הכוורת של סמוטריץ' ומה יקרה לחוק חינוך חינם: התוכניות המתגבשות של שר האוצר המיועד

בסביבתו של שר האוצר המיועד מתכננים להגדיל את התקציב, בעיקר בעקבות הדרישות של השותפות הקואליציוניות • עם זאת, הבטחת רה"מ הנכנס נתניהו להחלת חינוך חינם מגיל 0־3 צפויה להידחות לתקציב הבא • וגם: המינויים שמחכים ליו"ר הציונות הדתית בחודשים הקרובים

ח''כ בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר הבא בצלאל סמוטריץ' החל בשבוע האחרון לראיין מועמדים לתפקיד מנכ"ל המשרד שייכנס לנעליו של רם בלינקוב, איתו שוחח לאחרונה רק לפני חצי שנה. עוד לפני שנחתם ההסכם עם הליכוד, סמוטריץ' נפגש עם מועמדים לתפקיד, כמו גם עם אנשי האוצר ומומחים מבחוץ כדי לתכנן את צעדיו הראשונים בתפקיד. בשיחות סגורות נשמע סמוטריץ' אומר כי בכוונתו "להביא לתפקיד המנכ"ל - אדם שהיה בממשלה, אך מכיר והיה גם בשוק הפרטי ומבין איך זה עובד בצד השני".

הנתונים שמוכיחים: הישראלים שכחו עד כמה חוב יכול להיות מסוכן | ניתוח גלובס
הרפורמה בהכשרת רואי החשבון: איך תשתנה תקופת ההתמחות?
בנק ישראל מגביר את הלחץ על הבנקים לגלגל את הריבית לצרכנים

בראיונות שהעניק ביממה החולפת פיזר סמוטריץ' רמזים על התוכנית הכוללת שלו: לא להכבדה במסים, מימוש הבטחות השותפות הקואליציוניות כמו תווי מזון לנזקקים בשווי מיליארד שקלים לשנה כמו גם העלאת קצבאות האברכים וכן קידום צעדים להקלה ביוקר המחיה (לאו דווקא אלו שנתניהו התחייב להם).

נדיב עם שותפיו

סמוטריץ' נזהר מאוד שלא להציב כבר עכשיו את יעדיו לתקציב הקרוב. מבחינתו הוא לומד עוד את האפשרויות וצפוי להיכנס לתפקיד בשלבים, בדומה למה שעשה במשרד התחבורה. אז נפגש עם צמרת המשרד, העובדים, עיתונאים והציבור כדי לתכלל את צעדיו ולתעדף משימות. בסביבתו של השר המיועד מתכננים תקציב נדיב, בעיקר בעקבות הדרישות של השותפות הקואליציוניות המאמירות לכדי מיליארדים רבים: תווי מזון, חינוך חרדי, אברכים, 7 מיליארד למשרד לביטחון לאומי ולמשכורות שוטרים ועוד.

איך זה יעבוד? ובכן, השר המיועד נוטה לסמוך על יתרת הכנסות המדינה מהשנה החולפת, כמו גם על הגדלת התקציב הבא כצעד מקביל לאינפלציה. וזה, מבלי לפרוץ את תקרת ההוצאה ולהיכנס לגירעון. לא כל ההבטחות הקואליציוניות ימומשו במלואן ("מה שייכנס למסגרות") ולא כולן על השנה הראשונה ("יהיו אילוצים ונציג חלופות").

אך סמוטריץ' נוטה להיות נדיב עם שותפיו, כמו שהוא מצפה מהם בתמורה באשר לקידום הרפורמות שהציג במערכת המשפט, ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון שתאפשר את יישוב מחדש של מאחז חומש ועוד.

לגבי הבטחת נתניהו והשותפות החרדיות להחלת חוק חינוך חינם מגיל לידה עד שלוש - היא צפויה להידחות לתקציב הבא, או לכל הפחות להיכנס לתוקף בשלבים.

סמוטריץ', בדומה לקודמו בתפקיד, מתכוון לעבוד בשיתוף פעולה עם הפקידות במשרדו. ביד אחת הוא יפעל לקדם איתם את הרפורמות המשמעותיות, וביד השנייה הוא ינסה לממש מספר הבטחות קואליציוניות. למשל קצבת אברכים מחד, ורפורמות לעידוד תעסוקה חרדית מאידך.

בניגוד למלחמה שהוכרזה עליו על ידי ההסתדרות עוד לפני שחתם על התפקיד, הוא יבקש גם כן להיפגש עם המעסיקים - ההסתדרות וענפים נוספים במשק - לפני שיכריז על צעדיו. ארנון בר דוד יידרש לפחות להצניע את כוונות המלחמה בכניסה לפגישה בלשכת שר האוצר עד שיידע מה הוא מתכנן באמת.

כוורת יציבה ונדירה

מאז שנכנס בשערי הכנסת ב־2015 יש לסמוטריץ' כוורת יציבה שהולכת איתו כברת דרך וצפויה להשתלב בתפקידי המפתח במשרד האוצר סביבו. ראש המטה במשרד צפוי להיות שריה דמסקי, מי שניהל עבור סמוטריץ' את המשא ומתן מול הליכוד.

