שלושה תרחישים שכדאי להכיר: איך ייראה המיתון הצפוי בארה"ב?

האנליסטים בוול סטריט מאמינים שמיתון בארה"ב הוא כמעט בלתי נמנע, ויש להם שלושה תרחישים אפשריים: קצר ורדוד, עיקש ועמוק או טכני בלבד • האם צעדיו של הפדרל ריזרב לבלימת האינפלציה יכו בכלכלה האמריקאית או שאפשר לסמוך על חוסנה? זה מה שחושבים בבתי ההשקעות הגדולים

מיתון בארה''ב הוא בלתי נמנע? / צילום: Shutterstock
מיתון בארה''ב הוא בלתי נמנע? / צילום: Shutterstock

שנת 2023 כבר פה, ואנליסטים ברחבי העולם מנסים לצפות אילו שינויים צפויים לנו בשווקים האמריקאיים. ההערכות הן שהאינפלציה תאט בזכות העלאות הריבית של הפדרל ריזרב, אך במקביל וכתוצאה מכך ארצות הברית צפויה לגלוש למיתון.

מאז מרץ 2022, הפד מעלה באגרסיביות את הריבית כדי לבלום את האינפלציה. ההעלאות מייקרות את ההלוואות ובכך אמורות לצנן את הוצאות הצרכנים, ובהתאם הירידה בביקושים תביא בתורה לירידה במחירים. עם זאת, הדבר עלול להחליש את שוק העבודה ואת הצמיחה הכלכלית, מכיוון שעסקים עלולים להפחית את גיוס העובדים או לפטר עובדים כתוצאה מכך.

הדולר סגר את הרבעון הגרוע שלו זה 12 שנה. למה דווקא מול השקל הוא מתחזק?
המפקח על הבנקים נגד הבנקים: הסתירו מידע מעסקים קטנים | בלעדי
● בהרצליה, בחיפה ובראשון לציון: היזמים הפנימו את הכיוון אליו צועד שוק הנדל"ן 

ברקע, שוק המניות בארה"ב סיים את השנה הגרועה ביותר שלו זה יותר מעשור. המומחים מזהירים מהאטה כלכלית וממיתון זה זמן מה, ואלה שלושת התרחישים העיקריים שלהם למיתון הצפוי בשנה החדשה.

בזכות הצרכנים: מיתון רדוד וקצר

כאמור, ההסכמה על מיתון באופק משותפת לרוב האנליסטים, אך לא מעט מהם מאמינים שהמיתון יהיה מתון וקצר, גם אם הצמיחה הכלכלית ושוק העבודה ייחלשו.

בת' אן בובינו, הכלכלנית ארה"ב הראשית ב-S&P Global, אמרה לאתר החדשות VOX כי היא מצפה לראות שני רבעונים של תוצר שלילי במחצית הראשונה של 2023, ואת שיעור האבטלה מגיע לשיא של 5.6% עד סוף השנה, לעומת רמתו הנוכחית של 3.7%. עם זאת, בובינו מסבירה כי יש משקל רב לחסכונות שצברו משקי הבית במהלך המגפה, שככל הנראה יאפשרו לצרכנים להמשיך להוציא כסף וכך לשמור את הראש מעל המים. 

אנליסטים רבים חושבים שהכלכלה האמריקאית חזקה מספיק ובעלת היכולת לצמוח לאט לפחות עד סוף המחצית הראשונה של 2023. "בהתחשב בחוסן של כלכלת ארה"ב ושוק העבודה ההדוק, אנו מצפים להאטה או מיתון רדוד וקצר", אמרה למרקטווטש ננסי טנגלר, מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית של חברת ההשקעות Laffer Tengler. "זה יכול לאפשר למניות לעלות במחצית השנייה של 2023, לאחר שהרבעון הראשון צפוי להיות תנודתי, כשהן עוקפות את סכנת המיתון". טנגלר מוסיפה שהקונצנזוס הנוכחי בשוק פסימי מדי, מכיוון שלדעתה לצרכנים עדיין יש מרחב נשימה ואפשרות לשמור על הוצאות גבוהות יותר ממה שצופים, בהתחשב בשוק העבודה החזק בארה"ב.

אמנם, אמריקאים רבים מושכים את החסכונות שלהם בעקבות עליות המחירים ופקיעתן של תוכניות התמריצים מתקופת הקורונה, אך משקי בית בעלי הכנסה גבוהה יותר, שמכסה את העלויות החיוניות, ככל הנראה ימשיכו לשמור את חסכונותיהם ליום גשום יותר, כשהם מביטים בענני הסערה המרחפים מעל שוק העבודה. ועדיין, בובינו נשארת אופטימית: "אפילו כשמשקי הבית בארה"ב מתחילים לאכול את החסכונות, עדיין יש הרבה חיסכון ביחס ללפני המגפה", אמרה. "למשקי בית בעלי הכנסה גבוהה יש הרבה יותר, אבל כשאנחנו מסתכלים על ההתפלגות, זה ממש לא רע במיוחד".

