בורסות עולם | סיקור שוטף

הירידות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה: נאסד"ק נחתך ב-2.2%, טסלה צנחה בכ-9%

התמ"ג האמריקאי עלה מעבר לצפוי, אך נתון האינפלציה הנגזר ממנו גבוה מהתחזיות וגם שוק העבודה ממשיך להציג עמידות • יצרנית השבבים מיקרון תקצץ 10% מהעובדים, אנבידיה ו-AMD הצטרפו למומנטום וצנחו • נעילה אדומה באירופה, מחירי הגז הטבעי משלימים ירידה שבועית של 30%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

הירידות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה, אך עדיין מדובר באחד הימים הגרועים בחודשים האחרונים. נאסד"ק נפל ב-2.2%, S&P500 איבד 1.4% והדאו ג'ונס ירד ב-1%.

ברקע הנפילות בשווקים נתוני מאקרו טובים שפורסמו בשעות הצהריים, שמעידים על חוזק הכלכלה האמריקאית ושוק העבודה ההדוק, מה שהביא את המשקיעים לחשוש מהעלאת ריבית אגרסיבית יותר בפגישה הקרובה של הפד. נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג הפתיע לרעה ועלה על הציפיות בעשירית האחוז, מה שלא סייע לאווירה בשוק.

בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב לא נרשמו תזוזות מהותיות. תשואת האג"ח לעשור 3.67% ותשואת האג"ח לשנתיים 4.27%.

את המגמה השלילית הובילו מניות הטכנולוגיה הגדולות ובראשן טסלה  שצללה בקרוב ל-9%. גם אנבידיה  ו-AMD  רשמו נפילות חדות ולצד זאת נרשמו ירידות של עד 3.5% במניות אפל , מיקרוסופט , אמזון  וגוגל .

22:15

התמתנות קלה בירידות בוול סטריט. נאסד"ק,שצלל ביותר מ-3.7%, מאבד כעת 2.6%, S&P 500 יורד ב-0.9% והדאו ג'ונס ב-1.4%. הירידה של טסלה לא מתמתנת והיא ממשיכה לצנוח ביותר מ-9%.

בשוק האג"ח נשמרת היציבות. במט"ח, הדולר מתחזק ב-0.2% מול אינדקס המטבעות.

טייסון פודס  צפויה לפטר מאות עובדים במהלך איחוד משרדים תאגידיים בארקנסו בשנה הבאה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. ענקית הבשר והעופות תסגור שני משרדים באילינוי ואחד בדרום דקוטה. 

21:15

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת בהובלת מניות הטכנולוגיה, ובראשן טסלה שממשיכה לצנוח בשיעור חד של כ-9%. על פי אתר האינטרנט שלה, החברה מציעה כעת הנחה של 7,500 דולר על דגמי הרכבים 3 ו-Y עד סוף השנה בארה"ב, כמו גם 10,000 מיילים של טעינת-על בחינם עבור הרוכשים הללו, מה שככל הנראה מדאיג את המשקיעים באשר לביקושים היורדים שמאלצים אותה להוריד מחירים.

מניית המם AMC  צונחת בקרוב ל-15% לאחר שהציעה ספליט הפוך (איחוד מניות) והכריזה על גיוס הון חדש של 110 מיליון דולר בניסיון למזער את עומס החובות שלה. 

בית המשפט הפדרלי קבע שמייסד FTX, סם בנקמן-פריד, ישוחרר למעצר בית אצל הוריו בערבות של 250 מיליון דולר, בזמן שהוא ממתין למשפט בגין שמונה אישומים פליליים הקשורים להונאה לכאורה באימפריית הקריפטו שלו. שניים מהמנהלים הבכירים שלו, קרוליין אליסון וגארי וואנג, הודו אתמול באישומים פליליים שונים הקשורים להונאה החשודה, ומשתפים פעולה עם הממשל הפדרלי.

19:50

המסכים בארה"ב צבועים באדום בוהק: הנאסד"ק צולל בקרוב ל-3.5%, S&P 500 מאבד 2.6% והדאו ג'ונס יורד ב-2%. 88% מהמניות בבורסת ניו יורק רושמות ירידות וכך גם כ-74% ממניות הנאסד"ק. בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמת יציבות מפתיעה, תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.66% ותשואת האג"ח לשנתיים על 4.24% - בדומה לרמתן אמש.

