5 המלצות מס לסוף השנה: המוצר שמגן מאינפלציה ומתי לא משתלם לקזז הפסדים

על מה כדאי להסתכל לפני שממהרים להעביר את הכסף מהתיק בבנק לניהול בבית השקעות, מה היתרון הגדול של הקרנות הכספיות, והאם ניתן לקזז הפסדים בבורסה עם רווחים בנדל"ן? • המלצות של מומחי מס לסיכום שנה סוערת בשווקים

5 המלצות מס לסוף השנה / אילוסטרציה: Shutterstock
5 המלצות מס לסוף השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

שנת 2022, שמתקדמת בצעדי ענק לקראת סיומה, נשאה בחובה עליית ריביות ואינפלציה גואה, שבתורן הובילו לירידות בשוקי ההון, בארץ ובחו"ל. על הרקע הזה, בימים האחרונים של השנה אין כמעט משקיע בשוק ההון שלא שמע את העצה הקלאסית מיועצי המס למי שספג הפסדים: קיזוז ההפסדים. מדי סוף שנה ממליצים מומחי מיסוי ושוק ההון למשקיעים למכור מניות וניירות ערך שמופסדים על הנייר, רגע לפני שהשנה נגמרת, כדי ליהנות מחיסכון המס הגלום בקיזוז ההפסד מול רווחים שנוצרו.

אילו הוצאות כדאי לדחות ואיך הפסדים בבורסה יכולים לחסוך בתשלומי מסים: 8 טיפים לקראת סוף שנת המס
עשרת פסקי הדין החשובים שניתנו בשנת 2022 בנוגע למיסוי נדל"ן
סוף שנה בצל אינפלציה וריבית מטפסת: הטבות מס שכדאי להכיר | הפלוס של גלובס

העצה הזאת טובה תמיד, אבל יש עוד כמה טיפים קצת פחות מוכרים שכדאי להכיר רגע לפני שמאוחר מדי ליהנות מהטבות המס הניתנות בתקופה זו. אחד החשובים בהם מציע לכם לעשות בדיוק הפוך מהעצה הקלאסית: לא בהכרח לרוץ למכור מניות מפסידות כדי לקזז מס.

בואו נכיר את ההמלצות וההזדמנויות השונות.

1. "מלכודת" המכירה לצורכי קיזוז הפסדים

רו"ח אבי נוימן, מנהל מגזר ניהול נכסים ושותף בקבוצת המסים של PwC Israel, מתייחס לקראת סוף השנה לניידות של תיק ההשקעות של המשקיע היחיד. "הטרנד של ההשקעות היום עובר מניהול תיק ניירות ערך ברמה האישית לניהול ממוקד של התיק בבית ההשקעות במסגרת קופת גמל להשקעה או פוליסת פרט בחברת ביטוח ומנהל השקעות שאני יכול לבחור. הכסף מנוהל על ידיהם, ועד שאני לא מושך את הכסף אין מס. שני המכשירים האלה יכולים להיות נזילים מתי שאני רוצה", מסביר נוימן.

לדברי רו"ח נוימן, "עכשיו נקודת ההחלטה החשובה. עכשיו יש היסטריה רבתי בגלל שכל שוק ההון הפסיד וקיבלתי הביתה דיווחים מאותן קופות על הפסדים של מעל 10% בשוק ההון, כי הקופה הפסידה. מה עושה מי שנבהל ויודע שאפשר לקזז הפסדים? הוא מיד מושך את הכסף החוצה - וזו טעות.

"גם אם הם ירוצו היום לתת הוראה לפדיון קופת גמל להשקעה, הם עלולים לקבל את הכסף בפועל ב-2023, כי לוקח כמה ימים לקלוט את כל ההוראות למערכת, ותוצאת המס מהמהלך תהיה כבר רלוונטית לשנה הבאה.

