור עם המפלגות "הקלות" יותר ובהמשך להגיע גם לציונות הדתית ולסיים את ההסכמים כולם כבר בשבוע הקרוב.

מדובר במפלגה בת שישה מנדטים שזכתה בשלושה תפקידי שרים, שני ראשי ועדות וסגן שר. למעשה, מדובר בתפקיד לכל מנדט, וכמובן שבעקבות המינויים הנרחבים יגיעו גם חברי הכנסת הנורבגים.

חוק דרומי יורחב ומעמד ההתנחלות הבלתי חוקית חומש יוסדר

בתוך כך, התחייבו בליכוד לעוצמה יהודית להסדיר את מעמד ההתנחלות הבלתי חוקית חומש, הסדרת מעמד הישיבה באביתר וכלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. עוד הוחלט כי המפלגות יקדמו את "חוק הפרוטקשן" עד 10 שנות מאסר, וחוק דרומי מורחב שיאפשר לירות בגנבי נשק מבסיסי צה"ל. עוד לפי הסיכום, עוצמה יהודית תקבל את המשרד לביטחון פנים עם סמכויות נרחבות ובין היתר המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש. בנוסף הוסכם כי יוקם משמר לאומי רחב היקף ויורחב מערך התקינה של המילואים במג"ב לתפקוד מלא.

משרד הנגב והגליל ישנה גם כן את שמו מעתה וייקרא המשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן לאומי ויתוקצב בסכום של שני מיליארד ש"ח בשנה. בנוסף, מנהלת התכנון במשרד תהיה אחראית על ביצוע הסדרת כלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון בהתאם להחלטות צוות שרים בראשות ראש הממשלה. יש לציין כי את הסדרת ההתיישבות דרש סמוטריץ' להכניס תחת כנפי משרד האוצר וכעת בליכוד יידרשו למצוא נוסחה שתרצה את כל הצדדים.

ח"כ יריב לוין, מרכז צוות המו"מ של הליכוד, אמר הבוקר: "אני מברך על חתימת ההסכם עם סיעת עוצמה יהודית שהוא ההסכם הראשון בדרך להקמת ממשלת ימין יציבה בראשותו של בנימין נתניהו שתצעיד את מדינת ישראל לשנים טובות".

ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "עשינו הלילה צעד חשוב להקמת ממשלת ימין מלא מלא. אני שמח שהסיכום על המשרדים שעוצמה יהודית תקבל יאפשר לנו לממש את הבטחות הבחירות שלנו - לביטחון ולחיזוק הנגב, הגליל והפריפריה". בן גביר הוסיף: "אני קורא לכל סיעות הימין להקים ממשלת ימין מלא מלא במהירות האפשרית. אסור שלפיד וגנץ ישלטו במדינת ישראל יום אחד נוסף".