תומכי קריפטו שהיו נלהבים בעבר עוזבים את התחום לאחר קריסת FTX

הפרשייה שהובילה לקריסת בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם הייתה הקש האחרון לרבים שאימצו מטבעות קריפטו בזמן המגפה • האם שוק המטבעות הדיגיטליים ישרוד את המשיכות?

מטבעות קריפטו. משקיעים נוטשים לאחר קריסת FTX / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטו. משקיעים נוטשים לאחר קריסת FTX / צילום: Shutterstock

קניית קריפטו הייתה כל כך מהנה כשהמטבעות הדיגיטליים עלו. כעת, הרבה מתומכי המטבעות האלה בורחים מהם.

השנה הביאה משבר בעקבות משבר, והעלתה שאלות לגבי סיכויי התעשייה בטווח הארוך. שני נותני הלוואות גדולים, Voyager Digital ו־Celsius Network, הגישו בקשות לפשיטת רגל בקיץ. מחיר הביטקוין צנח בכ־75% מהשיא בו היה בסוף שנה שעברה. מבחינת חלק מהסוחרים, הקריסה של בורסת הקריפטו FTX לאחרונה - שגוררת מטה חברות אחרות - הייתה הקש האחרון.

ביממה אחת: 3 מיליארד דולר נמשכו מבורסת הקריפטו הגדולה בעולם 
שומר על עמימות, ומדבר על שקיפות: הכירו את האיש החזק שמאחורי בורסת בייננס 
חוסר שקיפות בקידומי מכירות של NFT: מדונה, פריס הילטון וג'סטין ביבר נתבעים 

מנהלי קרנות נכסי קריפטו ראו משקיעים מושכים כמעט 20 מיליארד דולר בנובמבר, או כמעט 15% מכלל הנכסים בניהולם, על פי חברת המחקר CryptoCompare. זה הביא את קולקטיב מנהלי הקרנות AUM לרמה הנמוכה ביותר בכמעט שנתיים. לשם ההשוואה, הרבה משקיעים קטנים ממשיכים להישאר בשוק המניות המשעמם יחסית, למרות שגם שם הם סופגים הפסדים.

דניס דרנט, מנכ"ל לשעבר בחברת ביטוח לחיות מחמד, אמר שנכנס לשוק הקריפטו בדצמבר לפני שנה, כשהעולם היה נראה מאוד שונה. הוא נעשה חסר מנוח מכך שהשיאים האחרונים בשוק המניות ידעכו בקרוב והיה מתוסכל מהתשואה העלובה שהשקעותיו באגרות חוב הניבו.

בערך בתקופה זו, הוא ראה את תומך הביטקוין מייקל סיילור בתוכנית של טאקר קרלסון בפוקס ניוז. "הוא שכנע אותי שאי אפשר להפסיד", אמר דרנט, המתגורר בדרום קליפורניה. כמה שבועות אחר כך, העביר כ־25 אלף דולר ל־Grayscale Bitcoin Trust. אפילו היועץ הפיננסי שלו חשב שזה רעיון לא רע, כך אמר.

זה לא עבד. במאי דרנט מכר את המטבעות, בהפסד של כ־50%. עד אז, מחירי הקריפטו כבר היו בצניחה חופשית. אבל כך היה גם במניות ואגרות חוב, שילוב יוצא דופן ששיקף את אי הוודאות הנרחבת בשוק. דרנט אמר שהיה צריך לדעת להימנע משוק שיש בו כל כך מעט רגולציה ושהוא לא הבין במלואו: "לא הייתי זהיר מספיק".

סיילור לא הגיב לבקשת תגובה.

ההתלהבות ממטבעות דיגיטליים עלתה ושככה באותה המהירות

השימוש בקריפטו גדל מאוד בשנים האחרונות ואיתו עלו מחירי המטבעות, כשביטקוין עלה מבערך 9,000 דולר למטבע בתחילת מרץ 2020 לכ־68 אלף דולר בשיא בנובמבר 2021.

סוחרים טירונים שהיו תקועים בבתיהם בזמן הסגרים של המגפה הורידו אפליקציות שהקלו על רכישת קריפטו בכמה לחיצות על מכשיר הטלפון. אחרים חשבו שהם הולכים בנתיב הבטוח על ידי השארת החזקות הקריפטו בחברות שהציעו תשואה מנקרת עיניים.

