עם מי עדיף להקים סטארט-אפ: חברים טובים או זרים מוכשרים?

מחקר מצא כי אף שרוב הצוותים היזמיים נבנים על סמך אסטרטגיה אחת - או קשרים אישיים או כישורים - דווקא שילוב של שניהם יוצר דינמיקה ייחודית, שמובילה להצלחה • על פי המחקר, לאותן החברות יתרון בגיוס הון ראשוני ובהפקת רווחים

הפקולטה לניהול. עם מי עדיף להקים סטארט-אפ? / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. עם מי עדיף להקים סטארט-אפ? / צילום: Shutterstock

אודות מדור הפקולטה

מדור "הפקולטה" הוא שיתוף פעולה מערכתי ייחודי בין גלובס והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב שנועד להנגיש, בשפה בהירה ותמציתית, ידע מחקרי ואקדמי בנושאי כלכלה, אסטרטגיה, שיווק, ביג דאטה, פינטק וחדשנות. הפקולטה לניהול ע"ש קולר של אוניברסיטת ת"א היא מבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים, וחוקריה עוסקים בסוגיות העדכניות ביותר בענף. במדור יכתבו מיטב חוקרי הפקולטה לניהול לצד בחירת הנושאים, העריכה והתמצות של מערכת גלובס. להרחבת היריעה וצלילה עמוקה יותר למחקרים עצמם, המקורות מצורפים בסוף הכתבה

אודות הכותבת

פרופ' משנה מורן לזר היא מרצה וחוקרת בתחומי יזמות וחדשנות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ומייעצת למנהלים ויזמים.

כ-9 מתוך 10 מיזמים נכשלים בשלבי הפעילות המוקדמים שלהם. כלומר, אף שיזמות היא מנוע משמעותי לצמיחה כלכלית וחברתית, רוב החידושים הטכנולוגיים נכשלים מוקדם מדי. כתוצאה מכך, יכול להיות שאנו מפספסים את אמזון הבאה, גוגל החדשה או פריצת הדרך שיכולה לשנות את החיים שלנו.

אחד מגורמי המפתח שמשפיעים על הצלחה של מיזם בתחילת דרכו הוא הצוות היזמי. רעיון פורץ דרך הוא אמנם אלמנט חשוב - אך האנשים שיובילו אותו קדימה חשובים לא פחות. זאת במיוחד מאחר שרעיון ראשוני עשוי להשתנות פעמים רבות לאורך התהליך בשלבי התיקוף, הפיתוח והמסחור. למרות המשקל הרב שהיה ניתן בעבר לרעיון או מוצר חדש, כיום משקיעי הון סיכון מקפידים להשקיע לא רק בטכנולוגיה, אלא באנשים. אם נשתמש במטאפורה ממרוצי סוסים, ניתן לומר שהמשקיעים כיום לא מהמרים רק על הסוס, אלא גם על הרוכב. זו התבררה כפרקטיקה יעילה ביותר, מאחר וברבות השנים התבררה חשיבות הצוות הראשוני להצלחת המיזם בשלבים מוקדמים.

הזירה היזמית מאפשרת הזדמנות מיוחדת במינה לבחור את חברי הצוות. שלא כמו בארגונים או חברות שבהם צוותים מורכבים על ידי ראשי צוותים או מנהלי פרויקט, הקמת מיזם מאפשרת בחירה מוחלטת של המשתתפים בו, וזה גם אתגר גדול. דינמיקה בין חברי צוות יכולה לרומם את העסק לגבהים חדשים או לחלופין לעכב אותו משמעותית ואף להביא לפירוקו.

איפה כדאי לחפש

במחקר חדש שבצעה פרופ' משנה מורן לזר, החתומה על מאמר זה, בשיתוף פרופ' אלה מירון־ספקטור מ-INSEAD, פרופ' מרים ארז מהטכניון ופרופ' גלעד חן, פרופ' ברנט גולדפרב ופרופ' רג'שרי אגרוול מאוניברסיטת מרילנד, נבחן התהליך המוקדם של הרכבת הצוות היזמי. החוקרים מצאו כי ישנן שתי אסטרטגיות דומיננטיות: הראשונה היא על בסיס קשרים אישיים - חיפוש במעגלים קרובים של חברים, קרובי משפחה, בני ובנות זוג, ובישראל גם שותפים לשירות הצבאי. השניה היא על בסיס כישורים - חיפוש ידע נחוץ במעגלים רחבים על בסיס השכלה, ניסיון תעסוקתי או יזמי. למשל, אם יזמת בעלת ידע בטכנולוגיה מחפשת שותפים, היא תפנה למומחים בתחומים כמו כלכלה, שיווק, משפט ועוד. אסטרטגיות אלה הן כמעט הפוכות - ואכן נמצא כי רוב הצוותים היזמיים הוקמו על בסיס אסטרטגיה אחת - או על בסיס קשרים אישיים או כישורים משלימים.

