הלך לעולמו פרופ' מאיר חת, מבכירי הכלכלנים בישראל

פרופ' חת כיהן בעבר כמפקח על הבנקים וישב בין השאר בראש הדירקטוריונים של הבורסה לניירות ערך, בנק לאומי, טבע ועוד • בעבר שב והזהיר כי "אחד הדברים שמאוד מאפיין את המשק הישראלי הוא היעדר תכנון"

פרופ' מאיר חת ז''ל / צילום: איל יצהר
פרופ' מאיר חת ז''ל / צילום: איל יצהר

בסוף השבוע הלך לעולמו פרופ' מאיר חת, מהכלכלנים הבכירים של מדינת ישראל, והוא בן 90. חת, בוגר אוניברסיטה עברית והרווארד (לכלכלה ומשפטים), כיהן בעבר כמפקח על הבנקים בבנק ישראל וישב בין השאר בראש הדירקטוריונים של הבורסה לניירות ערך, בנק לאומי, חברת התרופות טבע ועוד. 

האינפלציה תישאר ברמת שיא? מה צפוי במדד המחירים לצרכן שיתפרסם היום 
מהפניקס ועד ישראכרט: מה מסתתר מאחורי מבול העסקאות שנרקמות בבורסה בתל אביב | ניתוח
מניית טבע עלתה בכ־80% מהשפל: מה ישמור על המומנטום החיובי? | ניתוח

פרופ' חת היה מהמבקרים הגדולים של הרגולציה הגבוהה בישראל, אולם הוא התריע במרוצת השנים מהפערים הגדולים בחברה הישראלית ותמך, למשל, בחוק להגבלת שכר הבכירים בשנת 2016.

בראיון לגלובס באותם ימים הוא אמר כי "השכר הנוכחי במערכת הפיננסית מוגזם מאוד. בתקופה שבה אני הייתי יו"ר בנק לאומי, השכר שלי היה 12 אלף שקל. שכר הבכירים הוא בדיוק המקום בו צריך היה לעשות ריסון עצמי, לא עשו אותו, ולכן הגיעה החקיקה". במקביל, הוא ביקר את עבודת הכנסת: "כמות החקיקה בכנסת מטורפת. אבל מה המשמעות שלה אם לא אוכפים אותה כמו שצריך? ניקח לדוגמה את המגבלה של הריבית שגופים חוץ-בנקאיים יכולים לגבות - המגבלה הזו בכלל לא נאכפת, יש הרבה חריגות".

בראיון אחר שנתן לגלובס ב-2016, הוא התייחס גם לקריירה המקצועית הארוכה שלו, שהחלה באמצע שנות ה-60. "עברתי במהלך הקריירה המקצועית שלי שלושה משברים: משבר בנק ארץ ישראל בריטניה, משבר ויסות המניות ומשבר הדירקטוריון של בנק לאומי. אחד הדברים שמאוד מאפיין את המשק הישראלי הוא היעדר תכנון, היעדר חשיבה מראש על מה שאנחנו רוצים להשיג. ועדת בייסקי (לחקירת ויסות מניות הבנקים) מכתירה את פרק הסיכום שלה ב'סוף מעשה ללא מחשבה תחילה'. זו דרך שמאוד מאפיינת הרבה מהלכים בהתפתחות הכלכלית של ישראל. אני לא מתכוון לתכנון בולשביקי, אלא לחשיבה מה צפוי לנו בעוד 10 או 20  שנה".

הקשר של חת לחברת טבע, בה שימש כאמור כיו"ר והיה בעל מניות (ותרם את מירב הדיבידנדים שקיבל מהחברה בכל שנה לצדקה), היה גם משפחתי - חת היה נינו של יואל משה סולומון, ממקימי פתח תקווה ואביו של חיים סולומון, ממקימי החברה שלימים הפכה לענקית התרופות טבע.

חת השאיר אחריו 3 ילדים, 7 נכדים ו-4 נינים.