הכלכלנית הראשית ב-Nationwide, קתי בוסטז'נצ'יץ', צופה שמיתון מתון יתפתח בסביבות אמצע השנה הזו והאינפלציה תאט ל-2.8% עד סוף 2023, על פי מדד המחירים להוצאות לצריכה אישית שהוא גם המדד המועדף על הפד. עם זאת, התקררות האינפלציה כנראה תבוא בד בבד עם צמיחה איטית יותר בהכנסות של עסקים רבים ועם התכווצות שולי הרווח שלהם, בעוד הצרכנים מקצצים את ההוצאות.

על פי דוח התעסוקה של נובמבר, המעסיקים בארה"ב גייסו יותר עובדים מהצפוי ואף העלו משכורות. 263 אלף מקומות עבודה נוספו בנובמבר, מעל התחזיות, ושיעור האבטלה נשאר יציב על 3.7%, קרוב לשפל של חצי מאה. עם זאת, ההערכות הן שצמיחת המשרות צפויה להאט ב-2023, כאשר שיעורי הריבית הגבוהים ימשיכו לפגוע בהשקעות והתעשיות חוזרות למספר העובדים שהיו להן בימים שקדמו לקורונה. לדברי ג'וליה פולק, כלכלנית ראשית ב-ZipRecruiter, סוג זה של "התקררות משמעותית" בתנאי שוק העבודה ירחיק את המיתון.

"ההשקפה שלנו היא שהצמיחה בתעסוקה תמשיך להאט ובסופו של דבר תהיה ירידה במספר מקומות העבודה", אומרת בוסטז'נצ'יץ'. "תהיה לזה השפעה מהותית על הוצאות הצרכנים, וזה יהיה חלק גדול מהסיבה שאנחנו נופלים למיתון. אלה שוק העבודה והצרכנים שהשאירו את הכלכלה בתנופה, אבל ברגע שתהיה פנייה חדה בתחומים האלה, גם הכלכלה הכללית תבצע אחת".

מארק לושיני, אסטרטג השקעות ראשי ב-Janney Montgomery Scott, חושב ששוק המניות צפוי לרדת לקראת תחילת המיתון בפועל, עם ציפייה להתאוששות לקראת סופו. "אנו מצפים שהמניות יאבקו וימשיכו להיות תחת לחץ בחודשים או הרבעונים הקרובים, לפני שבסופו של דבר הן יתאוששו, אולי במחצית השנייה של השנה", אמר לושיני למרקטווטש. הוא ייחס את החוסן הכלכלי ל"מאזנים הבריאים" של משקי הבית, שצברו "שפע של חסכונות" במהלך המגפה.

ללא תמריץ: מיתון עיקש

לצד התחזיות המקלות למיתון מתון וקצר ב-2023 שילווה בהתאוששות כלכלית חזקה - דיוויד קלי, אסטרטג עולמי ראשי בג'יי.פי מורגן, צופה מיתון שהכלכלה תתקשה להיחלץ ממנו. החדשות הטובות הן, לפי קלי, שתקופה ממושכת של מיתון עיקש אמורה לבלום את האינפלציה ולאלץ את הפדרל ריזרב להקל באופן משמעותי את ההידוק המוניטרי שלו, כך כתב קלי בהערה מנובמבר.

"עם זאת, הצד השני הוא שמיתון קל ככל הנראה לא ייצור הרבה ביקושים נוספים, ובהנחה שנראה רק עלייה מתונה באבטלה - גם העלייה בתעסוקה ובהכנסות כתוצאה מירידה בשיעור האבטלה תהיה נמוכה מהרגיל", הסביר. "הפרט אולי הכי משמעותי, בניגוד לכל אחד מארבעת המיתונים האחרונים, הוא שלא סביר שיהיה שום תמריץ פיסקאלי משמעותי כדי להמריץ מחדש את הכלכלה".

