ענקיות הטכנולוגיה | בדיקת גלובס

הפיטורים בענקיות ההייטק מחזירים אותן שנה לאחור, ולא בטוח שיהיו האחרונים

הקיצוצים בענף הביג טק הפתיעו רבים, כשבשבוע שעבר הצטרפו עובדי מיקרוסופט וגוגל ל"רשימה השחורה" • אולם הפיטורים, גדולים ככל שיהיו, מהווים תיקון וחזרה למספר העובדים הגבוה בתחילת 2022 • מהן הסיבות, מהו האתגר הבא, ואיך אפל - בניגוד למתחרותיה - הצליחה לשמור יציבות בטלטלה?

משרדי גוגל בשיקגו, ארה''ב / צילום: Shutterstock
משרדי גוגל בשיקגו, ארה''ב / צילום: Shutterstock

מהלכי הפיטורים במיקרוסופט ובגוגל שנגעו לעשרות אלפי עובדים בשבוע שעבר הותירו רבים מהעובדים בחברות האלה, כמו גם מסביב להם, עם פה פעור. הפיטורים בגוגל לא היו כתובים על הקיר, אבל ללא ספק אלה היו יכולים להימנע לו רק אותן חברות היו מתנהגות באופן שמרני יותר ובזבזני פחות.

גוגל מציגה: פיטורים מכוערים אפילו בסטנדרטים של ארה"ב

כך או כך, מהלך הפיטורים של השבוע שעבר, גדול ודרמטי ככל שיהיה, מהווה רק תיקון קטן. לא מדובר בחזרה למספרים של תקופת טרום הקורונה, שהיו נמוכים משמעותית בהשוואה להיום, אלא בסך-הכול חזרה למספר העובדים שהועסקו בתחילת 2022.

אבטלה סמויה ותרבות בזבזנית

איש לא דמיין כי גוגל - חברה שמעולם לא יצאה לגל פיטורים - תפטר במחי יד 12 אלף עובדים באמצעות הדוא"ל באישון לילה. בשעה ארבע לפנות בוקר שעון מאונטן וויו קיבלו אלפי עובדים בקליפורניה, בטקסס ובניו יורק הודעה לכתובת המייל האישית על פיטוריהם. שעתיים לאחר מכן, כאשר רובם עדיין ישנים, הם נותקו מהמערכות של החברה. השבוע גם ידעו עובדי גוגל בישראל מה יעלה בגורלם.

כחברה רווחית מאוד, טיפחה גוגל בשנים האחרונות תרבות עבודה מתירנית ומפנקת מאוד. עד לאחרונה הדבר גם פעל לטובתה, לכאורה. היא הצליחה בכל רגע נתון לגייס את צוות המדענים הטוב ביותר בתחום הבינה המלאכותית ומדעי הנתונים. אבל על "קרקע הייצור" במחלקות המוצר הרגילות כמו פרסום או ענן, נוצרה אבטלה סמויה ותרבות בזבזנית בה עובדים מערבים פעילויות פנאי בשעות העבודה, כפי שחשף בעבר מנכ"ל ווייז נועם ברדיו.

 

בקיץ האחרון חשפנו בגלובס כיצד מדיניות הגיוס שונתה מקו מתירני שאפשר לגייס כל עובד כל עוד הוא עובר את המיונים של גוגל, גם אם אין לו תפקיד מוגדר, למדיניות שבה חייב להימצא צוות קולט בצד השני של התהליך.

חוסר הזהירות של גוגל בגיוס העובדים שלה בא לידי ביטוי גם בצמיחה שלה בשנות הקורונה: בין הרבעון השלישי של 2019 לרבעון המקביל ב־2022 היא צמחה בקרוב לשני שליש, שיעור צמיחה הדומה לזה של מיקרוסופט. בתקופה זו החברה העסיקה "רק" 156 אלף עובדים, ולאחר הפיטורים החודש, ירד מספר ל־175 אלף.

מיקרוסופט, שצמחה ב־68% מהרבעון השלישי של 2019, תעסיק גם היא יותר עובדים מאשר העסיקה בסוף 2021. אחרי הפיטורים יעבדו בה 210 איש, לאחר שבסוף 2021 הועסקו בה כ־180 אלף עובדים.

עונת הדוחות נפתחת: מה צפוי לקרות?

