השבוע בנדל"ן: מה יבנו במקום נמל התעופה באילת והאם תחנם רידינג תיסגר?

תחנת הכוח רידינג הייתה אמורה להיסגר כבר, אך עקב היעדר חלופות היא ממשיכה לפעול: השבוע תידרש לכך שוב המועצה הארצית לתכנון ולבנייה • וגם: איך תשומר העיר העתיקה של באר שבע והמכרז המסקרן על בתי מלון חדשים באילת • השבוע בנדל"ן, מדור חדש

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע שעבר קיבלנו אות פתיחה לדאגה של חברי הקואליציה הנבחרת לסוגיית התייקרות החזרי המשכנתאות בעקבות עליית ריבית בנק ישראל. זה היה כשיו"ר ועדת הכספים הזמני, משה גפני (יהדות התורה) הציע לנטרל את העלאות הריבית מהמשכנתאות. ההצעה זכתה לביקורת וללעג, אולם החשש לגורל לווי משכנתאות הוא אמיתי, וגפני לא היה הראשון שהעלה אותו.

ההצעה של גפני להקפיא את הריבית על המשכנתאות משאירה מאחור את ההיגיון הכלכלי | פרשנות
הנגיד עונה לגפני בנושא הריבית במשכנתאות: "מי שמנסה למצוא פתרונות פלא יפגע בשכבות החלשות" 

למי שלא זוכר, היה זה ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שהעלה את הרעיון להקפיא את המשכנתאות, באחד מסרטוני הבחירות שלו. גם הוא זכה ללא מעט לעג, ומיהר לתקן שהתכוון לארנונה. ואולם בעוד שהקפאת הארנונה תפגע ברשויות המקומיות, ולא תביא תועלת מרובה למשקי הבית, הסדר של העלייה בתשלומי המשכנתה החודשיים בעולם של ריביות עולות נראה עניין שיש לדון בו. מה גם שדוחות הבנקים הוכיחו שהם גרפו רווחים נאים כתוצאה מהמדיניות האנטי אינפלציונית של בנק ישראל.

השבוע הקרוב כנראה שלא יביא המשך בסוגיה זו, וממילא עד שהממשלה החדשה תושבע, לא ניתן לצפות לשינויים בכיוון זה. אירועים אחרים הם שאמורים לעמוד במרכז ענייני נדל"ן השבוע, ולחלקם יש אף השלכות היסטוריות.

יום שני (5.12)

1. שימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע 

מחר (ב') אמורה לקיים הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום דיון בשימור והתחדשות העיר ההיסטורית באר שבע. המתחם העתיק של באר שבע הוקם על ידי הטורקים ב-1900, ושימש כמרכז עירוני, לאורך עשורים רבים גם אחרי הקמת המדינה. ואולם באר שבע התפתחה לכיוון צפון במיוחד ע"י הקמת שכונת הענק רמות, והמרכז הישן הלך ונחלש.

"ייחודה של העיר ההיסטורית הוא לא רק במבנים בעלי ערך שימורי המצויים בה, אלא גם במרקם הייחודי המאופיין בגריד המעניק לאזור את דמותו האורבנית. שמירה וחידוש איכויות אלה, תוספת מגורים ועירוב שימושים, יביאו להחייאה כלכלית, תרבותית, חברתית ותיירותית ולקביעתה של העיר ההיסטורית כמוקד עירוני שוקק חיים", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית, אותה יוזמת העירייה.

התוכנית קובעת הנחיות לשימור, ומאפשרת תוספות בנייה לצד תוספת שימושים לבניינים הקיימים, כמו גם בנייה חדשה, תוך שמירה עלמה שמכונה "רוח המקום" והתאמת התכנון החדש לבניינים ולמרקם הקיימים.

היא מחלקת את המתחם למספר מתחמי משנה שבהם יתאפשרו זכויות בנייה שונות, תוך הנחיות שימור.

הצעיר שהחליט להשקיע בבאר שבע גם בתקופה שהמשקיעים יוצאים מהעיר 
ענף הנדל"ן בבורסה: איפה מתחבאות ההזדמנויות להשקעה?
מגורים, תעשייה או משרדים: איפה יש עוד פוטנציאל לעליית מחירי הנדל"ן
כל מה שלא ידעתם על מיסוי דירה להשקעה

2. המכרזים על המלונות החדשים באילת

המכרזים לשימושי מלונאות ותיירות במתחם ששימש כשדה התעופה של אילת עד לפני כ-4 שנים ייסגרו מחר (ב').

