מו"מ קואליציוני | טור סופ"ש

איך יודעים שהשותפים הבכירים בקואליציה כבר לא מאמינים לנתניהו?

נתניהו מסר כמעט את כל המשרדים הביצועיים לשותפות ואת חיי האזרחים ינהלו מעתה בעיקר פוליטיקאים מגזריים • לקראת חלוקת התיקים בליכוד טוענים השרים לעתיד כי יקבלו תיקים מחוררים, ובמפלגה מאשימים: "נתניהו זורע כאוס בממשלה כדי להעמיק את אחיזתו"

בנימין נתניהו, יו''ר הליכוד / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
בנימין נתניהו, יו''ר הליכוד / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

כמעט 28 ימי פירוק והרכבה של משרדים מגיעים השבת לסיומם במישור הפורמלי. השלב הקריטי יהיה בביצוע - העברת סמכויות בין משרדיות, הרחבת אחיזה בנושאים מגזריים של ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית וניסוח ההסכמים הקואליציוניים במלואם. מאות תתי־סעיפים נמסרו לאישור הליכוד, אך שם לא מצליחים לסיים את המלאכה ומתוסכלים נוכח מה שהם מכנים "הערמת הקשיים" של השותפים. "במקום להתחיל לעבוד הם מנסחים ומנסחים", אמר בכיר בליכוד.

כך השיג בצלאל סמוטריץ' סמכויות רחבות לטובת ההתיישבות ביהודה ושומרון 
בדרך להסכם קואליציוני כולל: ש"ס והליכוד חתמו על מסמך סיכום התפקידים 

אך לשותפים יש הסבר. "ביבי של 2022 זה לא ביבי שהיה פעם או שאנחנו כבר התבגרנו. כבר לא מאמינים להבטחות שלו", הסביר השבוע פוליטיקאי חרדי בכיר את מה שיו"ר הציונות הדתית אמר בהקלטה בת שלוש מילים שלא תשכח במהרה. השותפים הבכירים של נתניהו לא מאמינים לו, הם למודי ניסיון ובניגוד לעבר הלא רחוק דורשים לקבע במסמרות כל הבטחה. יתרה מכך, הם מעדיפים פשוט להעביר לידיהם את יכולות הביצוע. סמוטריץ' רוצה אזרוח שירותים מעבר לקו הירוק? הוא לא מסתפק בשורה בהסכם, הוא יהיה השר המבצע. דרעי רוצה שליטה מוחלטת בראשי רשויות וערים? הוא לא צריך סעיפים, הוא פשוט הפך לראש ממשלה מוניציפלי בפועל.

כפילויות בכל מקום

השבוע הסתיים החלק הראשון של המו"מ הקואליציוני - חתימת נספחי חלוקת התפקידים, כדי להציג לנשיא התקדמות ולקבל אור ירוק לשלב הבא: הסכמים קואליציוניים וחקיקת חוקי הממשלה החדשה ובראשם חוק דרעי. הלחץ על יהדות התורה עלה מדרגה באמצע השבוע כשכבר היה נדמה שהסכם לא ייחתם השבוע. "יריב לוין ונתניהו שיגעו אותי", סיפר ח"כ משה גפני לעיתונאים, "הייתי בחתונה של גיסי. הבטחתי לאשתי שאהיה בחתונה והם הוציאו אותי לפגישה ואז צפו במונדיאל".

אחרי שעתיים של לחצים, גפני חתם על מכתב תפקידים, לא נספח דומה לזה שחתמו סמוטריץ' ובן גביר. הסיבה לעיכוב: הבטחה לבוחריו שיסגור נושאי מהות על פני תפקידים. בפועל נאלץ להיכנע לתכתיבי נתניהו, שחשש שהנשיא ימנע את הארכת המנדט אם לא יציג הסכמים. בליכוד חושדים שנתניהו שמתואם עם הנשיא השתמש ב"לחץ" מדומיין כדי לזרז את שותפיו לחתום.

בדומה, גם ש"ס לא פרסמה נספח קואליציוני מפורט. "דרעי מפחד שכולם יראו מה יש לו בצלחת", אמר לי אחד מאנשי המפלגה. ובאמת ההסכם עם סמוטריץ' שפורסם הוביל למתיחות־על בין הליכוד לחרדים, בין היתר בשל כפילות ההבטחות על ועדת הרפורמות - לציונות הדתית וליהדות התורה גם יחד. גפני הודיע במספר הזדמנויות שלא ירים את ידו להקמת ועדת הרפורמות לסמוטריץ'.

