10 עצות להקניית צרכנות נבונה להורים ולילדים

הדור הצעיר מעצב את יחסו לכסף בהתאם לדוגמה האישית שהוא מקבל מההורים • לקראת סיום החופש הגדול ולרגל החזרה למסגרות החינוך, גלובס מציע מספר דרכים להוביל את הילדים לעצמאות כלכלית • ניהול החיסכון המשפחתי 

להוביל את הילדים לעצמאות כלכלית / אילוסטרציה: Shutterstock
להוביל את הילדים לעצמאות כלכלית / אילוסטרציה: Shutterstock

יש שמועות שכבר פורחים חצבים, וזה כידוע מבשר על עונה חדשה: חזרה למסגרות, חגים וחגיגות, ולאחר מכן השגרה הברוכה. אוגוסט מגיע לסיומו, וכל ההורים שקוראים את הטור הזה מגיעים אליו מותשים ומרוטים עם חשבון בנק מרוקן - כשהחגים עוד לפנינו. זה הזמן הנכון להתחיל להיערך לאוגוסט הבא. 10 עצות כלכליות לליווי נכון של דור הבא לקראת עצמאות כלכלית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

1. תחסכו בכל חודש לקראת אוגוסט הבא

כמו שרובינו כהורים יודעים, חודשי הקיץ הם מכה כלכלית: קייטנות, ההוצאות על החשמל מתנפחים, והבילויים מרוקנים את חשבון הבנק במהרה. מכיוון שאנו יודעים זאת, אנחנו גם יכולים להיערך לכך מראש ולחסוך בכל חודש חלק מהסכום עד אוגוסט הבא. אם עד עכשיו לקחתם הלוואה לבילויים עם המשפחה בקיץ או הגדלתם את המינוס - כעת, כאשר הריבית עולה, התנהלות בדרך זו תעלה לכם יותר, ובכל מקרה תצטרכו להחזיר את העלות בתשלומים שיכבידו על ההחזר החודשי. היערכות מראש תפחית עבורכם את עלות הריבית.

2. תקבעו משימות כדי לחסוך לחופשה הבאה

מתכננים נסיעה משפחתית בשנה הבאה? זו הזדמנות לאפשר לילדים לחסוך למטרה מסוימת שתרחש בעוד שנה. לדוגמה, אם אתם מתכננים לטוס לאירופה, תציינו בפני הילדים שלכל אחד יהיה תקציב מסוים לקניות בטיול. אם הם במהלך השנה הם יבצעו משימות שונות שתגדירו ביחד (חשוב שאלו לא יהיו משימות שנדרשות במסגרת התפעול השוטף של הבית והמשפחה), הם יקבלו עוד סכום שקבעתם מראש לקניות.

3. בתום אוגוסט, תתכננו את תקציב המשפחה מחדש

תנצלו את התקופה הנוכחית לתכנן מחדש את תקציב המשפחה. אחרי כל סערת התשלומים של אוגוסט והשינויים שחלו בהוצאות בשל עליית המחירים והתייקרות הריביות, תוודאו שהתקציב שלכם עדיין מתאים להכנסות שלכם - ושלא נפתח פער זוחל בסעיפים כאלו ואחרים.

4. לקראת החגים, תערכו להוצאות נוספות

החגים לפנינו, ובחגים כולנו נדיבים מאוד: מתנות, ארוחות משפחתיות מפנקות ובילויים. גם כאן תתכנו תקציב מודע מראש. תגדירו מספר עוגנים עליהם לא תרצו לוותר ולשאר תעניקו עדיפות לפי היכולת. שנה חדשה מתחילה, תתחילו אותה בשליטה בהוצאות שלכם.

5. תנחילו עקרונות כלכליים ברורים לדור הבא

למרות שכולנו מצפים לתוכנית מסודרת לחינוך פיננסי בבתי הספר, חינוך מעין זה מתחיל בבית, והוא מתחיל בראש ובראשונה אצלכם ההורים. תישבו יחד ותדברו על הערכים הכלכליים שמנחים את המשפחה, ועל הערכים שתרצו להנחיל לדור הבא.

לפני חישובי ריביות והכרת ביטוחים - דברים חשובים בפני עצמם - קודם כל באים הערכים: האם אתם בעד או נגד מותגים, מה משמעות החיסכון, מה מקומה של ההתנהלות העצמאית של הילדים, מה תרשו ומה לא תרשו לילדים לעשות עם הכסף שלהם, גם אם הם הרוויחו אותו בעצמם.

תציבו ערכים ועקרונות ברורים על פיהם יתנהלו יתר בני המשפחה. זהו הבסיס לחינוך פיננסי.

