שומר על עמימות, ומדבר על שקיפות: הכירו את האיש החזק שמאחורי בורסת בייננס

קריסתה של המתחרה FTX סיפקה עוצמה נוספת לבייננס ולצ'אנגפנג זאו, המייסד והמנכ"ל, והפכה אותם לכאב ראש לא קטן עבור רגולטורים ברחבי העולם • זאו, המכונה CZ, מנסה ללכת בין הטיפות ומרבה לצייץ על שקיפות ואחריות, אך שומר על עמימות בנוגע לבורסה שלו עצמו • בנתיים, בייננס מתמודדות עם גל משיכות של לקוחות בהיקף חריג

צ'אנגפנג זאו, מייסד בייננס / צילום: Reuters, Willy Kurniawan
צ'אנגפנג זאו, מייסד בייננס / צילום: Reuters, Willy Kurniawan

השבוע התפרסם כי ישנה מחלוקת בין התובעים של משרד המשפטים האמריקאי בסוגיה האם החקירה שמתנהלת נגד בורסת בייננס בארה"ב - בנוגע לעבירות הלבנת הון ומס - בשלה להגשת אישומים, או שצריך להמשיך ולבסס את הראיות.

עולם הקריפטו לא נרגע מקריסת FTX, ונראה שהחורף בענף לא יסתיים בקרוב
היזם בן ה-30 שהפיל את שוק הקריפטו: הכירו את סם בנקמן-פריד

הידיעה מגיעה על רקע התחזקות אדירה של בייננס ומייסדה צ'אנגפנג זאו מאז קריסתה של בורסת הקריפטו המתחרה FTX. אך בעולם הקריפטו שבו האמון שברירי - כל התחזקות יכולה להתהפך במהרה, והשבוע ראינו כי הבורסה הגדולה סבלה מגל משיכות בהיקף חריג, על רקע חששות המשקיעים מהדוח לגבי עתודות הרזרבה שלה. מיהו זאו ואיך הפכה בייננס לבורסה החזקה בעולם הקריפטו, ולכאב ראש לא קטן עבור רגולטורים מסביב לעולם?

זאו, הידוע בכינויו "CZ", המייסד והמנכ"ל של בייננס (Binance), בורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם, נולד ב-1977 בג'יאנגסו בסין, וכשהיה בן 12 עבר לקנדה עם משפחתו וגדל בונקובר. הוא למד מדעי המחשב באוניברסיטת מקגיל במונטריאול, ועם סיום לימודיו עבר להתמחות בטוקיו בפיתוח תוכנה להתאמת הזמנות מסחר אצל קבלן משנה של בורסת טוקיו.

 
  

ב-2005 הוא עבר לשנגחאי, שם ייסד את Fusion Systems - מערכת מסחר מהירה, ובשנת 2013 הוא היה חבר בצוות שפיתח את Blockchain.info, וגם שימש כמנהל הטכנולוגיה הראשי של OKCoin. בקיץ 2017 השיק CZ את בייננס. בשנה הראשונה לפעילותה המשיך CZ בהשקעות רבות בתשתיות המסחר, ותוך שנה הפכה בייננס לבורסה הגדולה בעולם מבחינת נפח מסחר.

ב-2017 היא השיקה את Binance Coin - אסימון שמעניק לבעליו הטבות שונות, כמו הנחות בעמלות מסחר. היא השיקה מטבע יציב צמוד דולר שהיום הוא אחד מהמובילים בעולם מבחינת היקף פעילות, ואת Binance Smart Chain, שלה פונקציונליות של חוזים חכמים כמו באתריום. בייננס הפכה לפלטפורמה מבוקשת בכל רחבי העולם.

הצמיחה המטאורית הפכה את CZ מהר מאוד לאיש עשיר ומשפיע. בפברואר 2018, פורבס הציב אותו במקום השלישי ברשימת "האנשים העשירים במטבעות קריפטו", עם שווי נקי מוערך של 1.1-2 מיליארד דולר. כיום הוא מדורג במקום ה-30 ברשימת עשירי העולם, עם הון של 33 מיליארד דולר - נכון לאוקטובר 2022, כלומר בשקלול מרבית הירידות בשווי הקריפטו מתחילת השנה (בראיון באמצע 2021 אמר CZ כי כמעט כל ההון הנזיל שלו הוא במטבעות קריפטו).

במקביל החל זאו להשקיע במיזמי תקשורת שונים. הוא השקיע 500 מיליון דולר באמצעות בייננס כדי לממן את רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק - כך על פי "ביזנס אינסיידר", ו-200 מיליון דולר במגזין פורבס (כחלק מהעסקה בייננס תמנה שני דיקטורים בדירקטוריון פורבס).