בקרב המניות הישראליות נרשמות ירידות חדות במיוחד ללייבפרסון , סטיקספיי, קומפיוג'ן, אייסקיור, למונייד  ו-REE . בניגוד למגמה, חברת הביטוח הדיגיטלי היפו  מזנקת ב-7% וגם סייברוואן, טבע , סימילרווב , אורמד ואודיוקודס מטפסות.

בקרב מניות הטק הירידות מחריפות: טסלה  צוללת ביותר מ-9% וכך גם ענקית השבבים אנבידיה, אמזון מאבדת 4.6% וגם אפל, מיקרוסופט, גוגל, מטא, AMD, נטפליקס  ומיקרון רושמות ירידות חדות במחזורים גבוהים מאוד. מנגד, נייקי  מצליחה לשמור על עלייה קלה בהמשך לדוחות הטובים שהקפיצו אותה אמש, כך גם פדקס  שמטפסת בקרוב ל-2%.

18:40

בעוד הירידות החדות של מדדי וול סטריט נמשכות בשיעורים של 1.4% עד 2.7%, גם באירופה נרשמה נעילה אדומה במיוחד. דאקס הגרמני ירד בכ-1.3% וכך גם יורוסטוקס 50, קאק השיל 1% ופוטסי סיים בירידה מתונה יותר של 0.4%. ירידות בולטות נרשמו גם במילאנו, אמסטרדם ושטוקהולם.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות קלות. הביטקוין נחלש ב-0.7% לרמה של 16.6 אלף דולר והאת'ריום יורד ב-1.7% ושערו 1,190 דולר. הדוג'קוין לעומתם מטפס בכ-2.8% לרמה של 7 סנט.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט יציבים (78.1 דולר לחבית נפט אמריקאי ו-82 דולר לחבית נפט מסוג ברנט), אך מחירי הגז ממשיכים לרדת בחדות לאחר החלטת שרי האנרגיה באיחוד האירופי להגבלת מחירים. הגז באירופה (TTF) צונח ב-5.7% וגם החוזים בבריטניה (UK) נופלים בקרוב ל-7%. שני סוגי הגז משלימים ירידה שבועית של 30%. החוזים הדולריים על הגז הטבעי יורדים בכ-1% ומשלימים ירידה שבועית של 25%. הזהב יורד בכ-1% לרמה של 1,796 דולר לאונקיה.

17:35

הירידות בוול סטריט מחריפות: מדד נאסד"ק צונח ב-2.6%, S&P 500 מאבד 1.8% והדאו ג'ונס יורד ב-1.3%. 

את הירידות מובילות ענקיות הטכנולוגיה: טסלה  צונחת ב-5.5%, אפל  יורדת ב-3% וכך גם אמזון  ומטא (פייסבוק) , מיקרוסופט  נחתכת ב-4% ואלפאבית (גוגל)  ב-2.6%. בשבבים - אנבידיה  מאבדת 6.7% ו-AMD  נסוגה ב-7%, מיקרון  מאבדת 4% ואפלייד מטריאלס  מוחקת 7.5%.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים, כאשר נתוני המאקרו הקפיצו את הירידות בחוזים בשעה שקדמה לפתיחת המסחר. עמידות הכלכלה האמריקאית לצד דביקות האינפלציה ושוק העבודה החזק מדאיגים את המשקיעים מפני המשך העלאות הריבית של הפד - אם כי גם בבנק המרכזי עצמו כבר אמרו שלא כדאי לצפות לירידת ריבית בשנה הקרובה.

דאו ג'ונס נסוג ב-0.8%, S&P 500 יורד ב-1% ונאסד"ק עתיר מניות הטכנולוגיה, הרגישות אף יותר ללחצים המאקרו-כלכליים, נחתך ב-1.5%.

לצד זאת, בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב דווקא נרשמת יציבות יחסית. תשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת בכנקודה ל-3.66% ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-3 נקודות ל-4.25%.

בשוק המניות בולטת קמעונאית הרכב קארמקס  שצונחת בכ-13% לאחר שפספסה את התחזיות בשורת הרווח ובגדול: 24 סנט למניה, כשהצפי היה לרווח מתואם של 70 סנט למניה. החברה ציינה שמכירות הרכב המשומש שלה ירדו ב-22.4% בעוד שבשוק העריכו ירידה של 16.9% "בלבד". גם יצרנית השבבים מיקרון  מאבדת גובה לאחר הדוחות, שהראו הפסד רבעוני רחב מהצפוי והכנסות שנפלו מהתחזיות בוול סטריט, כשלצד זאת הודיעה שתצמצם כ-10% מכוח העבודה שלה.

