כמה טריקים פשוטים שיהפכו אתכם למאסטרים בנטוורקינג

כשמנסים להתאמן על הכישורים למפגש ושיחה עם אנשים חדשים עדיף להתמקד במה נשאל, לא במה נאמר • מחקרים מראים כי בני אדם מעדיפים שיחות משמעותיות, גם עם אנשים שפגשו זה עתה

הרווארד בגלובס. על הדרך הנכונה לעשות נטוורקינג / צילום: Unsplash, Ignacio Amenábar
הרווארד בגלובס. על הדרך הנכונה לעשות נטוורקינג / צילום: Unsplash, Ignacio Amenábar

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

כריסטי האנטר ארסקוט היא יועצת ומרצה זוכת פרסים בתחום החרדה הביצועית. אחד מספריה הפופולריים הוא "תתחילו בעוצמה: איך נשים יכולות לדמיין מחדש סיכון, לאמץ אי וודאות ולהשיק קריירה מבריקה". מחקריה וכתביה פורסמו במגזינים המובילים בעולם, ביניהם HBR, פורבס, טיים ועוד

האם אתם נמנעים מאירועי נטוורקינג? האם אי פעם נכנסתם לחדר וחשתם לחץ בחזה בזמן שעמדתם שם, מזיעים, תוהים מה לומר? רובנו יכולים להזדהות עם גרסה כלשהי של החוויה. לפגוש זרים - במיוחד בהקשרי עבודה - זה לא נעים. רק המחשבה על נטוורקינג יכולה לעורר אי נוחות וחרדה.

הסיבה היא שכבני אדם, יש לנו צורך מולד שיחבבו אותנו. מחקרים מראים שיש לנו אפילו נטייה לחבר את הערך העצמי שלנו למספר האנשים שאוהבים אותנו. אלו מאיתנו שיש להם צורך גבוה באישור מייחסים חשיבות רבה ליחסים בין-אישיים, והמחשבה על אי הצלחה ביצירת רושם רב היא מלחיצה.

אנשים רבים נאבקים גם בחרדת ביצוע - הפחד לא להצליח לבצע דבר מה היטב וההשלכות הנובעות מכך. במקרה של נטוורקינג, אנו עלולים לפחד שנגיד את הדבר הלא נכון, שנשכח מה עמדנו לומר או שנתבלבל או נגמגם. בצירוף הצורך באישור, זה יכול להלחיץ אותנו ולקדם רמות גבוהות של מתח.

שאלו יותר שאלות

אמנם אנחנו לא יכולים לחזות מי יאהב אותנו, אבל יש דבר אחד שנמצא בתחום השליטה שלנו: ניהול חרדת הביצוע שלנו. דרך קלה לעשות זאת, תוך טיפוח מערכות יחסים משמעותיות ושיפור הסיכויי שיחבבו אותך, היא לשאול יותר שאלות. אנשים שניגשים לשיחות עם חשיבה סקרנית ושואלים יותר שאלות, במיוחד שאלות המשך, אהובים יותר על שותפי השיחה שלהם ונוטים לבנות קשרים חזקים יותר. זה טריק ששימש אותי לאורך הקריירה, וגם אתם יכולים להשתמש בו: התמקדו במה שאתם רוצים לשאול (לא רק במה שאתם רוצים לומר). 

בקיץ 2019 פיתחתי והעברתי קורס בן שבוע, על מוכנות לעולם האמיתי, לתלמידות תיכון בברמודה. התוכנית עסקה במגוון נושאים, כולל הרצאה שכותרתה "לחץ ונטוורקינג: יצירת הקשרים החשובים". לאחר שהקשבתי לכל הדאגות שלהן בנוגע לנטוורקינג, ביקשתי מהתלמידות לעשות שינוי אחד: לגשת לנטוורקינג ברוח של חקירה וסקרנות.

