המגדלים מגיעים להרצליה פיתוח, והקיפאון בשוק הדירות החדשות עשוי לסמן שפל חדש: מה צפוי השבוע בנדל"ן

הוועדה המחוזית תדון בהקמת מרכז מבקרים בחוות אהרנסון שבעתלית, אתר מורשת בן יותר מ-100 שנה • וגם: הלמ"ס עתידה לפרסם את הסקר החודשי שלה על מכירת דירות חדשות ע"י יזמים, הפעם על חודש נובמבר • השבוע בנדל"ן, מדור חדש

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע שעבר פרסמו רמ"י ומינהל התכנון נתונים על שיאי שיווקי קרקעות ודירות מתוכננות. בכך מסכמים שני הגופים הללו שנתיים של שיאי שיווקים ותכנון. ואולם במהלך אותן שנתיים, מחירי הדירות עלו באחד מהקצבים הכי מהירים אי פעם. קצב הרבה יותר מהיר מאשר בתקופות שבהן שיווקי הקרקעו והתכנון היו חלשים יותר.

עם 3.3 מיליון שקל: מה אפשר לקנות בירושלים | 4 עסקאות בשבוע
"המחיר ירד משמעותית": בכמה נמכרה חנות ביפו שנשרפה במבצע שומר חומות | עסקאות השבוע 
סמוטריץ' בדרך לשינוי שיטת המכרזים בקרקעות מדינה ובתשתיות, וזו הסיבה | טור סופ"ש

הסיפור הזה מתווסף לסיפורים נוספים שמוכיחים שהחיים, או לפחות שוק הנדל"ן, קצת יותר מורכבים מאשר נוסחאות אקסל פשטניות. במקביל, גם ענייני הריבית לא מסבירים את כל מה שמתרחש בשוק הנדל"ן. הורדות הריבית המינוריות שבוצעו עם פרוץ הקורונה, לא יכולות להסביר את טיסת המחירים מאז אמצע 2020, והעלאות הריבית האחרונות טרם עצרו את עליות המחירים. סביר שזה יתרחש בעתיד הקרוב, אבל לא בחריקת הבלמים שלה מצפים גורמים מסויימים.

נראה שמקבלי ההחלטות ושחקני השוק בישראל עוד שבויים במודלים כמותיים פשוטים של קצב בנייה, קצב שיווקי קרקעות, קצב תכנון ושינויי ריבית - לשוק יש גורמים נוספים שמשפיעים, חלקם הגדול התנהגותיים.

יום שני (9.1)

30 קומות במקום 6 בהרצליה פיתוח

ועדת משנה להתנגדויות ב' בוועדה המחוזית בתל אביב תדון בתוכנית מעניינת שאמורה לחול על מבנה בפינת הרחובות אבא אבן ושנקר בכניסה לאזור התעשייה הרצליה פיתוח. כיום יש במקום מבנה בן 6 קומות ו-2 אגפים, שאחד מהם משמש את WeWork. היזמיות אמקור והפניקס מעוניינות להכפיל את השטח הבנוי במקום ולהעמידו על 56 אלף מ"ר, בצורה של מגדל בן 30 קומות.

המגדל יכלול עירוב שימושים לתעסוקה, מסחר, צרכי ציבור ו-160 דירות קטנות של עד 50 מ"ר.

החברות היזמיות הגישו התנגדות עצמית לתוכנית, ומעוניינות לבטל הפקעות שנרשמו לה, שאותן הן מכנות "פגיעה קניינית".

הקבלנים מתנגדים, מירי רגב בוחנת מחדש: מה גובה היטל ההשבחה שישלמו היזמים על פינוי ובינוי בציר המטרו?  
בהרצליה, בחיפה ובראשון לציון: היזמים הפנימו את הכיוון אליו צועד שוק הנדל"ן | בדיקת גלובס 

עיריית תל אביב דורשת עוד חניה בבית הקיבוץ הארצי

בהמשך הישיבה תדון הוועדה בהתנגדויות לפרויקט המתוכנן בבית הקיבוץ הארצי, שנמצא ברחוב דובנוב 4-6 בתל אביב. התוכנית מדברת על שימור המבנה הישן, ועל הקמת מגדל של 45 קומות, למשרדים, מגורים ושטחי ציבור. סך הדירות המתוכננות במקום יגיע ל-45 דירות. כמו כן יוקצו 1,600 מ"ר למלונאות.