15:35

מאקרו ארה"ב: הפתעה לטובה בצמיחת הכלכלה האמריקאית, כאשר התמ"ג ברבעון השלישי עלה ב-3.2% בעוד שהקריאות המקדמיות הצביעו על צמיחה של 2.9%. לצד זאת נתוני האינפלציה הנגזרים מהתמ"ג הפתיעו לרעה עם עלייה רבעונית של 4.4% כשהצפי היה ל-4.3%. מחירי הליבה של ההוצאה הפרטית עלו ברבעון השלישי ב-4.7% בהשוואה לאשתקד, כשהצפי היה לעלייה של 4.6%.

לצד זאת מספר תביעות האבטלה הראשוניות הסתכם ב-216 אלף, פחות מהצפי ל-222 אלף אך עלייה קלה בהשוואה לנתון של השבוע הקודם (214 אלף).

החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים ב-0.4%-0.8%.

15:11

מניית קארמקס  צונחת בכ-12% במסחר המוקדם בניו יורק לאחר שהחברה פרסמה דוחות מאכזבים לרבעון האחרון.

עוד רושמות ירידות במסחר המוקדם אנבידיה , קוואלקום, טקסס אינסטרומנטס , אמזון ואפל . מנגד, טסלה  ונטפליקס  נסחרות בעליות קלות.

חברת אנדר ארמור  מינתה את סטפני לינארץ למנכ"לית החברה, החל מ-27 בפברואר.

13:30

ירידות קלות בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ומגמה מעורבת באירופה.

מניית יצרנית השבבים מיקרון  יורדת בכ-3% במסחר המוקדם לאחר שהחברה פרסמה אמש דוחות והודיעה כי תצמצם את מצבת העובדים שלה בכ-10% במהלך 2023.

כלכלני בית ההשקעות אופנהיימר פרסמו סקירה על סקטור מניות הענן. להערכת האנליסטים, צפויה השנה הקרובה להיות מאתגרת, כאשר לחצי המאקרו עלולים להוביל לצעדי חסכון והתייעלות ברכישת שירותים ומוצרים מצד הצרכנים והלקוחות העסקיים יחדיו. בסביבה זו, השחקניות המובילות אמורות לנצח, הן בתחום שירותי הענן כגון אמזון  ומיקרוסופט  והן בעולם שירותי הסלולר כגון וריזון. יחד עם זאת, האנליסטים רואים מקום גם לחברות נישה המספקות פתרונות בעלי ערך מוסף גבוה, כולל שלוש חברות הטכנולוגיה הישראליות: נייס , ורינט  ואמדוקס .

12:05

החוזים על מדדי בורסות ארה"ב רושמים כעת עליות של עד 0.2%. באירופה נרשמות עליות קלות.

החוזים על הנפט עולים בכ-1.5% והזהב יציב סביב 1,825 דולר לאונקיה.

כלכלני הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים בסקירה שפרסמו כי השנה האחרונה הייתה תנודתית מאוד עבור סחורות, שהושפעו מעליית הריבית בארה"ב, הלחימה באוקראינה, מדיניות הקורונה של סין ועוד. במקביל, הגז הטבעי חווה צמיחה בעיקר עקב פלישת רוסיה לאוקראינה ומשקלו במדד הסחורות של בלומברג הוכפל מפברואר 2022, רמות כמעט זהות לנפח הנפט הגולמי במדד.

"הנפילות האחרונות במחירי הגז היו מתונות יחסית עקב העלייה המשמעותית במחירי הנפט לאחר שמדינות ארגון ה-OPEC+ צמצמו את היקף הייצור. אנו צופים שמחיר חבית נפט יתייצב בין 90 ל-100 דולר בחציון הראשון של השנה, עקב הביקוש בסין שמאזן את ירידת הביקושים למשאב בארה"ב ואירופה. בהסתכלות על הזהב, לאחר שבמהלך רוב 2022 מחיר המתכת הושפע מחד מסיכונים גיאופוליטיים ומסיכוני מיתון אשר סיפקו תמיכה למתכת, ומאידך מריבית ריאלית ודולר חזק שדחפו אותו מטה. אנו מאמינים שמחירי הזהב יעלו ב-2023 עם ירידת הריבית, היחלשות הדולר ופתיחה מחודשת של סין, וכי מחיר אונקיה יעמוד על 1,900 דולר במהלך החציון הראשון של 2023".