בנוסף, אירועים גלובליים משמעותיים, המשפיעים של שרשרת האספקה, נעשו דבר שכיח בשנים האחרונות. מהמגפה עולמית ועד למלחמה באירופה שהותירו השפעות כלכליות שלא ישככו במהרה. אם אספקת הנפט העולמית תמתח עוד קצת בעקבות המלחמה באוקראינה, או אם סין תחזור שוב למדיניות אפס ההדבקה שלה - זה עלול להוביל להאטה כלכלית גלובלית בולטת יותר, אמר ג'ו ברוסואלאס, הכלכלן הראשי ב-RSM. "אם אכן יקרה התרחיש של מיתון חמור, סביר להניח שזה יהיה תוצאה של זעזוע אספקה ​גדול נוסף הנובע ממגזר האנרגיה", אמר.

ירידה דרסטית יותר עלולה להיגרם גם אם האינפלציה תהיה מתמשכת ודביקה יותר ממה שקובעי המדיניות מצפים, הוסיפה בוסטז'נצ'יץ'. זה יכול להוביל את הפד להיות אגרסיבי יותר במאבקו נגד האינפלציה, כלומר להעלות את הריבית או להשאירה ברמה גבוהה לתקופה ארוכה יותר, ובכך להאט עוד יותר את הכלכלה. "זה אפשרי," אמרה. "אולי האינפלציה תתגלה כעקשנית וגבוהה עוד יותר מהצפוי".

אם בכלל: מיתון טכני בלבד

לעומת מי שמנסה לחזות את גודל המיתון המתקרב, כלכלנים בגולדמן זאקס הדגישו שוב את קביעתם שכלכלת ארה"ב ככל הנראה תצליח להימנע ממנו לגמרי. בגולדמן צופים נחיתה רכה, כלומר שהפד יצליח לבלום את האינפלציה מבלי לעכב את הצמיחה הכלכלית. "הכלכלנים שלנו אומרים שיש סבירות של 35% שארה"ב תגיע למיתון במהלך השנה הבאה, הערכה שהיא הרבה מתחת לחציון של 65% בקרב האנליסטים בסקר של וול סטריט ג'ורנל", אמרו כלכלני גולדמן זאקס בתחזית שלהם ל-2023. "ארה"ב עשויה להימנע ממיתון בין השאר מכיוון שהנתונים על הפעילות הכלכלית אינם קרובים להצביע על אחד".

עם זאת, נחיתות רכות הן נדירות וקשות לביצוע. האחרונה שהתרחשה ב-1994 וב-1995 נחשבת על ידי כמה כלכלנים לנחיתה הרכה האמיתית היחידה. העלאת שיעורי הריבית בצורה אגרסיבית אמנם מעלה את הסיכון להאטה משמעותית של הכלכלה ולזינוק גדול באבטלה, אבל הסיכון שבמצב ההפוך - לא להצליח לבלום את האינפלציה - חמור יותר.

אריקה גרושן, יועצת כלכלית בכירה באוניברסיטת קורנל ולשעבר נציבת הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה, מאמינה שנחיתה רכה היא האופציה הסבירה ביותר, עם התרככות האינפלציה והתחזקות שוק העבודה, לטענתה. שיעור האבטלה אמנם קרוב לשפל של חצי מאה והגידול במשרות הואט, אבל המעסיקים ממשיכים להוסיף מאות אלפי מקומות עבודה לכלכלה מדי חודש, מסבירה גרושן.

יש לציין כי לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בתחילת 2022, כלכלת ארה"ב התרחבה ברבעון השלישי בקצב שנתי של 2.9%, כך עולה מנתוני הממשלה. שני רבעונים רצופים של ירידה בתמ"ג מתוארים באופן יבש כ"מיתון טכני", אם כי ללשכה הלאומית למחקר כלכלי, המכריזה הרשמית על מיתון בארה"ב, יש הגדרה רחבה יותר למצב של מיתון.

על כך אמרה בוסטז'נצ'יץ' כי ארצות הברית יכולה להימנע מהתכווצות בתוצר אם שוק העבודה יתחמם מספיק, השכר יאט והאינפלציה תרד מהר יותר ממה שהכלכלנים מצפים. "הסיכויים עדיין נמוכים למדי, אבל הם התחילו לעלות לאחרונה" עם האטת האינפלציה מהר מהצפוי, אמרה.

גם ברוסואלאס רואה תרחיש שבו ארה"ב נמנעת ממיתון, למרות התחזית שלו שמציגה הסתברות של 65% למיתון במהלך השנה, אם אכן האינפלציה תאט מהר יותר ממה שהכלכלנים צופים וחיסכון עודף של הצרכנים "ירפד" את הכלכלה. הוא לא מצפה שהפד יוריד את הריבית עד 2024, אך מסביר שגורמים רשמיים יכולים להתחיל לאותת על הפחתות ריבית עתידיות באמצע 2023 או בסוף 2023, מה שיעורר אופטימיות בקרב משקי הבית ויגביר את הוצאות הצרכנים.