עיריית תל אביב הביעה התנגדות לתוכנית, שכן היא דורשת הקצאת 360 מקומות חניה לכלל הציבור. הסיבה לדרישה היא שרובעים 5 ו-6, שנמצאים בסמוך, סובלים ממחסור בשטחי ציבור, מה שעתיד להחמיר עם התפתחות האזור בשנים הבאות. עוד דורשת העירייה להמיר שטחים לשטחי ציבור שיירשמו על שמה.

מספר עסקאות הנדל"ן בתל אביב בירידה תלולה. האם גם המחירים יירדו?  
קנו דירה במיליונים וגילו שהנוף נחסם. מה קבע בית המשפט? 

יום רביעי (11.1)

אתר מורשת בן יותר מ-100 שנה יקבל מתיחת פנים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תחזור יותר מ-100 שנים לאחור, כדי לדון בעתיד אתר מורשת לאומי. "חוות אהרנסון" שבעתלית, שנחשבת לאתר מורשת לאומי, נמצאת לצד הדרך המובילה ממחלף עתלית בכביש 2, לצומת כלא 6 שבכביש 4. החווה הוקמה ע"י אהרון אהרנסון ב-1910 ושימשה כתחנת ניסיונות חקלאיים עד 1917. במהלך מלחמת העולם הראשונה, שימשה החווה את חברי מחתרת ניל"י שבראשה עמד אהרנסון. הסוף המר של רוב חברי המחתרת לא פסח גם על החווה, שנשרפה ע"י התורכים.

מתקופת המנדט ועד היום מנוהלת החווה ע"י קרן אהרנסון, שהמשיכה לקיים בה פעילות חקלאית, בשילוב פעילות חינוכית במסגרת אתר מחנות קיץ לתנועות הנוער ע"ש הנריאטה סולד.

התוכנית שבה תדון הוועדה המחוזית היא להקים מרכז מבקרים במקום, שבו יוצג סיפורו של המחקר והפיתוח החקלאי הציוני מימי אהרנסון ועד ימינו, לצד סיפור פעילותה של מחתרת ניל"י במקום. התצוגה תוצב במבנים ובמתקנים החקלאיים ההיסטוריים אשר ישומרו וישוחזרו וכן במרחב הפתוח ובחממה.

כמו כן, יוקמו במקום חניון לילה, מכינה קדם צבאית, ושדירת הדקלים מזן וושינגטוניה, שהוגדר כחורשה לשימור, יהווה ציר הולכי רגל מרכזי למבקרים בפעילויות השונות בחווה. מבנה החווה שנהרס - ישוקם וישוחזר.

סקר איכות החיים של הלמ"ס: איזו עיר מדורגת ראשונה? 
"אם אתם מחפשים דירה למגורים אל תחכו שהמחירים יירדו": מה צופים ארבעה מומחי נדל"ן ל-2023? 

יום חמישי (12.1)

בכמה ירדו מכירת הדירות החדשות?

הלמ"ס עתידה לפרסם את הסקר החודשי שלה על מכירת דירות חדשות על ידי יזמים, הפעם על חודש נובמבר. בגלובס כבר הראנו שמאז אוגוסט שנה שעברה המכירות צונחות בנפילה חופשית כמעט, בקצב ממוצע של 5% בחודש, כאשר בחודשים האחרונים הקצב קפץ ל-8% בחודש.

מה צפוי? ההערכה היא שאם התהליך הזה יימשך עוד כמה חודשים, הוא יגרום לנפילה חזקה בהתחלות הבנייה (שכבר החלה), ועתיד גם לגרור אחריו ירידות מחירים וסיכון לחברות מסוימות. הצפי שלנו הוא שנתוני נובמבר ימשיכו את המגמה הזו.

כך משפיע הזינוק במחירי השכירות על פרויקטי תמ"א 38  
את הנתון הזה לא ראינו בשוק הנדל"ן כבר 25 שנה. האם מחירי הדירות יירדו? | ניתוח 
עומדות ללא רוכשים: פחות מ־5% מהדירות הזמינות נמכרות