סוף שנה בצל אינפלציה וריבית מטפסת: אילו הטבות מס כדאי להכיר

חודשי נובמבר־דצמבר הם תקופה לעשות סדר בחסכונות ולהתכונן לשנה הבאה מבחינה פיננסית • אבל בניגוד לשנים קודמות, הדגשים מעט השתנו בעקבות עליית האינפלציה והריבית: החל מחישוב גובה המס ועד לניצול ההפסדים בשוק ההון

החל מקיזוז הפסדים ועד הפקדות למכשירים פנסיוניים: הנושאים שצריך לשים לב אליהם / אילוסטרציה: גלובס
החל מקיזוז הפסדים ועד הפקדות למכשירים פנסיוניים: הנושאים שצריך לשים לב אליהם / אילוסטרציה: גלובס

תקופת סוף שנה היא זמן לעשות סדר בחסכונות, לנצל הטבות שונות ולשפר עמדות לקראת שנה הבאה. אבל 2022 הייתה שנה שבה כללי המשחק השתנו: האינפלציה גואה והריבית מטפסת, לאחר עשור וחצי בהם נתונים אלו היו קפואים. אילו הטבות כדאי לנצל וממה חשוב להיזהר?

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

1. חישוב מס על נכס

אם מכרתם נכס השנה או בכוונתכם למכור עד סוף השנה, אתם חייבים בתשלום מס. עם זאת, חשוב להכיר שההשפעה האינפלציונית מנוטרלת. מה הכוונה? "אדם שמעוניין למכור נכס, למשל מניה, קרקע או דירת מגורים שמכירתה חייבת במס, יכול להתעודד מהעובדה שכל עליית האינפלציה ממועד רכישת הנכס מנוטרלת מהרווח לצורכי מס", מסביר רו"ח (עו"ד) גיא רשטיק, שותף בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO. "כמובן שמכירת הנכס צריכה להיעשות קודם כל משיקולים עסקיים וצפי כלכלי לעלייה או ירידת מחירים. לצד זאת, חשוב גם לקחת בחשבון את הצפי לעלייה או ירידת מדד, שכן חישוב השחיקה האינפלציונית מתבצע במועד מכירת הנכס".

מבצע "רווחים כלואים 2" הסתיים: כמה כסף נכנס לקופת המדינה? 
פרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס: ההרשמה נפתחת
לידיעת רואי החשבון לעתיד: כך תיראה ההתמחות שלכם בקרוב 

2. קיזוז הפסדים

תקופה של עליית ריבית בדרך כלל מאופיינת בירידות בשווקים, כפי שאכן קרה ב־2022. ניתן לנצל את הירידות האלו לתכנון נכון של תיק ההשקעות ולחיסכון במס. כיצד? הפסדים משוק ההון, ובכלל זה הפסדים מהשקעה בקריפטו, הם הפסדים שניתן לנצל לצורך קיזוז בהמשך.

לדוגמה, נניח שב־2022 הפסדתם בשוק ההון כ־8,000 שקל, ובשנה הבאה הרווחתם בשוק ההון כ־4,000 שקל, ובשנה אחריה עוד כ־5,000 שקל. ניתן לנצל את ההפסדים כמגן מס בשנים הבאות, כך שבשנה השנייה הרווח לא יהיה חייב במס, ובשלישית הרווח החייב במס יעמוד על אלף שקל בלבד (25% מ־4,000 שקל), ורק ממנו יחושב מס רווחי ההון.

"מכיוון שהפסדים לצורכי מס הם רק הפסדים שמומשו בפועל (בשונה מהפסדים על הנייר, א.א), ניתן ליהנות ממגן המס רק במידה שהנכסים מומשו - כלומר הנכס נמכר בפועל, וההפסד דווח לרשות המסים", מציין רשטיק. "אם יש לכם מניות וניירות ערך שרשמו הפסד על הנייר נכון לסוף 2022, זה הזמן לבחון את מימושם כדי לקזזם עם מימושים אחרים שהניבו רווח - ככל שזה מתאים לאסטרטגיית ההשקעות שלכם.

גיא רשטיק, שותף ב־BDO / צילום: נתי חדד
 גיא רשטיק, שותף ב־BDO / צילום: נתי חדד

"כדאי לשים לב לכך שההפסד ממימוש ניירות הערך לא חייב להיות מאותו מכשיר השקעה, וגם לא מאותה מדינה בה נעשתה ההשקעה. כך, למשל, אם במהלך ב־2022 מכרתם נכס - דירה בישראל או בחו"ל, קרקע, ניירות ערך זרים וכדומה - ותיק המניות שלכם בהפסד, כדאי לבדוק האם שווה לממש אותו וליצור הפסד שיוכר לצורכי מס, וליהנות מהחזר של המס ששולם באותה השנה, גם אם הוא שולם בחודשים הראשונים של השנה".

לדברי רשטיק: "נקודה חשובה נוספת מתייחסת גם למשקיעים שקיבלו דיבידנדים ממניות או ריבית על אג"ח, בין אם מניירות ערך ישראלים שנוכה מהן 25% מס במקור, ובין אם מניירות ערך זרים שלא נוכה מהן מס. במקרים מסוימים, חוקי המס מאפשרים לקזז את ההפסד ממימוש גם מאותם דיבידנדים או ריבית ולקבל החזר מס, או לא לשלם מס עבורם אם לא נוכה במקור".