שדה התעופה אילת הוקם על ידי הבריטים, ושימש כאחד המקומות החשובים בעיר לצורכי תיירות. ב-2019 הוא הוחלף בשדה המרוחק אך המודרני "רמון", בצעד שמעורר מחלוקת עד היום, שכן לא מעט סבורים שהוא פגע בעיר, ובתיירות הפנים שמגיעה אליה, בדיוק כמו ביטול שדה דב בתל אביב.

המכרזים משתרעים על שטח כולל של כ-21 דונם, כוללים 721 יחידות אכסון מלונאי ומחיר המינימום הכולל שלהם הוא 22 מיליון שקל, לא כולל מע"מ.

מה צפוי להיות שם? הדעה הרווחת היא, שענף המלונאות האילתי דורש התרעננות מצד אחד, אך מתחם המלונאות הזה יהיה מרוחק מהים, ואת זה התיירים פחות אוהבים. עדיין נראה, כי הפוטנציאל של הקרקעות גדול, וכי תהיה היענות ערה למכרזים.

רגע לפני חילופי הממשלה: תוכנית הרכבת לאילת עוברת לקידום מואץ
גלובס ו-statista חושפים: החברה הצומחת בישראל ומי עוד ברשימה 

יום שלישי (6.12)

1. עד מתי רדינג 1939?

מי שעדיין לא מבין עד כמה לחוקים ולתקנות מתקופת המנדט הבריטי היה ועדיין יש חלק חיוני לתפעול היום יומי של מדינת ישראל, יקבל ביום שלישי הקרוב הוכחה נוספת לדבר - החלטה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה להאריך את חייה של תחנת הכוח רדינג. התחנה החלה את ימיה לפני 83 שנה, אך תיאלץ להמשיך לפעול, מכיוון שהמדינה מתקשה למצוא אתרים להקמת תחנות כוח חלופיות.

בתחנה פועלות כיום יחידות הייצור רדינג ד'- שתי יחידות ייצור בהספק של 214 מגה-וואט כל אחת, שפועלות מ-1971. מ-2006 עברו היחידות לתפעול בגז טבעי. על פי התוכנית המאושרת נקבע כי הפעלת יחידות הייצור הללו הייתה אמורה להסתיים בתחילת השנה שעברה, ובתחילת השנה שעברה מועצה הארצית איפשרה להאריך את הפעלת התחנה עד 2026.

התקווה הייתה שעד לשנה זו תחליט סוף סוף המדינה, היכן היא רוצה להקים תחנת כוח שתספק חשמל לאזור תל אביב. הבעיה היא שאף אחד לא רוצה שתחנת כוח תוקם לידו -וכרגיל, מוסדות המדינה מתקשים להחליט ולבצע. הדבר הגיע לידי כך, שקיים חשש כבד לגבי אספקת החשמל באזור זה, שצריכת החשמל בו רק הולכת וגדלה.

על מנת למנוע פגיעה צפויה באמינות אספקת החשמל, אישרה הממשלה לפני ארבעה חודשים לקדם את המשך הפעלת יחידות הייצור רדינג ד' עד ל-2030, עם אפשרות לארכה נוספת עד 2032, במינימום הנדרש לצורך שמירת כשירות ומענה למקרים חריגים בלבד, תוך תקווה, שעד אז תימצא החלופה הנכספת.

המועצה הארצית תדון, ומן הסתם תאשר את הארכת פעילות התחנה, שהחלה לפעול ב-1939, ושלא נופתע אם למרות ההחלטות - תחגוג את יום ההולדת ה-100 שלה כתחנה פעילה.

אולי כדי לנחם מישהו, התוכנית החדשה כוללת הוראה להותיר את מיכלי הדלק בפארק הירקון בסמוך למחלף רוקח לצורך שימור המורשת התעשייתית, והשמשתם לצורכי ציבור.

במדינה שבה כולם שומרים על החצר שלהם לא יהיו מטרו, טיסות, ואפילו חשמל
הערים שבהן התשואות על השקעות נדל"ן הכי גבוהות, ואיפה כדאי להיזהר | בדיקת גלובס
כלכלנים: האינפלציה בארה"ב בדרך למטה, בישראל זה סיפור אחר | ניתוח