חוששים להיכנס לשוק ההון? 6 טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה באופן אחראי

החשש מהפסדים וחוסר ההבנה עלולים להרתיע חוסכים ולגרום להם להימנע מכניסה לשוק ההון • אך אם לומדים את השפה והופכים את ההשקעה לטבעית, מבינים שהתחום לא מיועד רק למומחים • ניהול החיסכון המשפחתי: כתבה 19 בסדרה

כניסה לשוק ההון. איפה מתחילים? / אילוסטרציה: Shutterstock
כניסה לשוק ההון. איפה מתחילים? / אילוסטרציה: Shutterstock

בימים שהשווקים סוערים, יותר ויותר נשמעת השאלה - האם זהו הזמן הנכון להיכנס לשוק. אין תשובה נכונה, אי אפשר לתזמן את השוק ואי אפשר לדעת האם אנחנו בתחתית או שעוד נכונה לנו תקופה ארוכה של ירידות. עם זאת, ניהול חסכונות המשפחה לטווחי הזמן הבינוני והארוך בשוק ההון, הם אלו שיובילו לצבירת תשואה על החיסכון, ולהגדלת ההון כך שיאפשר לכם להגשים את מטרות החיסכון.

 
  

כניסה לשוק ההון לעיתים מרתיעה חוסכים, לא רק בגלל החשש מהפסדים וההתמודדות עם חוסר הוודאות, אלא גם בשל תפיסה לפיה מדובר בתחום מורכב למקצוענים בלבד. כיום, כאשר הטכנולוגיה הפכה גם את תחום ההשקעות לנגיש, ניתן בהחלט להרכיב לבד תיק השקעות. אז איך מתגברים על החששות ונכנסים לשוק?

הבינו את ההקשרים הרחבים

שוק ההון הוא שוק של ציפיות - למשקיעים שונים יש ציפיות לגבי מה יקרה לשווקים ואיך זה ישפיע על חברות מסוימות. בהתאם לכך, הם קונים ומוכרים ניירות ערך, כאשר העליות והירידות למעשה משקפות את הציפיות המצרפיות של המשקיעים. הציפיות יכולות להיגזר מהתרחשויות מאקרו בעולם, או מהתרחשויות סביב חברה מסויימת.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

נתחיל בציפיות המאקרו: בעולם מתרחשים אירועים שונים שעשויים להשפיע על שווקי ההון. למשל כשפורצת מלחמה, ככל הנראה חברות הנשק ייהנו מכך. כשיש מגפה, ככל הנראה חברות התרופות ייהנו מכך. אלו הם הקשרים פשוטים.

כאשר אתם מתעניינים בהשקעות בשוק ההון, נסו להבין את ההקשרים המורכבים יותר: למשל, כשיש אינפלציה - האם כדאי להשקיע בחברות למוצרי יוקרה? אינפלציה מביאה לעליות ריבית על מנת להתמודד עימה, כאשר לרוב יציאה מאינפלציה מלווה במיתון.
בתקופות מיתון, האם יש ביקוש למוצרי יוקרה? איזה מגזרים מרווחים בתקופת אינפלציה? הבנת ההקשרים הרחבים יותר תאפשר לכם לגבש דעה לגבי כיוון השווקים ולהבין את השיח הכלכלי שעוטף את עולם ההשקעות. עיקבו אחרי השווקים, ראו אם התחזיות שגיבשתן אכן מתרחשות ואם זה לא קרה, נסו להבין למה.

מכאן רדו לרמת החברה הפרטית. בחרו 2-3 חברות שמעניינות אתכם, נסו להבין את השוק שבו הן פועלות, לקרוא דיווחים שהן מפרסמות, ולהבין מהם את ההשפעה על החברה.

חשוב להדגיש: מכיוון ששוק ההון הוא שוק של ציפיות, ההתרחשויות בו מגולמות במחיר המניות מראש. כלומר, אם בנק מרכזי מודיע כי הוא יעלה את הריבית במהלך השנה, השוק לא מחכה להעלאת הריבית בפועל על מנת שהדבר יתבטא במחירי ניירות הערך. זה יתבטא כבר מהרגע שהמשקיעים יודעים על כוונת הבנק המרכזי, או אפילו מעריכים אותה בהתאם לגורמים מקרו כלכליים אחרים.

הכירו את הסחורה ואת השפה

רגע לפני שמתחילים, ודאו שאתם מבינים בכלל מה הסחורה שאתם קונים. מה זה מניה? איזה סוגי מניות יש? איך מרוויחים מרכישת מניה? אילו ארועים צריכים לקרות על מנת שתרוויחו? מה זה אג"ח? מה משפיע על מחירה? אילו סיכונים יש באחזקתה?

לא מדובר כאן על ציפיות לגבי מנייה ספציפית, אלא בכלליות - מה בעצם אומר המכשיר: מחזיקי מניה מרוויחים מעליית שער ומחלוקת דיווידנדים, מחזיקי אג"ח מרוויחים משינויי שער, או מאחזקה עד לפדיון בה הם מקבלים את הריבית הנקובה.