"אבל יותר חשוב זה להבין שקופות הגמל להשקעה שנפתחו שנתיים-שלוש אחורה, ולא משכו מהן את הכספים, בהסתכלות תלת-שנתית או חמש-שנתית, נכון להיום יש להן רווח ולא הפסד. זה אומר שאם אני מושך את הכספים כי הפסדתי השנה אחוזים מסוימים אני עוד אשלם על זה מס, כי אני מורווח בטווח הארוך, למרות שכל השווקים מפסידים".

נוימן מזהיר מפני הטעות הזאת. "הרבה אנשים שפודים את הכספים מהר מהר לפני סוף השנה כדי לקזז הפסדים עושים טעות, כי הם לא בחנו את הטווח הרחוק".

2. ניידות בין מסלולים ובתי השקעות - לא אירוע מס

לדברי נוימן, בהשקעות בטווח הקצר יש לבחון האם הקופה בהפסד, ובאופן סובייקטיבי וספציפי לנסיבות התיק האישי לבחור האם למכור ולקזז הפסדים או לא. אבל אופציה נוספת שקיימת עבור מי שחושש היא להתנייד - מבית השקעות אחד לאחר או בין מסלולי ההשקעות.

"זה סופר חשוב. כשפותחים קופה להשקעה או פוליסה בחברת ביטוח צריך לציין איזו קופה אני רוצה ואיזה מסלול השקעה. יש מסלול מניות שבו הסיכוי לרווחים גבוה יותר והסיכון גבוה יותר לתנודתיות, ויש את המסלולים הכלליים והבטוחים יותר. מי שרועד מפחד מהירידות בבורסות ולא מסתכל בראייה ארוכת-טווח, כדאי לו לעבור כבר עכשיו למסלול השקעה כללית, שהוא יותר סולידי".

רו"ח נוימן מסביר, כי "מעבר בין מסלולים - ממסלול מניות למסלול כללי - מצריך רק הודעה לקופה, ולא מהווה אירוע מס, כי לא רואים בזה מכירה או קנייה. מי שלא מרוצה מבית ההשקעות או מקופת הגמל להשקעה יכול לנייד בצורה קלה וידידותית ללא אירוע מס.

"כדאי לבחון את זה כעת כדי להיערך ל-2023. אנשים מקבלים את הדיווחים מקופות הגמל ולא קוראים אותם לפעמים, אבל אם הם לא יעשו כלום הם עלולים להפסיד גם בשנה הבאה 15%. לעומת זאת, מי שיתקשר לקופה ויבקש להעביר אותו למסלול סולידי יכול למנוע את הירידות הבאות. הוא לא ירוויח אותו דבר כשהמניות יעלו, אבל הוא גם לא יפסיד כמו שהפסיד כשהיה במסלול מניות".

בשורה התחתונה, רו"ח נוימן ממליץ שלא למהר למכור את המניות לצורכי קיזוז הפסדים. "להערכתי, גם עבור מי שפתח את תיק ההשקעות בשנה האחרונה עדיף לא למכור, כי ההפסדים נצברים לקיזוז לשנים הבאות, ולכן אני לא הייתי ממליץ לעשות שינוי, למעט השינוי של מסלול בקופה עצמה, שאינו אירוע מס, לדוגמה ממסלול מניות למסלול כללי".

3. העדפת קרנות כספיות על פני השקעה בפיקדונות

גם בזירת החברות כדאי לשקול חשיבה מחדש על השימוש בכספים בסביבה אינפלציונית. לדברי רו"ח נוימן, "טיפ חשוב לחברות לקראת סוף השנה הוא לבחון אפשרות להמיר פיקדונות שקליים להשקעה בקרנות כספיות, מהלך שיאפשר ליהנות מהגנה אינפלציונית לצורכי מס, קביעת אותם רווחים בעתיד כרווחי הון ואפשרות אופטימלית יותר לקיזוז הפסדים".

4. קיזוז הפסדים בשוק ההון מול רווחי נדל"ן

ואם נחזור לעצה "הקלאסית" לסוף השנה, של קיזוז הפסדים בשוק ההון, כדאי לדעת כי גם כנגד רווחים מנדל"ן ניתן לקזז את ההפסדים משוק ההון.