צילומים: רפי קוץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, יח''צ
 צילומים: רפי קוץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, יח''צ

דמסקי, בן ה־44, תושב היישוב אלון מורה בשומרון. בעבר היה יועץ השר לשעבר אורי אריאל במשרד השיכון ולאחר מכן במשרד החקלאות, וכאשר סמוטריץ' התמנה לתפקיד שר התחבורה הוא כיהן כרמ"ט במשרדו. במגזר הפרטי כיהן דמסקי כסמנכ"ל "משק אחיה", עסק בקידום ובינוי פרויקטים בשומרון והוא סמג"ד במילואים.

לתפקיד יועץ שר האוצר לענייני כנסת ממשלה מייעד סמוטריץ' את יועצו עומר רחמים. יש לציין כי מדובר בתפקיד שהוא ציר משמעותי לקידום רפורמות בחוק ההסדרים, כמו גם עיצוב וגיבוש חוק התקציב בשיתוף פעולה עם כל חברי הקואליציה, ולעיתים גם מול חברי כנסת מהאופוזיציה. מדובר בתפקיד סתרים, שלא נמצא על הכוונת התקשורתית אך ביכולתו לטוות את יחסי שר האוצר עם חברי הכנסת לטובת קידום מטרות הדדי. רחמים עשה עם סמוטריץ' את צעדיו הראשונים בכנסת ולפני כן כיהן כמנהל מחוז בתנועת בני עקיבא של הציונות הדתית.

בתפקיד הדובר צפוי להמשיך לכהן איתן פולד בן ה־38 מהיישוב תקוע בגוש עציון, שנמצא בתפקידו מאז 2015 ומגיע מהמגזר העסקי - עולמות התיירות והיזמות. מדובר בצוות שמלווה את סמוטריץ' כבר שנים בכנסת ומדובר בתופעה נדירה בתחום עיסוק הפרלמנטרי שידוע בתחלופה גבוהה.

האוצר משנה את פניו

לאורך החודשים הקרובים, משרד האוצר וזרועותיו ישנו את פניהם כמעט ללא היכר. חוץ מתפקיד מנכ"ל המשרד, מרבית המינויים שתחת אחריות שר האוצר הם לא משרות אמון אלא אנשי מקצוע. המשרות שלהם קצובות בשנים קבועות, כשלעיתים ניתן להאריך את הכהונה.

בחודש הבא תשלים הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, קדנציה בת ארבע שנים. בתפקידה היא אמונה על תחזיות מאקרו, עריכת מחקרים כלכליים, ניהול הקשרים הבינלאומיים של האוצר וגיבוש מדיניות המס של המדינה. הנושא האחרון עלול להיות מאתגר במיוחד עבור מחליפה של גרינברג, תחת הצהרות ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, למדיניות מס מקלה על הציבור.

במקביל לגרינברג, יעזוב בינואר גם הממונה על השכר באוצר, קובי בר־נתן, לאחר 4 וחצי שנים בתפקיד. כהונתו אומנם הוארכה על ידי ליברמן עד אמצע 2023, אבל בחודש שעבר בר־נתן ביקש להקדים את פרישתו אל סמוך למועד חילופי השרים. האתגר המשמעותי הראשון של הממונה החדש יהיה המשא ומתן מול ההסתדרות על הסכם המסגרת החדש לשכר עובדי המגזר הציבורי.

קדנציה בכירה נוספת שתסתיים בחודש הבא היא של יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, שתסגור חמש שנים בתפקיד. ההנהלה הנוכחית של האוצר רצתה לערוך שינוי במבנה הרגולציה הפיננסית בישראל, תוך העברת אחריות בנק ישראל לתחרות בענף הבנקאות אל גוף חדש שיוקם על בסיס שילוב בין הרשות לניירות ערך ורשות שוק ההון. במסגרת סבב המינויים הקרוב, יצטרך סמוטריץ' למנות מחליף קבוע גם ליו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, שהודיע על פרישתו בחודשים האחרונים ומונה לו ממלא מקום מתוך הרשות, עמית גל.

למעשה, הבכירים היחידים שצפויים להישאר לאורך חצי־הקדנציה של סמוטריץ' באוצר הם החשכ"ל יהלי רוטנברג, ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס והיועץ המשפטי אסי מסינג. את גרדוס כבר פגש באחרונה השר החדש, במסגרת המו"מ הקואליציוני, שבו משמש הממונה על התקציבים כנציג האוצר. עם זאת, על פי הנוהל המשפטי, על הממונה והשרים המיועדים אסור לשוחח על נושאים החורגים מהשאלות הספציפיות הנידונות בחדר המשא ומתן.

במעלה הדרך, מצפה לסמוטריץ' ולנתניהו המינוי הכלכלי הבכיר ביותר - נגיד בנק ישראל. בעוד שנה ישלים הנגיד פרופ' אמיר ירון חמש שנים בתפקיד. ההחלטה על מינוי נגיד חדש, או לחלופין הארכת כהונתו, משותפת לראש ממשלה ושר אוצר.