10:17

יום המסחר באירופה נפתח בעליות קלות במדדי המניות המרכזיים. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב רושמים כעת עליות של 0.2%-0.3%. 

בבורסות אסיה ננעל המסחר בעלייה של 2.6% במדד ההנג סנג. מדד הניקיי בטוקיו עלה ב-0.5% והקוספי בסיאול טיפס בכ-1.2%. בורסת שנחאי רשמה ירידה של כ-0.5%. 

מאקרו בריטניה: היום פורסם נתון סופי על הצמיחה ברבעון השלישי, שהצביע על התכווצות של 0.3% בתמ"ג הבריטי לעומת צפי לירידה של 0.2%.

07:50

בורסות אסיה נסחרות היום בעליות, בהובלת הונג קונג שם מזנק מדד ההנג סנג ב-2.4%. מדד הניקיי בטוקיו עולה ב-0.5% והקוספי בסיאול מטפס בכ-0.9%. בורסת שנחאי רושמת עלייה של כ-0.3%. 

בוול סטריט נרשמה אמש נעילה חיובית, לאחר דוחות טובים שפרסמו נייקי ופדקס. מדד המניות המרכזיים רשמו בסיום עליות של 1.5%-1.6%. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב רושמים כעת עליות של 0.2%-0.3%. 

המגמה במסחר באג"ח האמריקאי מעורבת. תשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס ועומדת כעת על 3.66% ותשואת האיגרת לשנתיים יציבה סביב 4.21%.

תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יפן, שקפצה בימים האחרונים לאחר הודעת הבנק המרכזי היפני על הרחבת ניוד התשואות מ-0.25% ל-0.5%, יורדת ב-7 נקודות בסיס לכ-0.4%.

בשוק הסחורות ממשיכים החוזים על הנפט לטפס, לאחר עליות חדות אתמול. הנפט האמריקאי עולה בכ-0.5% ונסחר סביב 78.7 דולר לחבית והברנט עולה בשיעור דומה ונסחר סביב 82.6 דולר לחבית. הזהב רושם עלייה קלה.

בשוק הקריפטו הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב רמה של 16.8 אלף דולר והאת'ריום עולה קלות לכ-1,210 דולר.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש קלות ונסחר סביב 1.065 דולר לאירו ו-1.213 דולר לליש"ט. גם הין היפני מתחזק בכ-0.5% ונסחר סביב 131.8 יינים לדולר.

בזירת המאקרו,  היום יפורסמו נתוני צמיחה סופיים בבריטניה (צפי לירידה של 0.2% בתוצר ברבעון האחרון), החלטת הריבית בטורקיה (שצפויה להישאר בשיעור של 9%) וכן נתוני צמיחה סופיים בארה"ב, לאחר שהקריאה המקדמית הצביעה על התרחבות של 2.9% בכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי. עוד יפורסם נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג (PCE) שצפוי לעמוד על 4.3%.

מחר (שישי) יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובסינגפור, נתוני צמיחה בהולנד, ספרד וקנדה, ובארה"ב יפורסמו מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית (צפי לעלייה של 0.2%) ומכירות בתים חדשים.

דוחות: יצרנית השבבים מיקרון  פרסמה אמש דוחות והודיעה כי תצמצם את מצבת העובדים שלה בכ-10% במהלך 2023, באמצעות פיטורים ועזיבה מרצון של עובדים. כיום יש בחברה כ-48 אלף עובדים כך שמדובר בהפחתת כוח האדם בכ-4,800 עובדים.

מיקרון דיווחה על הפסד של 4 סנט למניה ברבעון האחרון, לעומת צפי אנליסטים להפסד של 1 סנט. הכנסות החברה הסתכמו ב-4.09 מיליארד דולר, ב-20 מיליון דולר מתחת לצפי. לרבעון הנוכחי צופה הנהלת מיקרון הפסד של 62 סנט למניה, לעומת צפי אנליסטים להפסד של 30 סנט למניה, על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר. מניית מיקרון רשמה ירידה של 1.8% במסחר המאוחר בניו יורק.