היועמ"שית נגד הצעות החוק: "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תהיה מכה אנושה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מזהירה משורת הצעות החוק שהקואליציה המתגבשת מתכוונת לחוקק: "במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק"

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה בכנס חיפה למשפט ציבורי / צילום: אוניברסיטת חיפה
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה בכנס חיפה למשפט ציבורי / צילום: אוניברסיטת חיפה

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מזהירה היום (ה') משורת הצעות החוק שהקואליציה המתגבשת מתכוונת לחוקק. לדבריה, "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תוביל לפגיעה קשה בעקרונות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק - שוויון, היעדר שרירותיות והיעדר משוא-פנים". 

הדברים נאמרו בכנס למשפט ציבורי באוניברסיטת חיפה, אליו הייתה אמורה להגיע גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שביטלה ברגע האחרון. 

מרתון החקיקה החל: אלה המכשולים בפני חוק דרעי וחוק בן גביר 
62 בעד, 53 נגד: חוק דרעי אושר בקריאה טרומית
כך מתכוננים בליכוד להכשיר את מינוי דרעי לשר

עו"ד בהרב-מיארה הוסיפה כי "אם תיווצר ולו תחושה של פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק, תהיה זו מכה אנושה ליכולתה לתפקד ופגיעה קשה באמון הציבור. במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק". 

עוד הוסיפה היועמ"שית כי "הצעות החקיקה הנדונות בימים אלה - מה שמכונה לצערי 'בליץ' החקיקה - אינן עומדות כל אחת בפני עצמה. התמונה הגדולה חשובה. צבר ההצעות שעל הפרק - בוודאי אם ימומש בחופזה, שלא מתוך ראייה כוללת וארוכת-טווח - עלול לשבש את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון". 

"דמוקרטיה בשם - אך לא במהות"

בהרב-מיארה הוסיפה כי היא אינה חולקת על חשיבותה של החשיבה הביקורתית ביחס למבנה המשטרי הקיים. "שינויים הם לעתים מחויבי המציאות, אך הרעיון לפיו נכון או ניתן לבצע שינוי עמוק במארג המשטרי באבחת חרב, שגוי בעיניי. שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול-דעת מושכל".

לדבריה, ההצעות שעל הפרק לא כוללות מנגנונים לאיזון כוחו של הרוב ולהבטחת מחויבות המדינה לזכויות אדם. ״מי שמבקש לערוך שינוי במערך האיזונים והבלמים הישראלי, צריך להבהיר כיצד לשיטתו ירוסן כוחו של הרוב מפני פגיעה במיעוט". 

היועמ"שית הדגישה כי אין מחלוקת שהדרג הנבחר הוא זה שצריך למשול. "לא רק שאיננו כופרים בכך, אנו גם נסייע לממשלה בכך. זהו תפקידנו", אמרה, "אך ללא ביקורת שיפוטית וייעוץ משפטי עצמאי, ניוותר עם עיקרון שלטון הרוב בלבד. הא ותו לא. דמוקרטיה בשם - אך לא במהות". 

בעקבות הביקורת של היועמ"שית על הליכי החקיקה, הגיב השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר בטוויטר: "היועמ"שית טועה לחשוב שהיא ראש הממשלה, וכל חוק שהיא לא אוהבת הופך מיד לסכנה לדמוקרטיה. אם היועצת הייתה באה לדיוני הועדה היא הייתה מגלה שהבעיה היא שהחוק לא מאפשר לשר לקבוע מדיניות, למרות שכל גורמי המקצוע סוברים שהשר הוא זה שאמור לקבוע את מדיניות המשטרה".

שר המשפטים גדעון סער הגיב בטוויטר לדברי בן גביר. "ההתקפות הפרועות על היועצת המשפטית לממשלה מצד חברי הקואליציה המתהווה הן חלק מניסיון שיטתי לאלף את הרשות השופטת ואת השירות המשפטי הציבורי כולו באמצעות מתקפות והפחדות קבועות. כפי שהתרעתי לפני הבחירות - זהו ניסיון ליצור בישראל משטר מסוג חדש, נטול כל רסן ומעצורים".