איך שורבב שמו של ניר צוק לעצומת בכירי ההייטק נגד רפורמות במערכת המשפט?

איש ההון סיכון ארז שחר החתים קבוצה של למעלה מ-100 בכירים בענף ההייטק על עצומה נגד הרפורמות הצפויות במערכת המשפט • מאוחר יותר התברר: כמה מהשמות הכלולים בה, בהם גם ניר צוק, מייסד ומנכ"ל ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, לא חתמו עליה באופן ישיר

ניר צוק מנכ''ל ומייסד פאלו אלטו / צילום: תמר מצפי
ניר צוק מנכ''ל ומייסד פאלו אלטו / צילום: תמר מצפי

אתמול (ה') בערב נחתה בתיבת הדואר האלקטרוני של הכתבים עצומה החתומה על ידי קבוצה גדולה ומכובדת של יזמים ומשקיעים בהייטק הישראלי, נגד הרפורמות הצפויות על ידי הממשלה הנבחרת במערכת המשפט. איש ההון סיכון ארז שחר מקרן ההון סיכון קומרה, משקיע בכמה חברות בולטות בהן טאבולה וריסקיפייד, יזם את העצומה והפיץ אותה, והצליח, לדבריו, להחתים בתוך מספר שעות קבוצה של למעלה מ- 100 בכירים בענף.

המשבר בהייטק הפך אותה לסלב: הכירו את הפרופסורית שחזתה את הכל | ראיון
מאסק ממשיך במסע החסימות: חשבונות טוויטר של עיתונאים בכירים הושעו 

אלא שמאוחר יותר התברר כי כמה מהשמות הכלולים בה, בהם גם ניר צוק, מייסד ומנכ"ל ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, ששהה באותו הזמן בארה"ב, לא חתמו עליה באופן ישיר. שחר ואנשים מטעמו הפיצו שאלון פתוח בפורמט גוגל, כך שלכאורה כל אחד שקיבל את הלינק יכל היה להוסיף את שמו או שמם של אחרים. במקביל ערכו נציגי הקרן שיחות טלפוניות עם חלק מהחתומים, אך לא ביצעו וידוא שכל שם שנוסף לרשימה הוא אכן אותנטי. מטעמו של ניר צוק נמסר: "אינני מכיר את המסמך, לא פנו אלי והחתימה מפוברקת". מאוחר יותר נמסר מסביבתו של ארז שחר: "אנחנו מתנצלים ששמו של ניר צוק שורבב לרשימת החותמים".

רועי מן, ממייסדי מאנדיי, לא השיב לשאלה האם חתימתו היתה אותנטית. בכירים אחרים דוגמת חמי פרס, שותף מנהל בקרן פיטנגו ואלן פלד, שותף מנהל בקרן וינטג', אישרו לגלובס את חתימתם על העצומה, וכך גם אייל ולדמן, ממייסדי מלאנוקס, שמסר: "חשוב לשמור על מערכת המשפט כדי לשמור על הדמוקרטיה, ועל מעמדנו הבינלאומי המדיני והעסקי. כדי שנחשב ככל המדינות המתוקנות בהן מערכת המשפט לא תלויה ברשות המבצעת והמחוקקת".

חתום נוסף הוא שלמה קרמר, ממייסדי צ'ק פוינט, אימפרבה וקאטו נטוורקס, שאמר השבוע בוועידת גלובס: "כל פגיעה במערכת המשפט תהיה מסוכנת לתעשיית ההייטק. בינתיים עוד לא קיבלתי שאלות ממשקיעים על התוכניות למערכת משפט חדשה בישראל, אבל אני אישית מאוד מודאג. ברגע שיש שאלות, אין שאלות בתחום הזה".

אליהם הצטרפו פנחס בוכריס, משקיע הון סיכון; יודפת הראל בוכריס, מנהלת קרן בלאמברג קפיטל; עוז אלון, מנכ"ל האניבוק; עופר בנגל ויפתח שולמן, מייסדי רדיס; מיכאל שאולוב, מנכ"ל פיירבלוקס; אלון ורבר, מנכ"ל פיקסלוט, רון עצמון יו"ר אותנטיקס, חלי בן נון, יזמת ויו"ר רדקום.

"יציבות משפטית הינה תנאי הכרחי עבור משקיעים בינלאומיים"

"תעשיית ההייטק המקומית הזרימה בשנים האחרונות מיליארדי דולרים מדי שנה ממשקיעים בינלאומיים, שמגיעים ברובם המכריע מארה"ב ומאירופה. משקיעים אלה מחפשים כמובן החזרים פיננסיים על השקעתם. אך גם חולקים ערכי יסוד משמעותיים עם המדינות והתעשיות בהן הם משקיעים. יציבות משפטית הינה תנאי הכרחי עבור משקיעים בינלאומיים ומסייעת להם להשקיע במדינות מסוימות. מאידך, העדר יציבות שכזאת - מבריחה אותם ממדינות אחרות".

"התערערות האמון במערכת המשפט הישראלית וכתוצאה מכך בדמוקרטיה הישראלית, וחקיקה ששמה בסימן שאלה זכויות בסיסיות ויסודיות של כל אדם באשר הוא, עשויים להרתיע את אותם משקיעים שהניעו את צמיחתה של התעשייה המופלאה הזו. בעקבותיהם אנו עלולים לראות גם נהירה של חברות טכנולוגיה, כולן חברות בינלאומיות במהותן, אל מחוץ לישראל, וכך גם את תשלומי המיסים שלהן. מי כמוך מבין ויודע אלו השלכות הרסניות עשויות להיות לכך לכלכלה ולחברה בישראל".

"במשך שנים ארוכות נהנה ההייטק הישראלי ובעקבותיו הכלכלה הישראלית משפע של השקעות זרות", מסר שחר. "המשקיעים מחו"ל ידעו שהם משקיעים במדינה שבה יש את מערכת המשפט מהטובות בעולם המערבי, אי בטוח ודמוקרטי בתוך המזרח התיכון. כעת אנו צופים בעיניים כלות בסכנה הברורה והמיידית למעמדו של זה. החלטנו לא לשתוק יותר ולהשמיע את קולנו ולהגיד 'עד כאן'. אסור לנו שהדבר הזה יקרה. הנזק יהיה בכיה לדורות ואסור שראש הממשלה המיועד יתן לכך יד".