עם צמיחתה החלה בייננס למשוך תשומת לב מצד הרגולטורים במדינות שונות: מבנה החברות המורכב מאוד שלה הקשה להכפיף אותה לפעילות של רגולטור מקומי, ופעילות אנונימית, שהתאפשרה בשלביה המוקדמים של הבורסה, הובילה להתנגשויות עם הרגולטורים.

בייננס נרשמה לראשונה ב-2017 כחברה בסין, אולם העבירה את משרדיה ליפן בעקבות החלטת הממשלה הסינית לאסור על סחר במטבעות מבוזרים. בהמשך אותה שנה הודיעה החברה על כוונתה לפתוח מטה במלטה, בעקבות הקשחת הרגולציה ביפן - דבר שלא יצא אל הפועל, וגם חתמה על הסכם עם ממשלת ברמודה כדי להקים בה בורסת קריפטו.

מעט מאוד ידוע על המבנה של בייננס, וכאשר נושא זה עלה בעבר, דובר בייננס הגיב שכחברה פרטית, היא אינה צריכה לגלות פרטים על מבנה המשקיעים או על המבנה התאגידי שלה. "עם זאת, המידע הזה משותף עם רגולטורים כשהם מבקשים אותו", ציין.

ב-2019 הקימה ביינננס את "בייננס ארצות הברית", ישות נפרדת שכפופה לרגולציה האמריקאית, וזאת במטרה לאפשר לאמריקאים לסחור דרכה. במהלך השנים הגיעה בייננס לעימותים מול רגולטורים רבים - בריטניה, יפן, גרמניה, תאילנד ועוד.

עימות עם הרגולטור גם בישראל

גם בישראל הגיעה בייננס לנקודת עימות עם הרגולטור, לאחר שלא פנתה בבקשה לקבלת רישיון לפעול בישראל. למרות שהיא הקימה אתר בעברית, עם שיווק ממוקד לישראלים, ואפליקציית מסחר תואמת בעברית. רשות שוק ההון חסמה את ה"טירגוט" של בייננס לישראלים, כלומר את האתר בעברית שממוקד בישראלים. אם ישראלים מעוניינים להמשיך ולסחור דרך בייננס, הם יכולים לעשות זאת, אך רק דרך האתר הבינלאומי, ועליהם להביא בחשבון את הקושי בהחזרת הכסף למערכת הפיננסית הישראלית. בחודשים האחרונים בייננס פתחה שוב פעילות ומינתה נציג פיתוח בישראל, אך עדיין ללא רישיון לפעול בה.

לאחר קריסת בורסת FTX הפכה בייננס ל"מבוגר האחראי" של שוק הקריפטו. זאו החל לדבר על שקיפות שנדרשת בתעשייה - שקיפות, אגב, שבעטיה החל כל מהלך הקרב מול FTX, שהוביל לקריסתה. "אנחנו לא יכולים לתת לכמה שחקנים רעים לפגוע במוניטין של התעשייה הזו", ציין זאו, שעלה ללייב טוויט שבו השתתפו למעלה מ-50 אלף איש, וענה על שאלות.

במענה לפרסומים בשבוע האחרון על המתנהל ברשויות החקירה בארה"ב, הפנתה בייננס בציוץ למאמר ארוך על מערך הציות והאכיפה בחברה.

איך מסתדרים הציוצים על שקיפות ואחריות עם העמימות ביחס למבנה של בייננס ולהתנגשויות הרבות שלה עם הרגולטורים? נראה ש-CZ פשוט מנסה ללכת בין הטיפות. זה היה הרבה יותר קל כשהיה אמון בתעשייה, וכשהיו שחקנים גדולים נוספים על המגרש. אבל בגודלה הנוכחי של בייננס, ובאקלים הנוכחי בשוק הקריפטו, המשימה הזאת כבר ניצבת על גבול הבלתי אפשרי.

מעצר בנקמן-פריד: לא גנבתי, יתר הסיכון עליכם

ואפרופו FTX, השבוע נעצר באיי הבהאמה סם בנקמן-פריד, המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו שפשטה את הרגל, לאחר שהתובע של המחוז הדרומי בניו יורק העביר את פרטי כתב האישום נגדו לרשויות המקומיות, ואלו פעלו למעצרו. הרשויות באיי הבהאמה צפויות להסגיר את בנקמן-פריד לארה"ב.

בשבוע החולף הרבה בנקמן-פריד להתראיין בכלי התקשורת האמריקאיים עם מסר ברור: לא הייתה שום כוונה להונות או לגנוב אף אחד, גם אם "פישלתי" בפיקוח או בבקרה על ההתנהלות בחברות שבשליטתי. הסאב-טקסט של הדברים שאומר בנקמן-פריד הוא למעשה טענה שנשמעת לא אחת בקהילת הקריפטו: מי שבוחר להשקיע בעולם האלטרנטיבי הלא מוסדר והלא מפוקח של הקריפטו, לוקח על עצמו ביודעין את הסיכונים האלו בדיוק.