עו"ד (רו"ח) רחלי גוז לביא, שותפה מנהלת במשרד עמית, פולק מטלון ושות' ושותפה במחלקת המסים, מסבירה כי "משקיעים שמכרו בשנה החולפת דירה להשקעה אך חווים הפסדים בשוק ההון, רשאים לקזז את ההפסדים מניירות ערך כנגד הרווחים מהדירות.

עו''ד ורו''ח רחלי גוז לביא / צילום: אייל טואג
 עו''ד ורו''ח רחלי גוז לביא / צילום: אייל טואג

"גם אם נעשתה רק התקשרות חוזית בעסקה למכירת נכס נדל"ן בתוך שנת המס 2022 וטרם נמסרה החזקה באותו נכס למוכר, די בכך כדי שניתן יהיה לקזז את שבח המקרקעין אל מול ההפסד שהוסב".

גוז לביא מוסיפה, כי "גם אם קיימים הפסדי הון שמקורם בשנים קודמות, ניתן לקזזם אל מול רווחי הון, לרבות שבח מקרקעין, שנוצרו בשנת המס הנוכחית. שכן, בהתאם לדין בישראל ניתן לקזז הפסדים אל מול רווחים בשנים עתידיות, אך לא להיפך. כלומר, רווח שהוכר בשנת 2021, לא ניתן לקיזוז בדיעבד באמצעות הפסד משנת 2022".

פרקטית, איך ניתן לנצל את הפסדי ההון לצורכי מס
גוז לביא: "נקודה שחשוב להכיר קשורה במנגנון ניכוי המס במקור החל על בנקים, בתי השקעות, ומערכות מסחר אחרות שדרכן מנוהלות ההשקעות בניירות ערך. מערכות המסחר של גופים אלה בנויות בצורה כזו שהן יודעות לקזז הפסד רק אם נוצר לפני רווח, ובמקרה של מסחר בבנקים הקיזוז מוגבל לפעולות הנעשות באותו סניף.

"כלומר, אם במהלך השנה נמכרו מניות ברווח, ובסוף השנה נמכרות מניות בהפסד - לצורך הכרת ההפסד משיקולי מס, משמעות הדבר היא שמערכות המסחר ניכו כבר את המס בגין ניירות הערך שנמכרו ברווח, וזאת מבלי שניתן ביטוי כלשהו להפסדים".

מדובר במצב הדורש התערבות אקטיבית מצד המשקיע. גוז לביא: "על המשקיע לבצע את חישוב המס הסופי במסגרת הגשת הדוח השנתי, שם יתבקש לקזז את הפסדי ההון כנגד המס שנוכה במקור במועד מכירת נייר הערך. לשם כך, רצוי לפנות למנהלי ההשקעות שעימם עובדים, ולבקש את טופסי ניכוי המס במקור, וזאת כדי לבצע את החישוב על אודות המס ששולם ביתר".

5. לא לשכוח את עמלות המסחר בניירות ערך

עם זאת, גם גוז לביא מבהירה כי לא בכל מצב משתלם לבצע את קיזוז ההפסדים, ויש שיקולים נוספים שצריך לשקול. "ככלל, הפסד הון הוא 'נכס מס' הישים רק למקרים שבהם קיימת יתרת רווח לקיזוז. כלומר, אם לא היו בשנה השוטפת רווחי הון, הכרה בהפסדי ההון לא תהיה רלוונטית.

"נוסף על כך, על המשקיע לבחון את העמלות הכרוכות בפעולות המסחר בניירות ערך. פעולות הקנייה והמכירה כרוכות בעמלות מסחר. לכן, ככל שהעמלות בגין המכירה והקנייה מחדש של נייר ערך גבוהות מ"נכס המס" שניתן להפיק ממנו, הרי שאין טעם בדבר, מאחר שהעלות גבוהה מהתועלת.