לשון הרע | טור סופ"ש

קמפיין מימון הנתבעים שמקדם יאיר נתניהו הוא לא פחות מאיום על חופש הביטוי

יאיר נתניהו בישר השבוע על הקמת עמותה שתסייע לאנשי ימין שנתבעים ע"י אנשי שמאל • אם המיזם יצליח, חוק איסור לשון הרע יפשוט רגל, וכל אדם שיכפיש את יריבו הפוליטי, יזכה לגיבוי כלכלי • הבעיה היא שרה"מ המיועד, שבעצמו הגיש תביעות דומות בעבר, תומך ברעיון

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

הדיון בשלב ההוכחות בתביעת לשון הרע שהגישה חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר נגד יאיר נתניהו, שהתקיים לפני למעלה משבוע, המחיש מה קורה כאשר השיח הרעיל בטוויטר פוגש את אולם בית המשפט. אבל מי יודע? אולי כך תיסלל דרך חדשה.

איך יודעים שהשותפים הבכירים בקואליציה כבר לא מאמינים לנתניהו? | שירית אביטן כהן, טור סופ"ש
שיעור בעסקים מאלופי העולם בפוקר: הכי חשוב זה לדעת להתקפל
הכלכלן הבכיר והלקח הבריטי: "כשהריביות עולות, הסדקים במערכת הפיננסית מתחילים להיחשף"

יורה חצים ומצפה לזרים ושושנים

הדיון כולו התנהל כמו קומדיה משפטית. הקומדיה התחילה עוד לפני כן, כאשר עורך דינו של נתניהו הבן שלח לבא-כוחה של שפיר זמן קצר לפני הדיון כי מרשו נתקל בפקקים, ולכן הוא מתעכב. ההודעה נשלחה, אם שאלתם, בפקס ממשרדו של עו"ד יניב לנקרי למשרד בא-כוחה של שפיר, כאשר השניים כבר המתינו באולם בית המשפט.

הקומדיה המשיכה בדיון עצמו, כאשר שאלות ענייניות נענו בתשובות על החתונה של שפיר, על כך שהייתה יכולה לרכוש לכל העניים במדינת ישראל דירות ברוטשילד, על העיתונאי בן כספית שאיכשהו שורבב פנימה ועוד ועוד.

יאיר נתניהו העיר הערות מן היציע, ישב עם רגל מתוחה על הספסל, התפרץ שוב ושוב לדברי שפיר כאשר היא העידה, לא הקשיב להוראות השופט וטען כי האחרון מפלה אותו לרעה כיוון שהוא נמצא ברשימה השחורה הסודית של הנהלת בתי המשפט. יאיר אפילו הצליח לזכות פעמיים בכבוד המפוקפק כשסולק מאולם הדיונים, לא כולל התראות נוספות.

כאשר שפיר העידה בנוגע לפרסום שלה על הפרת הנחיות הקורונה על-ידי משפחת נתניהו, יאיר התפרץ ושאל: "איפה ה־8 מיליון שקל?!", כשהוא מתכוון לחוב שצברה רשימת "המחנה הדמוקרטי". מה הקשר בין זה לזה, וממתי בעל דין יכול להעיר הערות תוך כדי עדות של הצד השני? השופט אביים ברקאי התריע בפני יאיר כי בפעם הבאה הוא ימצא את עצמו בחוץ. בתגובה יאיר התפרץ שוב: "תחזירי את המיליונים".

שפיר תבעה, בין היתר את נתניהו הבן, לאחר שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי היא "חובבת פדופילים". יאיר הסביר בדיון כי הוא התכוון לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. עורך דינה של שפיר תמה שהרי הוא אמר "פדופילים", אז היא צריכה לחבב לפחות עוד פדופיל אחד. על כך השיב יאיר כי התכוון לג'פרי אפשטיין. במענה לטענה כי שפיר מעולם לא פגשה ולא דיברה עם איש העסקים המנוח, השיב יאיר כי היא חברה של אהוד ברק, מי שהיה בקשר עם אפשטיין. אין מה לומר, לוגיקה מרהיבה.