ביזור הסמכויות הוביל לכפילויות במספר משרדים, בהם משרד הנגב והגליל שבראשו יעמוד יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית ושאותו דרש מלכתחילה דרעי. הפתרון היצירתי: העברת השאריות בשם "הפריפריה" למשרד הפנים דרך הקמת מועצה ציבורית לפיתוח הפריפריה החברתית, שתחתיה תכהן רשות סטטוטורית חדשה כמו אלו שהוקמו לפיתוח הנגב והגליל.

ממשרד ירושלים ומורשת, משרד קטנטן שהומצא לפני שבע שנים, נולדו שני משרדים חדשים: משרד מורשת למפלגתו של בן גביר ואילו משרד ירושלים לשר לעתיד מאיר פורוש מיהדות התורה. למשרד נגיעה ישירה בהפעלת הרשות לפיתוח ירושלים, שליטה בתקציבי עתק ולא רק דרך תקציב המשרד הצנוע.

הכפילויות ממשיכות - בהסכם עם דרעי נחשפה הפרנויה של יו"ר ש"ס מפני יורש מסוכן דוגמת אלי ישי. דרעי דרש וקיבל את משרדי הפנים והבריאות ויעמוד בראש שניהם אחרי שחש פגיעה בכבודו עם מסירת האוצר לסמוטריץ' (ברוטציה). במשרד הפנים יכהן שר נוסף לניהול השוטף אך חלילה לא יבלוט על חשבון דרעי. למען ההוגנות ההיסטורית, בממשלה הקודמת של נתניהו גנץ כשר ביטחון מינה לשר במשרדו את מיכאל ביטון.

דרעי מרגיש כשושבין הממשלה. מבחינתו הוא תחזק את האופוזיציה בשנה וחצי האחרונות והיה שני רק לנתניהו. לכן דרש סמכויות מלוא החופן כמו גם את תואר המשנה לרה"מ (כפי שחשפנו בגלובס לפני כחודש) וכאמור - קיבל הכל.

אחוות מאוכזבים בליכוד

ולמי לא נשאר? בליכוד המרמור עולה שלב. נתניהו מסר כמעט את כל המשרדים הביצועיים לשותפות והותיר אומנם משרדים חשובים אבל בעלי אפס נגיעה לחיי היומיום של אזרחי ישראל, אולי למעט התחבורה, ומשרד החינוך שסמכויותיו קוצצו. את חיי האזרחים ינהלו מעתה בגדול רק פוליטיקאים מגזריים.

בסל יש עוד תפקידים בכירים לחלוקה: יו"ר הכנסת, משרדי התחבורה, החינוך, הביטחון, הכלכלה, האנרגיה, התרבות, התקשורת, הגנת סביבה ועוד כמה תיקים קטנים וראשי ועדות בכנסת. אך השרים לעתיד טוענים כי יקבלו תיקים מחוררים. "נתניהו זורע כאוס בממשלה דרך חלוקת הסמכויות הכפולה כדי להעמיק את אחיזתו", טוענים נגדו בליכוד. בשיחות עם השרים לעתיד בסוף השבוע שמע נתניהו את ההעדפות. אם זה יעבוד כמו בעבר - סביר להניח שבשבוע הבא רוב חברי הליכוד יקבלו תפקידים שלא רצו בהם - ככה כולם יהיו מאוכזבים באופן שווה ואיש לא ירגיש נבגד.

בכירים בליכוד יצאו נגד נתניהו גם בשל הכניעה לדרישותיו של אבי מעוז. "תגיד לי שדרעי סוחט אותך כי בלעדיו אין ממשלה, שסמוטריץ' סוחט, אבל אבי מעוז? זה רשלנות או כוונת מכוון. יש זעם גדול מאוד בציבור הליכודי בעיקר על חלוקת התפקידים למעוז".

בלי ימי חסד

לקראת שבוע מסיבי של חקיקת הכנה להקמת ממשלת נתניהו, בשישי יתייצב ראש הממשלה יאיר לפיד להפגנה ראשונה בתפקיד נגד הקמת הממשלה. מדובר באירוע חריג. אך ממשלת נתניהו, גם אם טרם החלה לכהן, היא עובדה מוגמרת.

שרי לפיד כבר יושבים על הארגזים במשרדים וממתינים להחלפה ובינתיים לצד שלל אמירות בלתי מבוססות במקרה הטוב וחסרות אחריות במקרה הרע (מיכאלי: "לצאת להופעה? אפשר להחזיק ידיים אבל רק מעבר לגדר") מנסים לאחד מאמצים להחיות את מחאת בלפור/ הגשרים/ הדגלים השחורים. 100 ימי חסד לא יהיו פה הפעם.