במקום להכין מראש דברים שיגידו בפגישה עם אדם חדש או איך יגיבו לשאלות של זר, אמרתי להן להתמקד במה שהן תשאלנה. באמצעות מפגשי תרגול מרובים, המתח שהן קישרו לנטוורקינג הצטמצם באופן ניכר. הן הרגישו יותר בנוח לפצוח בשיחות.

משיחת חולין לשיחת עומק

כשמכירים מישהו חדש, הנטייה עשויה להיות לפנות לשאלות הקבועות של שיחות חולין כמו "מה את עושה?" או "מאיפה אתה?". אך מחקרים עדכניים מציגים נימוק משכנע לפיו כדאי לחפור לעומק.

רבים מאמינים ששיחות עמוקות צריך לשמור לחברים קרובים, אך מחקרים מראים שהאמונה שגויה. בהשוואה ל"סמול טוק", לשיחות אינטימיות יש מתאם עם רמות גבוהות יותר של אושר. אנו נוטים להעריך בחסר את המידה שבה אחרים, ובמיוחד אנשים שפוגשים לראשונה, עשויים ליהנות ולשאוב סיפוק משיחה משמעותית. בתריסר ניסויים בקרב כ-1,800 אנשים - מבכירים בעסקים ועד מבקרים בגנים ציבוריים - החוקרים מצאו שהמשתתפים היו יותר מרוצים ויותר מחוברים מכפי שציפו לאחר שניהלו שיחות עמוקות יחסית עם אנשים שזה עתה פגשו.

הנה כמה שינויים אפשריים לשיחה:

• במקום "מה את עושה?": כיצד את מספקת ערך לאחרים באמצעות עבודתך? אילו בעיות את עוזרת לאחרים לפתור? מאילו היבטים בעבודה שלך את הכי נהנית ומדוע? ממה את הכי פחות נהנית ולמה? מה נותן לך הכי הרבה משמעות, סיפוק ושמחה בעבודה? אילו היבטים ממריצים ומרגשים אותך?

• במקום "מה התפקיד הנוכחי שלך?": אילו תפקידים ומשרות הובילו אותך למקום בו אתה נמצא היום? אילו מהם היו קריטיים במסע שלך?

• במקום "מאיפה את?": באילו מקומות גרת וביקרת במהלך מסע ההשכלה והקריירה שלך? אילו מהם עזרו לעצב את המסלול שלך? מה היה האהוב עלייך ולמה?

הנה כמה שאלות נוספות שכדאי לנסות:

• למה אתה הכי מצפה בקריירה שלך? מה הדבר הבא שאת רוצה למחוק מרשימת הקריירה שלך?

• מה הדבר הכי נועז שעשית בקריירה שלך?

• מתי נכשלת? מה למדת?

• מהי העצה המשפיעה ביותר בקריירה שקיבלת אי פעם? איך זה עיצב את הגישה שלך?

• מה בראש מעייניך כרגע? האם יש סוג של תמיכה שאתה צריך עכשיו?

• מה גולת הכותרת של השבוע שלך? מה הולך טוב? מה הולך לא כל כך טוב? עם אילו אתגרים התמודדת?

למרות שהמחקר לא מציע לזרוק את כל הזהירות לפח, הוא כן מצביע על כך שהאדם שלידך כנראה ישמח יותר לדבר על תשוקותיו ומטרתו מאשר על מזג האוויר ו"מה קורה?".

אל תתנו לחרדה לעצור אתכם מליצור קשרים חדשים. הימנעות זו יכולה להיות מהלך מגביל קריירה ועלולה לעכב אותה. אם מגיעים עם חשיבה סקרנית וכמה שאלות, אפשר לבנות קשרים אותנטיים יותר עם אנשים ולרסן את החששות שלנו. שאלות הן דרך רבת עוצמה לזרז קשרים בנקודה זו שהיא אבן יסוד בקריירה. ככל שהשאלה עמוקה יותר, כך הקשר עמוק יותר.

© Harvard Business School Publishing Corp