מכינה את הקרקע לפיטורים? אינטל ביטלה את פרויקט הנדל"ן הגדול בחיפה

במסגרת צמצום העלויות, החברה ביטלה את הקמת בניין משרדים בסמוך לפארק מת"ם, ובמקומו יוקם חניון לרווחת עובדי הפארק • במקביל, המתחרה אפל צפויה להשיק את הבניין החדש שלה באותו האזור

אינטל חיפה, מבטלת את בנייתו של בניין משרדים ענק בעיר / צילום: אינטל
אינטל חיפה, מבטלת את בנייתו של בניין משרדים ענק בעיר / צילום: אינטל

בחודש מאי 2021 נחת בישראל מנכ״ל אינטל העולמית פט גלסינגר, אז מינוי טרי לתפקיד, שאמנם ביקר כאן מספר פעמים - אך זה לו ביקור העבודה הראשון כמנכ״ל. גלסינגר מונה לתפקיד לאחר משבר טכנולוגי וניהולי ששם את החברה בפיגור ביחס למתחרותיה, אך האווירה האופטימית, הביקוש הגבוה לשבבים והצמיחה האדירה בהייטק העולמי הביאה אותה לתנופת בנייה.

הקיצוצים מגיעים למעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי: כך תיראה תוכנית ההתייעלות של אינטל
מגרש כדורגל, חדר מסאז' ומסעדת שף: ההייטק במשבר, אבל השדרוגים במשרדים לא פוסקים

בביקורו בחיפה חשף גלסינגר את התוכנית בת 200 מיליון הדולר לבניית מרכז חדש שיכלול אלפי מ״ר של שטחי ספורט ואזורי טבע ירוקים, מסעדות פופ־אפ, בתי קפה המשלבים חללי עבודה, מרכז מבקרים פתוח לציבור הרחב, מעבדות מתוחכמות, ואודיטוריום שישלב את צרכי הקהילה. בגג המבנה היה אמור להיבנות מרכז בריאות עם חדרי כושר, יוגה וספא ״עם נוף מרהיב לים״, כפי שהובטח אז.

שלושה חודשים לאחר מכן, במעמד גריגורי בריאנט, סמנכ״ל בכיר באינטל העולמית, עינת קליש-רותם ראש העיר חיפה, ומנכ״לית אינטל ישראל הנוכחית קרין אייבשיץ-סגל הונחה אבן הפינה: הקומיקאי גורי אלפי הוזמן להנחות, העיתונאים הוזמנו לסקר ובופה גדול נערך לציבור המכובדים. איש לא דמיין שבתוך כשנה וחמישה תודה אינטל כי בנייתו של מרכז הפיתוח יתבטל ויהפוך במקום זאת לחניון.

אולם, כעת כל התוכניות האלו יורדות לטמיון. אינטל אישרה כי תבטל את בנייתו של בניין משרדים חדש בסמוך לפארק מת"ם שבחיפה, ובמקומו ייבנה חניון לרווחת עובדי הפארק.

על פי התוכנית שאושרה מול עיריית חיפה, הבטיחה אינטל לבנות חניון בהיקף של 30 מ"ר מתחת לפני הקרקע ועוד 40 מ"ר מעליו. אלא שכעת, מסתפקת המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי בשלב א' בלבד, כאשר החניון ישרת את כלל עובדי אינטל ופארק מת"ם הסמוך שבדרום חיפה. ככל שנודע, עיריית חיפה לא קיבלה כל בקשה לשנות את ייעוד הקרקע.

הבעיות בעולם

זה לא אירוע ראשון באינטל העולמית. בחודש שעבר עיכבה החברה את בנייתו של מרכז ייצור שבבים חדש בעיר מגדבורג בגרמניה. אחת הסיבות לכך היא ההמתנה למענקי ממשל נוספים לה מצפה החברה במציאות שבה עלויות היצור הולכות ועולות. מיזמי נדל״ן נוספים בוטלו גם באורגון ובהודו. התוכניות להשלמת מפעל אינטל החדש בקרית גת שתוכנן להשקה בשנה הבאה לא שונו.

עם זאת, בשונה ממרכז הייצור הגרמני שבנייתו נדחתה, הקמתו של מרכז הפיתוח בישראל (IDC12) בוטל מסיבות שונות: ראשית, החלטתה של החברה להתחיל את תהליך הקיצוץ העולמי שלה מביטול פרויקטים קטנים, צמצום התקשרות עם קבלנים ויועצים וחיתוך בשטחי הנדל״ן והמשרדים שלה - ולא מפיטורי אלפי עובדים.

החברה העולמית ככל הנראה לא תוכל להימלט מפיטורים המוניים, אך תכניות אלה יידחו לתאריך מאוחר יותר במהלך השנה או בשנה הבאה. עד שנת 2025 אמורה החברה לבצע קיצוצים בסך 10 מיליארד דולר.

שנית, החברה איננה מגייסת עובדים כבעבר ומסתפקת בסידור עבודה היברידי במרכז הפיתוח הקיים שלה בחיפה, המעסיק כבר כיום כ־5,000 עובדים. ושלישית, מלכתחילה יועד המבנה לצרכי מיתוג מעסיק, עם שטחי פנאי ומיתוג מעסיק נרחבים שיועדו גם לשירות הציבור בכללו.

הצמיחה תיבלם?

אינטל ישראל היא עדיין המעסיקה הגדולה במשק - עם 12 אלף עובדים בחברה ועוד 2,000 עובדי מובילאיי, אך בשל המשבר הכלכלי שפוקד את ענף ההייטק והתחרות אל מול עם ענקיות שבבים אחרות דוגמת TSMC, אנבידיה, אפל ואמזון, היא התקשתה לצמוח בשנים האחרונות בהיקף העובדים שלה.

החברה אמנם גייסה את אותם אלף עובדים שהבטיח מנכ״ל החברה פט גלסינגר לגייס עם ביקורו בארץ, אך באותה המידה סבלה נטישה בהיקף דומה.

אפל מקימה בניין חדש

ובזמן שאינטל מבטלת את בניית מרכז הפיתוח שלה, ענקית אחרת - אפל - דווקא מתכוונת להשיק את הבניין החדש שלה באותו אזור תעשייה בתקופה הקרובה ממש. לגלובס נודע כי בניין מתם מזרח מס' 1 של גב ים, שאמור לאכלס את מרכז הפיתוח החדש של אפל, קיבל טופס אישור אכלוס בחודש שעבר. המתחם הכולל 46 אלף מ״ר, מתוכם 28 אלף מ״ר עילי - יאוכלס כבר בחודשים הקרובים.

מאפל לא נמסרה תגובה.

מאינטל נמסר: "אינטל פועלת להעריך ולמקסם את ניצול השטח הנדל"ני שלה במטרה ליצור סביבת עבודה דינאמית ונוחה עבור העובדים שלנו, תוך שאנחנו מביאים לצמצום בעלויות. לפיכך, החלטנו לעצור את הבנייה של IDC12 ולהשלים את מבנה החנייה".