כך השיג בצלאל סמוטריץ' סמכויות רחבות לטובת ההתיישבות ביהודה ושומרון

ההסכם הקואליציוני עם הציונות הדתית משרטט את סמכויותיו של שר האוצר לעתיד סמוטריץ', שדרש לאגף תחתיו סמכויות רחבות באוצר ובביטחון לטובת ההתיישבות ביהודה ושומרון • בין היתר סוכם כי יוקם מטה תשתיות לאומיות במשרד האוצר כדי לזרז ביצוע תשתיות • פרסום ההסכם גרם לקרע במו"מ בין הליכוד ליהדות התורה, שדרשה כי נושא התשתיות יועבר לידי ועדת הפנים שבראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר

בצלאל סמוטריץ', יו''ר הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ', יו''ר הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית

מפלגת הציונות הדתית הניחה אמש (א') על שולחן הכנסת את ההסכם שנחתם בינה לבין הליכוד וישמש כנספח להסכם הקואליציוני בין המפלגות. פרטי ההסכם כפי שהתפרסמו משרטטים את קווי סמכויותיו של שר האוצר לעתיד בצלאל סמוטריץ', שדרש לאגף תחתיו סמכויות רחבות באוצר ובביטחון - לטובת ההתיישבות ביהודה ושומרון. בין היתר הוסכם כי יוקם מטה תשתיות לאומיות במשרד האוצר כדי להוריד חסמים ולזרז ביצוע תשתיות. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יעמוד בראש קבינט חברתי-כלכלי, ואילו סמוטריץ' ואריה דרעי יכהנו כממלאי-מקומו. 

הכוורת של סמוטריץ' ומה יקרה לחוק חינוך חינם: התוכניות המתגבשות של שר האוצר המיועד | ניתוח
רשות החברות באוצר, דרעי יקבל את הדירקטורים בפיס: השינויים הצפויים במשרדי הממשלה 
דרישות הימין מול הלחץ של ארה"ב: הדילמה של הממשלה בנושא הפלסטיני 
בניסיון למנוע מרד בליכוד: נתניהו דורש לתקן את חוק פיצול הסיעות 

עוד סוכם כי חוק ההסדרים ידון בפורום מצומצם של נתניהו-דרעי-סמוטריץ' לפני שיובא לאישור הממשלה. את סמכויות האוצר בכנסת ירכז לעניין הזה חבר כנסת נוסף מהציונות הדתית, שיעמוד למחצית מהקדנציה בראש ועדת רפורמות ותשתיות לאומיות.

פרסום ההסכם הלילה גרם לקרע במשא-ומתן בין הליכוד ליהדות התורה, שדרשה כי נושא התשתיות יועבר לידי ועדת הפנים שבראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר. אצל סמוטריץ' טוענים הבוקר כי לא יוותרו על הסמכויות לעניין התשתיות, שהן "חלק אינטגרלי מתפקיד שר האוצר".

עוד בהסכם: כפי שפורסם, סמוטריץ' יכהן כשר אוצר במחצית ראשונה, וכשר הפנים במחצית שנייה יחד עם תיק הבריאות או תיק אחר. מפלגת הציונית הדתית תקבל לידיה גם תפקיד שר העלייה והקליטה, שר ההתיישבות (משימות לאומיות) ושר במשרד הביטחון.

עוד נקבע כי יו"ר הציונות הדתית יכהן בקבינט המדיני-ביטחוני. בתפקיד יו"ר ועדת חוקה יכהן ח"כ שמחה רוטמן, שירכז בידיו את הטיפול ברפורמה במערכת המשפט יחד עם שירותי דת. המפלגה תקבל גם תפקיד יו"ר ועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון וכן תפקיד סגן יו"ר כנסת. 

משרד חדש: "משימות לאומיות"

משרד ההתיישבות יקבל סמכויות נוספות ממשרדים אחרים וייקרא מעתה "המשרד למשימות לאומיות". תחום זהות יהודית יעבור ממשרד הדתות למינהלת שתוקם במשרד ההתיישבות שתפעל גם בתחומי הגיור. אגף תרבות יהודית יועבר ממשרד החינוך למשרד ההתיישבות, וכן תוקם מינהלת קהילות משימתיות שתטפל בפעילות הגרעינים ברחבי הארץ. נציג מהמשרד יהיה חבר במועצת רשות מקרקעי ישראל ובוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה באזורי עדיפות לאומית.

כפי שפרסמנו לראשונה, סמוטריץ' דרש גם בהסכם את העברת המועצה להסדר הימורים בספורט ממשרד האוצר למשרד התרבות, וזאת בשל חילולי השבת הכרוכים בעבודת המועצה. בעקבות ההסכם שנחתם עם איתמר בן גביר, תועבר הרשות לאכיפה במקרקעין ממשרד האוצר למשרד לביטחון פנים. בהסכם יש התייחסות נרחבת לסמכויותיו החדשות של השר במשרד הביטחון לעניין יהודה ושומרון.

השר במשרד הביטחון יקבל אחריות מלאה על שטחי הפעולה של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) והמינהל האזרחי בתיאום ובכפוף לאישור ראש הממשלה. סמכויות שר הביטחון יועברו לשר מטעמו של סמוטריץ' למינוי מתאם פעולות הממשלה בשטחים וכן למינוי ראש מנהל האזרחי. עוד נקבע כי שלושה תקני יועמ"ש חדשים יוקצו לטובת התקנת צווי אלוף שיחולו מעבר לקו הירוק. 

"נתקן עוול היסטורי" 

מטעמו של נתניהו יצאה בצהריים הודעת דוברות שנועדה להסביר את חלוקת הסמכויות לעניין יהודה ושומרון במשרד הביטחון. בין היתר נכתב כי "אחרי שנים של אפליית המתיישבים לרעה, הממשלה בראשות נתניהו תתקן עוול היסטורי ותוביל רפורמת אזרחות שווה למתיישבי יהודה ושומרון, מבלי לשנות את המעמד המדיני או המשפטי של השטח".

עוד נכתב כי "הסמכויות של מתאם הפעולות בשטחים והמינהל האזרחי נשארות במשרד הביטחון, במבנה המשפטי הקיים. החלטות השר המממונה בעניין המתפ"ש והמינהל האזרחי ייעשו בתיאום מלא והסכמתו של ראש הממשלה, שימשיך לנהל את המדיניות באחריות ובשיקול-דעת.

"בניגוד לדיווחים השקריים, חתימת צווים בתחום יהודה ושומרון ימשיכו להיעשות על-ידי אלוף פיקוד המרכז, ותשובות עתירות לבג"ץ ייעשו בתיאום כל הגורמים ובהסכמת ראש הממשלה ומבלי לשנות את הסטטוס-קוו".