בשוק ישנם גם מכשירים מורכבים יותר כמו אופציות - הבינו איך הם מתנהגים, מה הם הסיכונים שאתם חשופים להם, ומה בעצם אתם קונים. בנוסף, למסחר בשוק ההון יש שפה, ועל מנת לסחור בשוק ההון צריך להכיר אותה. איזה פקודות קנייה ומכירה יש, מה ההבדל בין פקודות מותנות לפקודות לא מותנות, ואיך המסחר מתנהל בפועל: אילו עמלות אתם משלמים והיכן נמצא הכסף בפועל.

התחילו באופן פאסיבי

משקיעים רבים בוחרים להתחיל דווקא בהשקעות פאסיביות - כלומר במעקב אחרי מדדים. הויכוח מה עדיף למשקיע - תיק אקטיבי, כלומר כזה שעוקב אחרי ניירות ערך ספציפיים או תיק פאסיבי, כלומר תיק שעוקב אחרי מדדים ומשקיע בניירות ערך לפי חלקם היחסי במדד - הוא ויכוח ארוך, אך בחינות לטווח ארוך מלמדות שהיצמדות למדדים מובילה לתשואה טובה למשקיע.

תיק מדדים מספק שלושה יתרונות בולטים למשקיעים מתחילים. הראשון - הוא זול יחסית, כיוון שמדובר ברכישה של מכשירים שעוקבים אחרי מדדים ולא מכשירים בניהול אקטיבי, בו מנהלי המכשירים מתמחרים גם עלויות כמו אנליזות לחברות וכו’. השני - קל יחסית להגיע בתיק כזה לפיזור סביר ברכישה של מספר מדדים, כיוון שכל מדד כולל בתוכו שלל חברות. השלישי - לא צריך להפוך למומחי השקעות וניתוחים של חברות ספציפיות על מנת להתחיל להשקיע, אלא ניתן לבנות תיק לפי ציפיות להתנהגות מגזרים שונים או מדדים גיאוגרפיים שונים.

השקיעו חלק מהכסף וכנסו בהדרגה


חלק חשוב מההשקעות בשוק ההון הוא היכולת להתמודד עם הפסדים, ובעיקר עם לחץ פסיכולוגי שהולך ומתגבר ככל שאנחנו רואים את החסכונות שלנו הולכים וקטנים בתקופות של משבר, כמו 2022.

אחת האסטרטגיות שמאפשרות התמודדות עם המצב היא כניסה בהדרגה. יש לכם סכום מסוים להשקיע? השקיעו חלק ממנו מידי חודש, בהדרגה, עד שכולו יושקע. דבר זה יאפשר לכם לבחון את הסיכון ואת יכולת העמידה בהפסדים. זיכרו: שוק ההון מתאים להשקעות לטווח בינוני ומעלה. אם מדובר בכסף שיש לכם צורך בו בקרוב, כלל לא בטוח ששוק ההון הוא המקום עבורכם.

תנו לילדים להיכנס בגיל צעיר

גם אם גדלתם בצל סיפורי ההורים על "איך נכנסתי לבורסה, הפסדתי 10 אלף שקלים, יצאתי, ומאז אני רק בבנק", וגם אם אתם בעצמכם לא חובבי מניות גדולים, נסו להפוך את ההשקעות בשוק ההון לדבר טבעי עבור הילדים.

איך עושים זאת? מתחילים מגיל צעיר. הקצו חלק מהחסכונות של הילדים להשקעה, הפנו חלק ממתנות יום ההולדת של הקטנים לרכישת מניה: תנו להם לבחור איזו, בקשו מהם להסביר לכם מהי מניה, למה הם בחרו דווקא בזו, מדוע הם חושבים שהם ירוויחו מההשקעה, עקבו יחד אחרי ההשקעה.

אם יש ירידות, דברו על מדוע זה קרה, האם נכון לשנות את הבחירה, לאט לאט צברו מספר מניות, הכירו מכשירים נוספים הקיימים בשוק. כך שכשהילדים יגיעו לגיל בגרות, הם כבר יכירו את השפה, ויבינו איך מתנהל השוק, ומה הן ציפיות ריאליות ונכונות מהשקעת הכספים. כך גם יפחת הסיכון שהם יתפתו לנוכלים נוצצים שמבטיחים תשואה של עשרות אחוזים ללא סיכון.

אם לא תתחילו, לא תדעו איך זה מרגיש

משקיעים רבים מעוניינים להתחיל רק אחרי שהם ייקחו קורס, ואולי ינהלו תיק דמה, ויהיו חברים במספר קבוצות בפייס, ויקראו שלל ספרים בנושא, וישתתפו בדיונים סוערים, ואולי עוד קורס למתמחים.

צבירת ידע היא דבר חשוב, אבל בסוף, אם לא תקפצו למים, ואם לא תתחילו, לא תדעו איך זה מרגיש לראות מסכים אדומים. אפשר להתחיל בסכומים קטנים, בכסף שמיועד ל"חיסכון כללי", ולא לחיסכון למטרה קרובה, ולהמשיך משם.