המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס: "אני לא ישן בלילה. החלשת מערכת המשפט היא החלשת מדינת ישראל"

"בית המשפט הוא שכפ"ץ מול האג. הוא נכס אסטרטגי של המדינה. המערכת הזאת משרתת בנאמנות את מדינת ישראל. החלשת המערכת היא החלשת מדינת ישראל", אמר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, המכהן כיו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים, בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון

צילום: התנועה לאיכות השלטון
צילום: התנועה לאיכות השלטון

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, המכהן כיו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים, מתח היום (ו') ביקורת על המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה החדשה: "אני לא ישן בלילה. אני אומר את הדברים בכאב". רובינשטיין הוסיף כי נעשתה שטיפת מוח נגד בית המשפט. "בית המשפט הוא שכפ"ץ מול האג. הוא נכס אסטרטגי של המדינה. המערכת הזאת משרתת בנאמנות את מדינת ישראל. החלשת המערכת היא החלשת מדינת ישראל".

המהפכה של יריב לוין: האקטיביזם השיפוטי לא ייעלם, הוא רק ישנה צורה | טור סופ"ש

רובינשטיין אמר את הדברים בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון נגד פסקת ההתגברות שנערך בבית ציוני אמריקה בתל אביב. בכנס השתתפו מאות אנשים, בהם שופטי בית המשפט העליון בדימוס אילה פורקצ'יה ומני מזוז, שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי ועו"ד ד"ר אליעד שרגא ראש התנועה.

רובינשטיין הוסיף כי דבריו נאמרים על רקע ניסיונו, לאחר שעבד במשך 15 שנים לצד הממשלה ולאחר מכן כשופט. על ביטול עילת הסבירות אמר רובינשטיין. "היו שופטים בעבר ובהווה שביקרו את העילה. אינני שותף לדעתם. מניסיוני התחזקה דעתי. זו אי סבירות קיצונית שאדם הגון צריך לחשוב אחרת - מדובר בסיוע לחלשים כלפי החלטות שרירותיות". רובינשטיין נתן דוגמאות למקרים של עזרה לחלשים תוך שימוש בעילת הסבירות. "מה יהיה מפלטם של כל אלה שנאבקים על זכויות האדם? הלב האנושי של כל אחד מאיתנו צריך להיות ער".

"תקופה של שבר בעקרונות היסוד של המדינה"

שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פורקצ'יה ונשיאת התנועה לאיכות השלטון גם ביקרה את הרפורמה שמוביל שר המשפטים יריב לוין: "אנחנו בתקופה של שבר בעקרונות היסוד של המדינה - שבר בכל מערכות השלטון ובכל מרקם החיים. בהתנגשות האמיתית בין ערכי היסוד של הדמוקרטיה, אין לרצון הבוחר ערך מוחלט". פורקצ'יה הוסיפה כי "לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס ערכי היסוד שלנו. צריך בימים האלה להפעיל כל אמצעי לגיטימי נגד היוזמות ההרסניות".

שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פורקצ'יה, נשיאת התנועה לאיכות השלטון / צילום: התנועה לאיכות השלטון
 שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פורקצ'יה, נשיאת התנועה לאיכות השלטון / צילום: התנועה לאיכות השלטון

שופט בית המשפט העליון בדימוס מני מזוז הוסיף כי "התוצאה של פסקת ההתגברות תהיה מדינה ללא הפרדת רשויות - מדינה שיש בה רק רשות אחת ששולטת גם בכנסת וגם במערכת המשפטית".

שר המשפטים לשעבר דן מרידור אמר בכנס כי "המדינה עומדת בכניסה לסמטה אפלה - יש שינוי עצום וענק בצביון של המדינה שלנו. בנינו מדינה חזקה, אולם כוח בלא צדק הוא אסון, ועיקר הדמוקרטיה היא מרכזיות האדם".

שר המשפטים לשעבר דן מרידור / צילום: התנועה לאיכות השלטון
 שר המשפטים לשעבר דן מרידור / צילום: התנועה לאיכות השלטון

עו"ד חימי, שהודיע לאחרונה כי לא יתמודד על ראשות הלשכה בבחירות הבאות, אמר כי "הציבור לא בחר בשינוי שיטת המשטר, בריסוק בתי המשפט ובעריצות שלטונית. אין מדינה ליברלית ללא ביקורת שיפוטית וללא גבול לכוחו של השלטון. בנפול מבצר בית המשפט, אין עוד ערובה לדמוקרטיה. לשכת עורכי הדין תמשיך לעמוד לימינה של הרשות השופטת".

גם עורכי דין בכירים מהשוק הפרטי השתתפו בכנס. עו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר, ממובילי "מחאת הגלימות", מיזם של עורכי דין מהשוק הפרטי נגד הרפורמה המשפטית המתוכננת, אמר כי "כל עורך דין במדינה חייב לקום היום ולהגן על מערכת המשפט".

עו''ד נדב ויסמן ממשרד מיתר, ממובילי ''מחאת הגלימות'' / צילום: התנועה לאיכות השלטון
 עו''ד נדב ויסמן ממשרד מיתר, ממובילי ''מחאת הגלימות'' / צילום: התנועה לאיכות השלטון

עו"ד דוד חודק העומד בראש משרד עוה"ד גרוס , קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג אמר: "כשלא נותנים להיות עו"ד צריך להילחם. האש הזרה שהממשלה הזאת הדליקה עלולה להבעיר את הבית וזאת פסקת ההתגברות".