ביממה אחת: 3 מיליארד דולר נמשכו מבורסת הקריפטו הגדולה בעולם

הזינוק החד במשיכות מבורסת הענק מגיעות על רקע המשבר בענף, שהחריף לאחר קריסת המתחרה FTX • המייסד זאו צ'אנגפנג: "משיכות חריגות טובות לבורסות הקריפטו, כי הן משמשות כבדיקת מתח" • עוד ברקע: החקירה נגד בייננס בארה"ב בנוגע לעבירות הלבנת הון ומס

בורסת הקריפטו בייננס / צילום: Shutterstock
בורסת הקריפטו בייננס / צילום: Shutterstock

בורסת הענק בייננס מתמודדת בימים האחרונים עם עלייה דרמטית במשיכות, שהגיעו ל-3 מיליארד דולר ביממה אחת - כך לפי נתוני חברת אנליטיקת הקריפטו ננסן. המשיכות מגיעות על רקע משבר אמון חמור בתעשיית הקריפטו, שהחריף לאחר קריסת הבורסה המתחרה FTX.

שומר על עמימות, ומדבר על שקיפות: הכירו את האיש החזק שמאחורי בורסת בייננס
חוסר שקיפות בקידומי מכירות של NFT: מדונה, פריס הילטון וג'סטין ביבר נתבעים
המיליארדר ש"אוהב" לשלם מסים יוצא לתביעת ענק

המשיכות מגיעות גם על רקע פרסומים על מחלוקת בין התובעים של משרד המשפטים האמריקאי, בשאלה האם החקירה שמתנהלת נגד בייננס בארה"ב בנוגע לעבירות הלבנת הון ומס בשלה להגשת אישומים, או האם יש צורך להמשיך ולבסס את הראיות.

מייסד הבורסה, צ'אנגפנג ז’או, ניסה לשדר עסקים כרגיל, וצייץ כי "חלק מהימים נסגרים בתזרים שלילי וחלקם בתזרים חיובי". באותו ציוץ, אמר זאו כי "משיכות חריגות הן טובות לבורסות הקריפטו, כי הן משמשות כבדיקת מתח", כלומר, הן מעידות שהבורסה יכולה לעמוד במשיכות רבות בלי לקרוס.

מנהל התפעול של הבורסה אמר כי כיום הפיקדונות מתחילים לחזור, אך דרך עם מהמורות עדיין לפנינו. גל המשיכות בהיקף חריג מגיע על רקע חששות המשקיעים מהדוח לגבי עתודות הרזרבה של בייננס, והבורסה ציינה בתגובה ל-CNN כי "כל נכסי המשתמשים מגובים ביחס של 1:1, והבורסה מתנהלת ללא חוב".

"הרגולטורים מקבלים מידע כשהם מבקשים"

במהלך 2022 סובלת כל תעשיית הקריפטו ממשיכות, אך לפי נתוני ננסן, הקצב היומי הממוצע של המשיכות מבייננס עומד על כ-79 מיליון דולר, דבר שמדגיש את החריגות של המשיכות בימים האחרונים.

בייננס הוקמה בשנת 2017, ובשנה הראשונה לפעילותה המשיך זאו המייסד בהשקעות רבות בתשתיות המסחר, ותוך שנה הפכה בייננס לבורסה הגדולה בעולם מבחינת נפח מסחר.

מהר מאוד היא הפכה מזירה שעוסקת במסחר בלבד לאקוסיסטם רחב יותר. היא השיקה את Binance Coin ב-2017, שהוא אסימון שמעניק לבעליו הטבות שונות, כמו הנחות בעמלות מסחר.

היא השיקה מטבע יציב צמוד דולר, שהיום הוא אחד מהמובילים בעולם מבחינת היקף פעילות, והיא השיקה את Binance Smart Chain, שלה פונקציונליות של חוזים חכמים כמו באתריום.

בייננס הפכה לפלטפורמה מבוקשת בכל רחבי העולם, ובמקביל היא החלה למשוך תשומת לב מצד הרגולטורים במדינות שונות: מבנה החברות המאוד מורכב שלה הקשה להכפיף אותה לפעילות של רגולטור מקומי, ופעילות אנונימית, שהתאפשרה בשלביה המוקדמים של הבורסה הובילה, להתנגשויות עם הרגולטורים.

מעט מאוד ידוע על המבנה של בייננס, וכאשר נושא זה עלה בעבר, דובר בייננס הגיב שכחברה פרטית היא אינה צריכה לגלות פרטים על מבנה המשקיעים או על המבנה התאגידי שלה. "עם זאת, המידע הזה משותף עם רגולטורים כשהם מבקשים אותו", ציין.

ב-2019 הקימה בייננס את "בייננס ארצות הברית", ישות נפרדת שכפופה לרגולציה האמריקאית, על מנת לאפשר לאמריקאים לסחור דרכה. במהלך השנים הגיעה בייננס לעימותים מול רגולטורים רבים - בריטניה, יפן, גרמניה, תאילנד ועוד.

הציוץ שהחל את הסחרור של קריסת FTX

בייננס התבלטה לאחרונה על רקע קריסת FTX, כאשר ציוץ של זאו לגבי כוונתה למכור את העתודות שלה במטבע שהנפיקה FTX, בעקבות תחקיר על עירוב הכספים בין FTX לחברה האחות אלמידה, החל את סחרור המשיכות שבעקבותיו קרסה FTX. רגע לפני הקריסה בייננס אף בחנה אפשרות לרכוש את המתחרה הקורסת, אך חזרה בה.

לאחר קריסת בורסת FTX הפכה בייננס ל"מבוגר האחראי" של שוק הקריפטו. זאו החל לדבר על שקיפות שנדרשת בתעשייה - שקיפות, אגב, שבעטיה החל כל מהלך הקרב מול FTX, שהוביל לקריסתה.

"אנחנו לא יכולים לתת לכמה שחקנים רעים לפגוע במוניטין של התעשייה הזו", ציין זאו, שעלה ללייב טוויט שבו השתתפו למעלה מ-50 אלף איש, וענה על שאלות.