6. תעודדו לעצמאות כבר מגיל צעיר

מגיל צעיר תיתנו לילדים דמי כיס, ותקבעו באופן ברור עם הילד מה הם מכסים. למשל, אם גובה דמי הכיס הוא 20 שקל בחודש, הסכום מכסה גם את הגלידה שהוא בחר. כשהילדים גדלים - דמי הכיס עולים, וכך גם הדברים שהם אמורים לכסות.

בדרך זו, הילדים לומדים מגיל צעיר שיש כסף ויש רצונות, כשהכסף לא מספיק לכל הרצונות, ולכן יש דברים שמוותרים עליהם.

7. תציבו גבולות ותנהלו שיח ענייני עם הילדים

פעמים רבות למילים "אין לי כסף" יש משמעויות קשות, בעיקר עבור ההורים שלא רוצים ליצור אצל הילדים תחושה של מחסור. להתנהלות עם כסף תמיד יש סיפור או רקע אמוציונלי שמלווה אותה, ולכן כדאי מאוד שהשיח עם הילדים יהיה ענייני.

הילד רוצה ממתק בפעם השלישית מאז שיצאתם? אפשר להסביר לו: "הקצנו כסף לקניית ממתקים, קנינו כבר פעמיים ממתקים שבחרת, כעת מספיק". הלכתם עם הילדים לבריכה, וארטיק עולה שם 15 שקל? אפשר להגיד לילד שזה יקר ולא קונים.

ככל שהגבולות יהיו ענייניים וברורים יותר, כך יהיה קל יותר לילדים להבין שהשליטה בידיים שלהם. בחירה לא לקנות כי יקר מדי היא בחירה שלהם, שנובעת מהבנה שכסף זה דבר שהוא מוגבל.

8. תגדירו יעדים ברורים למתבגרים במשפחה

יש לכם ילדים בני 20? שימו להם יעד לצבור חיסכון של 100 אלף שקל עד גיל 30. זהו סכום שיאפשר להם להתחיל את חיי המשפחה הבוגרים שלהם עם מרווח נשימה, ויעזור להם לתרגל חיסכון והשקעה.

רבים חושבים שכמעט בלתי אפשרי לחסוך בתקופת הלימודים האקדמיים או במסגרת עבודות מזדמנות. אלא שמאוחר יותר מצטרפות ההתחייבויות המשפחתיות: המשכנתא, גני הילדים - והעומס עולה. על מנת לחסוך 100 אלף שקל בעשור, צריך בחישוב פשוט להפריש 840 שקל לחיסכון מדי חודש, פחות מכך אם הכסף יושקע ויצבור תשואה.

גישה זו תאשר לדור הבא גם לתרגל וללמוד כיצד להשקיע בשוק ההון. כסף לחיסכון בעוד עשור צריך להיות מושקע. זה הזמן לשלוח את הילדים לעשות שיעורי בית וליישם. זה לא חיסכון "על הדרך", בטח לא בגיל 20, אבל זו הדרך להשיג סכום משמעותי בתחילת החיים. חיסכון אגרסיבי שמשמעותו בעקיפין דחיית סיפוקים בשביל העתיד הוא הבסיס לרווחה.

9. תכינו את הילדים לעולם התעסוקה בעתיד

יש לכם ילדים צעירים? אמנם אתם לא יודעים איך יראה עולם העבודה אליו הם נכנסים, אך יש דברים שתמיד נדרשים בכל מקום עבודה: גמישות מחשבתית, יכולת להגיע לפתרונות יצירתיים, יכולת לשתף פעולה ולעבוד בצוות, יכולת להתמודד עם כישלון ולהמשיך הלאה. חפשו פעילויות שיאפשרו להם לפתח כישורים אלו.

10. תנצלו את חגי הקניות לתרגל צרכנות נבונה

בחודשים הקרובים יחלו חגי הקניות שנועדו לגרום לכולנו לרכוש - וכמה שיותר. תוכלו לנצל את התקופה הזו לתרגל צרכנות נבונה עם ילדיכם. מעוניינים לרכוש מוצר או שירות מסוים? תבררו בהקדם את מחירו המקורי בטרם ישתנה לשם מתן ההנחה המפתה. כך תדעו מהי ההנחה האמיתית שאתם מקבלים על מוצר.

זה הזמן גם לשוחח עם הילדים שוב על צרכנות נבונה וקניות לפי תקציב מוגדר מראש, ועל רכישה בטוחה ברשת. בנוסף, שימו לב שלילדים אין גישה לאשראי שלכם - הקוד הסודי, כשמו הוא, צריך להיות ידוע רק לכם. זוהי המלצה להורים עם ילדים קטנים לכל ימות השנה, וקל וחומר לקראת חגי הקניות.