3. דיוק מקדמות מס

לעיתים, עסקים שמשלמים מקדמות מגלים לקראת סוף השנה שהן לא מכסות את כל חבות המס שלהם. מכיוון שהדוח למס הכנסה ל־2022 מוגש באמצע ואף בסוף 2023, ככל שיש הפרשים בין תשלום המקדמות במהלך השנה ובין חבות המס הסופית - ההפרש צובר ריבית והצמדה מינואר 2023 ועד למועד שמשלמים אותו.

 
  

רשטיק: "ריבית מס הכנסה עומדת על מדד + 4%, כשבנתוני האינפלציה הנוכחיים, מדובר על כ־9%־10% תוספת לחבות המס הנומינלית. על כן, בעיקר בסביבת אינפלציה וריבית גבוהה, מדובר בסכומים מהותיים. מומלץ לכל בעלי העסקים לבצע כבר בתקופה הנוכחית הערכה, ולהבין האם הם נמצאים במצב של תשלומי מס ביתר או בחסר. ניתן גם לשלם עד סוף ינואר 2023 את הפרשי המס ללא ריבית והצמדה, ובכך למנוע את ההפרשים שיצטברו לשנת המס 2022".

4. הפקדת כספים

באופן מסורתי, סוף שנת המס היא גם התקופה בה עצמאים מבצעים הפקדות פנסיוניות ולחסכונות שונים שיש בהם הטבת מס. מדוע? במכשירים שמעניקים הטבת מס יש גם תקרה שנתית להפקדה שמתחדשת בכל שנה, ומי שמעוניין לנצל את מלוא ההטבה הקיימת, צריך להקדים ולהפקיד עוד בשנת המס הנוכחית.

כאשר דנים בהפקדות סוף שנה, הכוונה היא בעיקר לאלו: הראשונה, הפקדות לקרן פנסיה - כשעצמאים מחויבים להפקיד לחיסכון פנסיוני סכום מינימלי שמחושב בהתאם לגובה ההכנסה השנתית שלהם. סכום זה יהיה בגובה מקסימלי של 20.5% מפעמיים מההכנסה השנתית הממוצעת במשק, וכך הם יוכלו ליהנות מהטבות מס בהפקדה ומפטור ממס רווחי הון בעת משיכת הכסף כקצבה בפרישה.

השנייה, הפקדות לקרן השתלמות מכשיר חיסכון לטווח בינוני, אליו ניתן להפקיד עד 4.5% מההכנסה השנתית ועד הכנסה בגובה של 270 אלף שקל, על מנת ליהנות מהטבת מס של ניכוי. זאת, עד לתקרה שנתית בסך 18,960 שקל.

שלישית, קופת גמל להשקעה - ניתן להפקיד למכשיר חיסכון זה עד כ־71 אלף שקל בשנה, ובמקרה כזה, ניתן יהיה בגיל פרישה לצרף את הכספים ליתרת הכסף הפנסיוני ממנו מתקבלת קצבה. אם בחרתם לעשות זאת, הם יהיו פטורים ממס רווחי הון.

למרות שההפקדות נועדו לנצל את מלוא תקרות הפטור, יש לשים לב לשלוש נקודות בהקשר זה:

● עצמאים רבים שוקלים האם בסוף השנה להפקיד לקרן השתלמות או לקרן פנסיה. חשוב לציין שהמכשירים שונים זה מזה: קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון בלבד, וקרן פנסיה כוללת מרכיב חיסכון וגם מרכיב של שני סוגי ביטוחים - ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח שארים למקרה מוות.

עצמאי שבוחר להפקיד רק לקרן השתלמות, חייב להיות ער לכך שהוא צריך לרכוש את הביטוחים הללו בנפרד. אבל בגלל שקרן הפנסיה כוללת מרכיבים ביטוחיים, כדאי להפקיד אליה לא רק בסוף השנה, אלא באופן חודש שוטף, על בסיס הערכת הכנסות שנתית, זאת על מנת לשמור על רצף ביטוחי.

● למרות שההפקדות עולות לדיון בסוף השנה, מבחינת הכדאיות הכלכלית, עדיף להפקיד את מלוא הסכום בתחילת השנה, כך שהוא יוכל לעבוד בשוק ההון ולהשיג תשואה.

מנגד, אם יש חשש שהפקדת הסכום כולו בתחילת השנה יסבול מירידות או תנודתיות, עדיף להפקיד במספר מנות במהלך השנה כדי להיכנס לשוק ההון בחלקים, שישפיעו לחיוב או לשלילה על סכומים קטנים יותר מההפקדה. צריך לזכור שאף אחד לא יודע לתזמן את השוק, ואי אפשר לדעת אם השנה הצפויה תסתיים בתשואה חיובית.

● שנת 2022 יצרה התלבטות שלא ראינו כבר זמן רב: האם בכלל כדאי להמשיך ולהפקיד? או אם ננסח את זה בסגנון חופשי "האם אני לא מפקיד כסף בשביל שהגופים המוסדיים פשוט יפסידו אותו?". זה המקום להזכיר שהפקדה לחיסכון והשקעת החיסכון צרכים להיעשות במסגרת ברורה של מטרות שמהן נגזר אופק החיסכון, פיזור השקעות נבון ותיאבון סיכון אישי. בהתאם לאלו נקבעת רמת הסיכון, ולא כנגזרת של שנה אחת טובה או לא.