האתגר הגדול של חברות הביג טק הוא לשפר את רווחיותן כך שלא יצטרכו לצאת לסבב פיטורים נוסף. אין כל ערובה שחברות כמו מטא או אמזון לא ייצאו לסבב פיטורים נוסף בקרוב, כפי שמספר חברות אחרות, דוגמת סיילספורס ומיקרוסופט יצאו ללפחות שני סיבובי פיטורים במהלך החודשים האחרונים. עונת הדוחות של חברות הביג טק שנפתחת השבוע, עשויה לסכם רבעון רביעי חלש ברוב השווקים בהן פועלות הענקיות: ירידה בהוצאות פרסום, ברכישת מחשבים, מוצרי ענן ובקניות אונליין.

הרבעון הרביעי של השנה שהסתיים זה עתה נחשב לגדול ביותר בתעשיית הפרסום. לא מן הנמנע שהירידה הקטסטרופלית בתקציבי השיווק והפרסום עליה תדווח גוגל בתחילת חודש פברואר היא זו שגרמה לו להוביל את המהלך מבעוד מועד. גם מטא לא תוכל לחמוק מהצגת תוצאות גרועות, לפי ההערכה - מה ימנע ממנה לצאת לסבב פיטורים נוסף?

אין ארוחות חינם: אפל מוכיחה שאפשר אחרת

יוצאת דופן לכך היא אפל - שלא יצאה למהלך פיטורים גדול, למרות שלפי הדיווחים נאלצה לקצץ חוזים עם עובדי קבלן, בעיקר בתחום גיוסי עובדים, והחלה לפטר במרכזי המכירות שלה בסניפים של רשתות שיווק. מבט על צמיחת החברה במהלך שלוש השנים האחרונות מעיד על שמרנות: החברה צמחה בכ־20% בלבד, בהשוואה, לדוגמה, למטא ולאמזון שהכפילו את גודלן.

גם תרבות העבודה באפל היא בהתאם לכך. בניגוד לגוגל למשל, אפל ידועה בדרישה לשעות עבודה מרובות וגם במידור עובדים זה מזה במטרה להפחית את המודעות לנעשה בחברה. אפילו ארוחות צהריים המוגשות בקפיטריה אינן ניתנות בחינם - כפי שהדבר נעשה, למשל, בגוגל ובמטא. תחקיר של דה אינפורמיישן חשף בחודש שעבר תרבות עבודה נוקשה וחילופי מנהלים בחטיבת פיתוח השבבים בניהולו של הישראלי ג'וני סרוג'י.

במקביל, בדוח שתגיש אפל בשבוע הבא היא צפויה לחשוף ירידה נוספת במכירת אייפונים ומחשבי מק. החברה מתמודדת עם כשלי ייצור בסין לאחר שברבעון האחרון גברו השבתות המפעלים והסגרים שנכפו על ידי הממשל המרכזי, זאת בשל חוסר היכולת להתמודד עם מגפת הקורונה שעדיין משתוללת במדינה. יחד עם זאת, לחברה עומדים מספר נקודות זכות: מלבד השמרנות בגיוס עובדים חדשים, הביקוש למוצריה נותר קשיח יחסית גם ברבעון השלישי של השנה שעברה, אז דיווחה על עלייה של קרוב ל־10% במכירת אייפונים.

בנוסף, בשונה משאר חברות הביג טק, אפל היא חברת חומרה, וככזו, היא נמצאת בשוק שמרן יותר, כזה שמתכווץ ומתרחב לפי גלי ביקוש והצע איטיים יותר מאשר פרסום דיגיטלי או קניות אונליין. לראייה, חברות בתחום כמו אנבידיה, קוואלקום, TSMC ואפילו אינטל טרם ערכו גלי פיטורים גדולים. אפילו אינטל - שמתכננת בהחלט לפטר מאסות של עובדים בשנתיים הקרובות, עדיין לא החלה במהלך. זאת על אף הירידה הדרמטית במכירת מחשבים אישיים לאחר ההצטיידות המואצת במשך שנות הקורונה ועליית המחירים.

אפל לא תוכל להתחמק מקיצוצים. היא מתייעלת היכן שאפשר, כמו כולם, אך היעילות היחסית שלה תאפשר לה לעשות זאת בשקט, כמו למשל על ידי הורדת מספר המשרות או אי גיוסם של עובדים חדשים. היא מעסיקה עובדים גם במחלקות של מוצרים עתידיים שטרם יצאו לשוק, כמו קסדת מציאות מוגברת או מכונית חשמלית. ייתכן כמו מיקרוסופט שפיטרה באחרונה כמעט את כל מחלקת המציאות המדומה שלה, גם לאפל יש מהיכן לקצץ.