עורך הדין של שפיר גם תמה מדוע יאיר לא זימן את אהוד ברק להעיד, חרף הצהרתו המוקדמת כי יזמן אותו. יאיר בתגובה פנה על דוכן העדים לעורך דינו ואמר לו: "רגע, אולי נזמן אותו עכשיו?", והאחרון השיב לו: "יאיר, כבר דיברנו על זה".

בנוגע לטענה כי היה לשפיר בן זוג ערבי, יאיר טען כי התבסס על דיווח עיתונאי. אם שאלתם מהו אותו "דיווח עיתונאי", הרי שמדובר על פרסום על-ידי משתמש בשם "נוטה אל הקצה" בפורום "קול הזעקה" של אתר הפורומים רוטר.נט. 

סכנה אמיתית לחופש הביטוי

למה הטרללת הזו חשובה, ולמה אני מספר כעת על אירוע שהתרחש לפני למעלה משבוע? ובכן, לפני מספר ימים יאיר נתניהו בישר לעוקביו כי הוקמה עמותה שמטרתה לסייע לאנשי ימין שנתבעים על-ידי אנשי שמאל. בסרטון שהפיק, הודיע יאיר כי חופש הביטוי של אנשי הימין נמצא תחת מתקפה. לטענתו, אנשי השמאל מפציצים את כל אנשי הימין ברשתות החברתיות בעשרות תביעות השתקה הזויות, מגוחכות וחסרות כל בסיס. יאיר קרא לציבור לתרום לעמותה.

הפוסט ששיתף בנימין נתניהו
 הפוסט ששיתף בנימין נתניהו

אם העמותה תצליח לגייס מיליונים, חוק איסור לשון הרע יפשוט רגל סופית. כל אדם יוכל להכפיש את המחנה הפוליטי היריב, ולקבל גב כלכלי מהמחנה שלו. אפשר יהיה לכתוב שקרים והשמצות ולהיות רגוע כלכלית. זו סכנה אמיתית לחופש הביטוי.

זו לא הפעם הראשונה שמתבצע מימון המונים לתביעות דיבה, ובעבר גם השתמשו בטקטיקה הזו במחנה היריב לבנימין נתניהו ואפילו נגד נתניהו אישית. כך עשה העיתונאי יגאל סרנה כאשר בדה אירוע שלא היה ולא נברא נגד בנימין ושרה נתניהו, והוא נתבע על כך ולבסוף הפסיד.

יוזמות פילנטרופיות כאלה כמו של יאיר נתניהו יהפכו את שמם הטוב של אזרחי ישראל למרמס. שומר נפשו - שמעוניין בעיתונות שאיננה מתבססת על פרסומי "נוטה אל הקצה" - ירחק.

מדובר במדרון חלקלק מסוכן ביותר, שהמחוקק צריך לתת עליו את הדעת. המציאות מעט יותר מורכבת, לאור העובדה שראש הממשלה המיועד הוא אביו של פרזנטור העמותה. נתניהו האב שיתף בעצמו למיליוני עוקביו ברשתות החברתיות את הקריאה של בנו לתרום לאותה עמותה, בה נכתב: "שמים סוף לטרור המשפטי נגד אזרחי הימין של ישראל".

מעציב לראות את ראש ממשלת ישראל, שבעצמו הגיש כמה תביעות לשון הרע, קובר קבורת חמור את חוק איסור לשון הרע. למה בעצם לעצור במימון תביעות לשון הרע? אולי נקים עמותות גם למימון תביעות נזיקין לימנים נגד שמאלנים ולהפך? לולא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. יש לקוות שנתניהו יזכור את תפקידו ההיסטורי ולא ייגרר אחר בנו ההיסטרי.