כמות משקי הבית שהעבירו מתישהו כספים לחשבונות הקשורים בקריפטו עלתה ביוני 2022 ל־13%, לעומת 3% לפני 2020, על פי נתונים של מכון ג'י פי מורגן צ'ייס. במכון העריכו שהרבה משקיעים נהרו לקריפטו בפעם הראשונה שנה שעברה, כשהפעילות אצל משתמשים חדשים הגיעה לשיא בערך בתקופה בה הגיעה לשיא מחיר הביטקוין בנובמבר. מאז, הפעילות במטבעות האלה קרסה.

כשמחירי הקריפטו זינקו, חברות שירותים פיננסיים הציגו מוצרים ושירותים חדשים שאפשרו למשקיעים פרטיים להוסיף קריפטו לסל ההשקעות שלהם. חלק מההתלהבות הזו שככה.

"הוספת לקוחות חדשים האטה... בגלל שהאמון בתעשייה נפגם", אמר כריס קליין, מייסד שותף ב־Bitcoin IRA, המאפשר למשקיעים לסחור במטבעות קריפטו דרך חשבונות פרישה לפנסיה.

מה שמחמיר את המצב, אנשים רבים נהרו בעקבות העדר וקנו קריפטו רק כשהמחירים היו בעלייה.

בג'י פי מורגן מעריכים שמשקיעים רבים שהעבירו כסף לחשבונות קריפטו עשו כך כשהמחירים היו הרבה יותר גבוהים משהם כיום. המשמעות היא שמשקיעים רבים כנראה יושבים על הפסדים.

קריסת FTX חשפה "שחקנים רעים"

כמובן, סוחרי קריפטו רבים אומרים שהם מחזיקים במטבעות או מנסים להמשיך לקנות מטבעות קריפטו כשהם זולים. חלק עושים זאת כי הם מאמינים שהקריפטו ישנה את הניהול הפיננסי של כלכלת העולם. אחרים פשוט לא זקוקים לכסף כעת.

סטיפן ג'ונס, בן 28, אמר שהתחיל לקנות מטבעות קריפטו כשהיה במכללה. לג'ונס היו כמה הצלחות אבל בשנה האחרונה החל להיות ספקן, אז הוא יצא מחלק מהפוזיציות שלו. כשהתחתן ביוני זה גרם לו להסתכל יותר מקרוב על מצבו הפיננסי, כך אמר. בסופו של דבר, החליט להיפטר משארית נכסי הקריפטו שלו באוקטובר. כשחזה בקריסת FTX זמן לא רב לאחר כן, חש הקלה על כך שכבר נפטר ממטבעות הקריפטו שהיו לו.

FTX "בהחלט פתחה את עיניי" אמר ג'ונס, שעובד בפיננסים ומבוסס ביוסטון. "אני לא באמת רואה כל כך הרבה פעילות שמביאה ערך נוסף כפי שהבטיחו בהתחלה".

ניק טוריקו, בן 26, החזיק כ־10,000 דולר בעיקר בביטקוין, אתריום ו־VeChain בוויאג'ר כשהחברה הגישה ביולי בקשה לפשיטת רגל, והוא לא יודע אם אי פעם יראה את כל הכסף הזה בחזרה. לאחר שצלל אל עולם הקריפטו לפני כמה שנים, מאז החליט לסגת מחלק מהמסחר שלו, בייחוד במטבעות הקטנים יותר.

טוריקו אמר שהוא שמח שגיוון את אחזקותיו ולא שם את כל כספו בקריפטו. הוא מחזיק יותר כסף בחשבון ההשקעות שלו במזומן. טוריקו עשה כמה פעולות מסחר במניות בכסף שלווה ועלול להיות במצב של דרישות מרג'ין אם המניות של חלק מהחברות האחרות שלו יירדו עוד.

ובכל זאת, טוריקו, העובד בפיננסים, אמר שהוא עדיין אופטימי לגבי טכנולוגיית בלוקצ'יין וצופה שהרגולציה בתחום תגבר, דבר שלדעתו יעזור לתעשייה. הוא עדיין מחזיק ביטקוין ואתר, שני מטבעות הקריפטו הגדולים, ומתכוון להמשיך לרכוש אותם באופן שגרתי. "נחשפו הרבה שחקנים רעים", אמר טוריקו. "הלקח הגדול ביותר שלמדתי הוא להיות סבלני ולא לנסות לעשות כסף מהיר".

- דיוויד בנואה השתתף בהכנת הכתבה.