בעל מסעדת הקריספי צ'יקן שבעמק חפר: "הבנקים נותנים אפס אשראי ואפס הלוואות לתחום"

שחר בוהדנה, תושב חדרה בן 38 • גרוש פלוס 2 • שותף, אחראי מיתוג, קולינריה וחווית לקוח בלאקי צ׳יקן - Next level crispy chicken • "בישראל, כל מי שרוצה לעשות משהו שונה, מיוחד, להביא בשורה אחרת, נתקל בשורה של בעיות שהולכות ונערמות" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

שחר בוהדנה / צילום: אסף קרלה
שחר בוהדנה / צילום: אסף קרלה

"בישראל, כל מי שרוצה לעשות משהו שונה, מיוחד, להביא בשורה אחרת, נתקל בשורה של בעיות שהולכות ונערמות עם כל צעד שהעסק לוקח קדימה". כך אומר שחר בוהדנה, שותף, אחראי מיתוג, קולינריה וחווית לקוח בלאקי צ'יקן - Next level crispy chicken. "זה מתחיל כבר בחומרי גלם מיובאים, שהרגולציה עליהם היא מהקשות בעולם, מה שגורר עלויות כבדות.

"גם בכל הקשור לעובדים - זו אחת התחלואות הקשות של עולם הקולינריה הישראלי. עלויות המחיה הגבוהות בישראל מביאות כוח צעיר להצטרך ולרצות להביא משכורת גבוהה, שבסוף מתגלגלת לתמחור המוצר ללקוחות. זה מצטרף ל־FOMO המתגבר של הדור הצעיר, כולם רוצים להרוויח יותר מהחבר/שכן שלהם, כולם אוהבים שנותנים להם שירות ולא לתת שירות, כולם רוצים לנהל וכמעט בלתי אפשרי למצוא ולגבש צוותים טובים שיישארו לאורך זמן".

שחר משתף על האתגרים בכל הקשור למימון. "הבנקים נותנים אפס אשראי לתחום המסעדות, אפס הלוואות, מה שהופך את הספקים של התחום לנותני האשראי ע"י שיטת תשלומים של שוטף פלוס פלוס. כמובן שזה מעמיס חזרה עלויות כמו בומרנג ישירות לצרכן הסופי".

כחלק מעבודתו, שחר הוציא מסעדנים ושפים לסיורי קונספט קולינריים בחו"ל. שם גם הגיע הרעיון לפתוח מסעדה. "כמעט בכל מקום בעולם, לשבת במקום איכותי של קריספי צ'יקן, היה תמיד וואו. והסיבה שזה וואו, היא כי אין אף תרבות, גיל, מין או סגנון שלא אוהבים עוף מטוגן. ברגע שעושים אותו הכי טוב שיש, ומגישים אותו באווירה כיפית, מיוחדת, עם מוסיקה טובה ברקע, רטבים, משקאות ומנות צד מפתיעות, אי אפשר ליפול. וזה מה שעשינו, אני ושותפיי, שלו נחמן, שמוליק גל ורז רוזלס".

את הסניף הראשון הוא החליט לפתוח בעמק חפר. "במרכז יש הרבה יותר עומס ורעש, המון פתיחות של מקומות חדשים, המון היצע, המון יחצ"נות ו'באזז'. בפריפריה לפעמים יש לוח נקי ויותר קשב למקומות שמביאים בשורה, יש להם יותר פוטנציאל To be heard. מצד שני, יש הרבה פחות טראפיק, והעסק צריך תמיד להמציא את עצמו מחדש, לתת המון תוכן, עניין, שיווק ומיתוג כדי להישאר בתודעה ולמשוך קהל חדש".

כיום, המסעדה יושבת על שטח של כ־60 מ"ר. "עלויות ההקמה שלנו למטר הן מהגבוהות בענף, בגלל שנעשתה השקעה גדולה בבניית המותג ופיתוח המוצר - טיסות לחו"ל עם שפים שונים, בניית פלייליסט ומוסיקה מקורית, מיתוג, מארזים, צילומים, עיצוב המקום עצמו ועוד. כל זה, מתוך מטרה לבנות מותג חזק עם יסודות אמיתיים להתפתחות לסניפים נוספים.

"ועכשיו, לאחר שנה של פעילות, המותג לקראת פתיחת הסניף השני במתחם "ביג" בקריות ולאחר מכן התכנון הוא לפתוח סניפים בשרון, תל אביב, פתח תקווה, והרצליה. ב־2024 אנו רוצים לפתוח סניף ראשון בלונדון".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il