האנשים הקרובים ביותר לבנקמן-פריד משתפים פעולה נגדו עם הרשויות

קרוליין אליסון, מנכ"לית קרן הגידור אלמידה, וגארי וואנג, שהקים יחד עם סם בנקמן-פריד את בורסת הקריפטו FTX, משתפים פעולה עם משרד התובע הכללי בניו יורק והודו בעבירות של קשירת קשר לביצוע מרמה בניירות ערך והלבנת הון • במקביל, בנקמן-פריד הובא בפני שופט והוחלט כי ישוחרר בערבות של 250 מיליון דולר

קרוליין אליסון / איור: גיל ג'יבלי
קרוליין אליסון / איור: גיל ג'יבלי

תפנית נוספת בעלילת פרשת ההונאה בבורסת הקריפטו FTX, שיכולה לפרנס פרק שלם בסדרת הדרמה המופקת בימים אלה על ידי דיסני. שניים מהאנשים הקרובים ביותר לסם בנקמן-פריד, מנכ״ל FTX לשעבר, משתפים פעולה עם משרד התובע הכללי בניו יורק נגדו, כך מדווח הניו יורק טיימס.

היזם בן ה-30 שהפיל את שוק הקריפטו: הכירו את סם בנקמן-פריד | ניתוח
כתב האישום נגד מייסד FTX: "בנה מגדל קלפים של הונאה" 
תומכי קריפטו שהיו נלהבים בעבר עוזבים את התחום לאחר קריסת FTX 

השניים הם קרוליין אליסון, מנכ״לית קרן הגידור אלמידה, וגארי וואנג, שהקים יחד המנכ״ל המודח את בורסת הקריפטו פושטת הרגל. לא מדובר רק בשני עמיתים לשעבר - אלא בחברים קרובים. אליסון וואנג חלקו דירה אחת עם בנקמן-פריד באיי הבהאמה, ואליסון אף נמצאה במערכת יחסים רומנטית עם המנכ״ל לשעבר.

הדבר התגלה במסגרת הודאתם של השניים בליל רביעי בעבירות של קשירת קשר לביצוע מרמה בניירות ערך והלבנת הון. אם תואשם בכל העבירות הללו, צפויה אליסון בת ה- 28 למאסר ממושך של עד 110 שנים, אך שיתוף הפעולה שלה עם הרשויות עשוי להמתיק את העונש.

למעשה, במסגרת עסקת הטיעון שלה עם הרשויות, היא פטרה עצמה מהגנה נגד ההאשמות, הסכימה להשיב את הסכום שבית המשפט יקבע, והתחייבה לשתף פעולה באופן מלא עם כל הרשויות הנוגעות בדבר. אליסון תספק מסמכים וראיות לתובעים ותעיד בפני חבר מושבעים בכל אחד מהמשפטים הצפויים לצאת לפועל כנגד בנקמן-פריד והרשת שבנה. ללא ספק, אליסון ועמיתה לשעבר וואנג, סייעו ומסייעים לרשויות המשפט והבולשת האמריקאית להתקדם בחקירה במהירות, ותרמו ככל הנראה גם להחלטה של בנקמן-פריד להסגיר עצמו לשלטונות האמריקאים.

אליסון נטלה כספי הפקדות מ-FTX, וואנג פיתח תוכנה שאיפשרה את ההעברה

עיקר האישומים המופנים כלפי בנקמן-פריד נוגעים לכך שעשה שימוש אישי בכספי הלקוחות שהפקידו את כספם בקרנות שבבעלותו. על פי הטענה, בנקמן-פריד השתמש בכסף על מנת לרכוש נדל״ן בבאהמה, לסחור במטבעות בקרן הגידור אלמידה - גוף חיצוני לכאורה ללא קשר ל-FTX, להשקיע בחברות קריפטו ולתרום לפוליטיקאים בוושינגטון. אלא שעל פי כתבי האישום, גם אליסון ו-וואנג לקחו חלק בקנונייה: אליסון נטלה כספי הפקדות מ-FTX לטובת כיסוי חובות של אלמידה כלפי לקוחותיה, בעוד וואנג פיתח את התוכנה - מעין דלת אחורית - שאפשרה את העברת הכספים הלא חוקית בין שתי החברות שמוערכת בכ-8 מיליארד דולר.

העברות אלה שמטו את השטיח מתחת ליציבות הפיננסית של FTX ולאחר שנפוצו השמועות בטוויטר על החור הפיננסי בבורסת הקריפטו, החלו לקוחות למשוך את כספם, עד שהחברה הגישה בקשה להגנה מפני נושים בחודש שעבר.

אחת מטענות ההגנה של אליסון נגד בנקמן-פריד היא שהאחרון הורה לה בעצם ליטול כספים מתוך FTX בתמורה למטבע הדיגילי FTT שהנפיקה החברה בעצמה, שהיה בפועל חסר ערך ומחירו תומרן לטענתה על ידי בנקמן-פריד עצמו. אלמידה היתה לאחת מהקרנות הגדולות שסוחרות במטבע FTT והשתמשה בו כערבות להלוואות שגייסה מחברות קריפטו אחרות.

הדבר סותר, לכאורה, את גרסתו של בנקמן על כך ש״לא ידע״ על חלופי המטבע. טענה זו נשמעה גם על ידי המשקיעים בחברה, כמו קרן סקויה, שהאשימה את FTX בכך שלא גילתה על הקשר ההדוק בין שתי החברות.

טענה נוספת נוגעת לבעלות: אליסון לא היתה בעלים באלמידה בעוד שבנקמן-פריד החזיק ב- 90% מקרן הגידור ואילו וואנג החזיק ב- 10% הנותרים. לפי הטענה, בנקמן-פריד לא רק היה בשליטה מלאה על אלמידה, הוא גם נהג לשוחח לעיתים קרובות עם עובדי הקרן והחזיק בנגישות מלאה לכל הספרים ומאגרי המידע. ועם זאת, אלמידה הוחרגה מתהליכי ניהול הסיכונים והרגולציה העצמית שכפה בנקמן-פריד, כביכול, על - FTX.

בנקמן-פריד עשה את דרכו במהלך היממה האחרונה מתחנת המעצר באיי הבאהמה לבית המשפט הפדרלי בניו יורק, שם הובא בפני שופט. במהלך הדיון נקבע כי בנקמן-פריד ישוחרר בערבות של 250 מיליון דולר, במסגרת הסדר בין התובעים הפדרליים לסנגוריו של מייסד FTX.