אף ששילוב של שתי האסטרטגיות הוא נדיר, נמצא כי דווקא מצב כזה ייצור דינמיקה ייחודית המאפשרת לחברי הצוות לעבוד יחד בצורה אפקטיבית. הקשרים הבינאישיים תורמים לתיאום ואמון בין חברי הצוות - הם יכולים לסמוך זה על זו, לעבוד יחד בהרמוניה ולחלוק פרספקטיבה משותפת. מצד שני, הכישורים המשלימים תורמים ליצירת בסיס ידע רחב - כך כל אחד יכול להתמקד בתחומו מבלי לדאוג למשימות של אחר ולצבור ידע עמוק וייחודי יותר לאורך זמן.

בשלושה מחקרים שבצעו החוקרים נמצא כי צוותים שמשלבים בין שתי האסטרטגיות גייסו הון ראשוני גבוה יותר בפלטפורמת מימון ההמונים Kickstarter, נכנסו בשיעור גבוה יותר לתחרות יזמות יוקרתית ושרדו בה במשך זמן רב יותר תוך שהם עוברים שלבי ניפוי תחרותיים, ולבסוף אף הפיקו רווחים גדולים יותר ממכירת מוצר ראשוני.

השילוב שעובד

דוגמה לשילוב כזה הוא צוות המייסדים של חברת Moovit, שהוקמה ב-2012 ומציעה ניווט בזמן אמת ברשת תחבורה ציבורית. ירון עברון ורועי ביק למדו יחד בטכניון והפכו חברים קרובים. היה להם גם ידע משלים - עברון הוא בעל תואר בהנדסה אזרחית ולביק תואר במדעי המחשב. הם חברו לניר ארז, שהביא ניסיון יזמי ועסקי קודם. לאחרונה החברה נמכרה לאינטל במעל ל-900 מליון דולר.

פרופ' משנה מורן לזר / צילום: סימנים הפקות
 פרופ' משנה מורן לזר / צילום: סימנים הפקות

דוגמה נוספת היא אדאלום, שפיתחה טכנולוגיה לאבטחת מידע בענן ונרכשה ב־2015 על ידי מיקרוסופט ב־320 מיליון דולר. המקימים - אסף רפפורט, עמי לוטבק ורועי רזניק - הם חברים מהשירות הצבאי ב־8200 , אבל כל אחד הביא ידע ייחודי: במחקר, בייעוץ אסטרטגי ובניסיון יזמי קודם. השותפים יצאו לאחרונה לדרך עם מיזם חדש - Wiz, באותו תחום, שהוגדר כחברה הישראלית שהפכה בתוך פרק הזמן הקצר ביותר מאז הקמתה ליוניקורן.

יזמים - השקיעו מחשבה, זמן ומאמץ בבחירת האנשים הנכונים תוך שילוב קשרים אישיים וכישורים משלימים. זכרו כי המשפט לפיו לא רצוי לערבב בין ביזנס לפלז'ר לא בהכרח נכון כשמדובר בצוות יזמי - בו דווקא שילוב חברים ועסקים יכול להניב יתרון.

 
  

משקיעים - המשיכו לתת משקל רב לאנשים המובילים את המיזם ולא רק לרעיון. זכרו לחפש בצוות דינמיקות אפקטיביות של עבודה משותפת שמבוססות על תחומי אחריות ייחודיים תוך תיאום ואמון בין חברי צוות.

ולבסוף, מובילי תוכניות חינוכיות ליזמות, פלטפורמות הכשרה ותכניות אקסלרציה - השקיעו במתן ידע אודות בנייה נכונה של צוות והשקעה בהון אנושי. זכרו כי מעבר להכשרה לגבי מודל עסקי, חדירה לשווקים וולידציה של רעיון, ליווי בבחירת השותפים למסע יכול לתרום רבות ליזמים מתחילים.

לקריאה נוספת:

https://par.nsf.gov/servlets/purl/10144209

https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amj.2020.0393?journalCode=amj.