השף שפתח בר יין בתל אביב: "הגופים הממשלתיים לא מסונכרנים, וזמן התגובה איטי מאוד. זה תובעני ומתיש"

גיל חן, בן 32 מתל אביב, נשוי • שף ושותף בבר היין אפריטיבו • "חלק מהותי בקושי להקים עסק בארץ, ובייחוד במדינת תל אביב, הוא נושא הרגולציה הכבדה וכל ההוצאות שמסביב. לא כל אחד בנוי לאינטנסיביות וללחץ שהדבר מצריך" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

גיל חן, שף ושותף בבר היין אפריטיבו / צילום: שאולי לנדר
גיל חן, שף ושותף בבר היין אפריטיבו / צילום: שאולי לנדר

"חלק מהותי בקושי להקים עסק בארץ, ובייחוד במדינת תל אביב, הוא נושא הרגולציה הכבדה וכל ההוצאות שמסביב", אומר גיל חן, שף ושותף בבר היין אפריטיבו. "המשימה בהחלט אפשרית אך גם כשיש את כל האישורים, חובה כל הזמן לעקוב ולחדש. לא כל אחד בנוי לאינטנסיביות וללחץ שהדבר מצריך לכל אורך הדרך.

"לקח לנו לא מעט זמן להתאים את עצמנו לדרישות, וזה מחייב הרבה סבלנות והוצאות כספיות לא מבוטלות. למשל, כל נושא השילוט מול העירייה - צריך לעלות לוועדה שתאשר, וצריך לשלם אגרת שילוט על כל פסיק ונקודה שנראים כלפי חוץ".

גיל מספר כי העסק נתקל בהרבה תוספות תשלום שהוא לא לקח בחשבון בתוכנית העסקית. למשל, תשלומים שנתיים לפדרציה למוזיקה ואקו"ם. "אך בכל זאת, חשוב לנו לשמור על המחירים המזמינים וההוגנים, כחלק מהקונספט של הבר. בגלל שבר היין שלנו יושב בשטח בית מלון אז הארנונה מופחתת יותר מארנונה עסקית שיש במקומות אחרים, אך עדיין היא רק הולכת ועולה, ואנו דוגלים בלשמר על ההוצאות ועל המחירים ההוגנים שלנו ללקוחותינו".

בנוסף, גיל מציין את האתגר עם הגופים הממשלתיים. "לא כל הגופים הממשלתיים מסונכרנים ביניהם, וזמן התגובה איטי מאוד. מהתחלת הפרויקט הבנו שאנחנו חייבים ליישר קו בהתאם לתקנים ולדרישות, וזה תובעני ומתיש. אך התשוקה והרצון לשמח ולארח הם חזקים יותר".

שמו של בר היין אפריטיבו מגיע מהמנהג האיטלקי הידוע - שתיית משקה לפני ארוחת הערב, שאמור לפתוח את התיאבון. השותפים בחרו לפתוח את העסק בתל אביב, ויש לכך השלכות. "העובדה שאנחנו ממוקמים בלב תל אביב גורמת לנו לתחרות חזקה ביותר ומדגישה בכל יום את הצורך להתבלט בדרכים יצירתיות. כל זאת, תחת שמירה על רעננות ושירות לקוחות אישי וקפדני".

הוא אף מספר על ההשקעות שנעשו בתחילת הדרך. "ההשקעה הראשונית שבוצעה בהקמת העסק הייתה של כחצי מיליון שקלים, השקעה יחסית לא גבוהה וזאת בזכות מיקומו של בר היין בתוך מלון איתו יש לנו שיתוף פעולה צמוד, ותוך עבודה קפדנית ומדודה.

"מצב כזה מאפשר לנו לייצר win-win לשני הצדדים - אנחנו מקבלים חלל מדהים להגשים את החזון שלנו והמלון זוכה להעניק חוויה נוספת לאורחים וללקוחות מבחוץ".

לסיכום, גיל מציין את השאיפות שלהם לעתיד. "אנו רוצים שכולם יידעו שיש מקום שנקרא אפרטיבו, מקום בילוי נעים ומזמין לכולם שמקפיד על שמירת מחירים שלא איבדו פרופורציה. אנו שואפים שהמקום יהיה חלק מתרבות הבילוי והקולינריה של העיר.

"כשף פעיל יש לי גם חלום לפתוח מקום משלי בתל אביב. זאת תהיה הגשמת חלום שתאפשר לי להרחיב את קהלי היעד והפיכת אפריטיבו למשהו ארצי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il