לממשלה הבאה אין ברירה אלא לטפל בענף החלב

התכנון המרכזי מעלה מחירים לצרכנים והופך את ענף החלב להפסדי ליצרנים • הממשלה תהיה חייבת להידרש לרפורמה שכוללת פתיחה ליבוא

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד הלובי הציבורי "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת"

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת הכספים, הבינו מהר מאוד כל חברי הכנסת שמוצרי החלב בישראל יקרים בכ־80% ביחס לממוצע מדינות ה־OECD לפי העדכון האחרון שקיים, אך הם גם הבינו שפיקוח המחירים הוא זה שאחראי לאיום בסגירת מחלבות רמת הגולן. התוצאה מרתקת: המחירים יקרים, והענף לא רווחי. זה בדיוק השלב שבו צריכים להבין שדרושה רפורמה.

חובות של 40 מיליון שקל: מחלבות רמת הגולן מבקשת הקפאת הליכים 
פסקת ההתגברות תידחה, הפרדה מגדרית בחוץ: הסכם הליכוד עם יהדות התורה 
מחירי הדירות יירדו, הצריכה ברשתות המזון תיפגע: התחזיות של מידרוג ל-2023 

תוצאה עגומה

ענף החלב הוא הגדול מבין ענפי המזון בישראל. כ־11 מיליארד שקל - זה היקף מכירות מוצרי החלב בשנת 2021. אבל אין שוק מוצרי חלב בישראל, הענף מתוכנן כמעט לחלוטין. בכל שנה נקבע לכל רפתן כמה ליטר חלב עליו לייצר במהלך השנה. לרפתן גם מובטח "מחיר מטרה" אותו ישלמו המחלבות עבור ליטר חלב גולמי. מן העבר השני, על חלק ניכר מהמוצרים ישנו פיקוח מחירים לצרכן, שלמעשה קובע את חלקן של המחלבות והקמעונאים במחיר.

לצד התכנון המרכזי מוטלים מכסים בשיעור מאות אחוזים על חלק מהמוצרים כדי למנוע יבוא שלהם. התוצאה, לפי נתוני ה־OECD לשנת 2017, היא שמחיר מוצרי החלב בישראל גבוה בכ־80% ביחס לממוצע מדינות ה־OECD. אלא שמאז קרו כמה שינויים בענף.

ללמוד מהעולם המפותח

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאז 2019 עלו מחירי החלב בישראל ב־7.2% בלבד, בזמן ש"מחיר המטרה", אותו משלמות המחלבות לרפתנים, עלה ב־23.2%. הפער נובע מכך ש"מחיר המטרה" נקבע בנוסחה בחוק, ואילו המחיר לצרכן טעון אישור של שרי האוצר והחקלאות, שנמנעו מלהעלות מחירים ככל יכולתם. התוצאה: מחלבת רמת הגולן, שקיבלה החלטה לא נכונה ברמה העסקית - להתבסס על מוצרים בפיקוח - נמצאת בסכנת סגירה.

אלא שבקרוב החגיגה עומדת להיגמר. במסגרת הסכם חלב שנחתם ביוני בין המדינה לנציגי הלובי החקלאי, מחיר מוצרי החלב בפיקוח עלו ב־4.9%, והחל ממאי 2023 הם יעודכנו אוטומטית בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק וללא צורך באישור השרים. המשמעות היא עלייה של כ־15% ואולי אף יותר במחיר מוצרי החלב שבפיקוח, וייתכן שגם באחרים, כבר במאי 2023. אותו הסכם כלל גם הפחתת מכסים על שורת גבינות קשות וגבינות שמנת למריחה, אולם בשל עיכובים משפטיים המכס עליהם טרם בוטל.

קשה לראות ממשלה שעומדת בפרץ עליית מחירים כה מאסיבית, ולכן ברור לכל שתידרש רפורמה בענף, והאמת היא שהכיוון אליו צריכה ישראל לצעוד ברור כבר זמן רב. ה־OECD ממליץ לישראל כבר שנים להפסיק את התכנון בענף החלב, לבטל את חסמי היבוא ולתמוך ברפתנים בתמיכה ישירה מתקציב המדינה במקום מניעת תחרות. מהלכים כאלה לרוב הובילו לעלייה בפריון העבודה בענף, לעלייה ברווחיות היצרנים, לירידת מחירים ולהגדלת מגוון המוצרים.

חבל להגיע למאי ולעמוד בפני שוקת שבורה. את הרפורמה הזו צריך לבצע כבר בחוק ההסדרים הקרוב, כדי לא להגיע למשבר חמור במאי.