מחיר הסיוע לאוקראינה: תעשיית הנשק האמריקאית אינה מוכנה לעימות נגד סין

מחקר שבחן את מוכנות הצבא האמריקאי מצא כי ההתחייבות של וושינגטון לספק לאוקראינה ציוד צבאי ותחמושת בהיקף 27 מיליארד דולר הוביל אותה לנקודה שבה יידרשו שנים לחדש את המלאים • החשש: ארה"ב תיוותר ללא מצבורי תחמושת למקרה של סכסוך במיצרי סין-טייוואן

תותח תוצרת ארה''ב בשימוש אוקראינה / צילום: Reuters, EyePress News
תותח תוצרת ארה''ב בשימוש אוקראינה / צילום: Reuters, EyePress News

המלחמה באוקראינה חשפה בעיות נרחבות בתעשיית החימוש האמריקאית שעלולות להגביל את יכולות הצבא האמריקאי להילחם מלחמה ממושכת נגד סין, כך קובע מחקר חדש.

טילים אמריקאים "במרחק שבע דקות" מבסיסי רוסיה בחצי האי קרים | פרשנות
מלחמת סחר חדשה מתפתחת בין אירופה לארה"ב. במוקד: המכוניות החשמליות 

ארה"ב התחייבה לשלוח לאוקראינה יותר מ־27 מיליארד דולר בציוד ואספקה צבאיים - כל דבר מקסדות מגן ועד ג'יפים מסוג האמר - מאז הפלישה הרוסית למדינה בשנה שעברה. הזרמת הנשק הזו נחשבת כגורם שסייע לאוקראינים להחליש את התקיפה שהוביל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במערכה שהפכה למלחמת הקרקע הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

אבל הסכסוך הממושך גם חשף את הסכנות האסטרטגיות מולן ניצבת ארה"ב בזמן שמלאי כלי הנשק צונח לרמה חדשה וחברות ביטחון אינן מצוידות לחדש אותו במהירות, על פי המחקר, שנכתב על ידי סת' ג'ונס, בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון.

"השורה התחתונה היא שבסיס תעשיית הביטחון, להערכתי, לא מוכן לסביבה הביטחונית שקיימת כעת", אמר ג'ונס בריאיון. התעשייה עובדת כעת באופן "שיותר מתאים לסביבה של שלום", אמר.

ג'ונס אמר שהמחקר, ששיקף נתונים שהתקבלו מפקידים בכירים בצבא, בתעשיית הביטחון, בקונגרס ובחלקים אחרים בממשלה, הראה באיזו מהירות תאזל התחמושת לצבא ארה"ב בסכסוך פוטנציאלי מול סין באיזור הודו והאוקיינוס השקט. "איך תייצר הרתעה יעילה ללא מצבורי תחמושת שתצטרך למקרה של סכסוך במיצרי סין־טייוואן?".

הרבה מלחמות ייבשו את מאגרי התחמושת

ב־20 השנים האחרונות נלחמה ארה"ב נגד מורדים בעיראק, באפגניסטן ובמקומות אחרים, באמצעות אסטרטגיה המצריכה חיילים רבים. אבל הסכסוך באוקראינה הוא ברובו מלחמה קונבנציונלית הנשענת יותר על חימוש כבד. סכסוך באיזור הודו והאוקיינוס השקט נגד סין יהיה שונה מהמלחמה הקרקעית ברובה המתרחשת באוקראינה, אבל עדיין יצטרך למשוך הרבה תחמושת מהמצבורים של ארה"ב.

בעיות במגזר התעשייה, בין היצר כתוצאה מהליכים חוזיים צבאיים מיושנים וביורוקרטיה איטית, משפיעות על היכולת של ארה"ב להוות גורם הרתעה באיזור הודו והאוקיינוס השקט או להתמודד עם סין בסכסוך צבאי, על פי ממצאי המחקר.

"החסרונות האלה יקשו על ארה"ב מאוד לנהל סכסוך ממושך", קובע הדו"ח. "הם גם מדגישים שלבסיס התעשייתי הביטחוני בארה"ב חסרה יכולת הגדלת ייצור מהירה למלחמה בקנה מידה גדול".

קצב צריכת כלי הנשק על ידי האוקראינים מדגים במהירות את האתגרים שהבסיס התעשייתי בארה"ב עלול להתמודד איתם בסכסוך ממושך על טייוואן. מספר טילי הכתף מסוג ג'בלין שנשלחו לאוקראינה מאז אוגוסט האחרון, למשל, שווה לייצור של כמעט שבע שנים על בסיס קצב הייצור בשנת 2022, על פי המחקר. מספר מערכות הטילים נגד מטוסים מסוג סטינגר שהועברו לקייב מייצג בערך כמות שווה למספר מערכות הסטינגר שיוצאו ב־20 השנים האחרונות.

ובינתיים, יותר ממיליון פגזים בקוטר 155 מ"מ שנשלחו לאוקראינה על ידי וושינגטון כיווצו את המלאי של צבא ארה"ב עצמו, שנחשב לקטן לפי דרישות הצבא על פי המחקר; מלאי מערכת ג'בלין, תותח הוביצר ורדארים נגד ארטילריה כולם נחשבים כעת לנמוכים. כך גם פלטפורמות, כמו מערכת ההגנה החופית הארפון, שמהווה חלק חשוב באסטרטגיית הביטחון של טייוואן, נחשבות לקיימות במלאי בינוני, אם כי כמותן כעת אולי לא מספיקה לזמני מלחמה לפי המחקר.

"ההיסטוריה מלמדת שייקח שנים לבסיס התעשיות הביטחוניות לייצר ולמסור כמויות מספיקות של מערכות נשק חיוניות ותחמושת, ולחדש מלאים שנעשה בהם שימוש", נכתב במחקר.

תסכול וזעם אצל הגנרלים האמריקאים

בנוסף, מנהיגי צבא אמריקאים ביטאו תסכול גובר מהבסיס התעשייתי בחודשים האחרונים. אדמירל דאריל קודל, ראש פיקוד כוחות הצי של ארה"ב, נזף בתעשיית הביטחון על העיכוב באספקת כלי נשק. "אני לא סולח להם על העובדה שהם לא מוסרים את התחמושת לה אנו זקוקים", אמר כשנשאל מוכנות צבא ארה"ב במקביל לכך שארה"ב שולחת מיליארדי דולרים בסיוע לאוקראינה.

"כל הדברים האלה על קורונה, חלקים, שרשרת אספקה - זה פשוט לא מעניין אותי", אמר.

בעוד שארה"ב ובנות בריתה היו מסוגלות לשלוח מיליארדי דולרים בכלי נשק לאוקראינה מאז הפלישה בשנה שעברה, צופים בפנטגון שבטייוואן לא יהיה קל לחדש מלאי לאחר שיתחיל סכסוך, מכיוון שהכוחות הסינים יטילו מצור על האי בשלב מוקדם. כבר עתה יש עיכוב במשלוח יותר מ־19 מיליארד דולר בכלי נשק לטייוואן, בהתבסס על מכירות שאושרו מאז 2019.

המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים כיוון חיציו בעיקר לממשלת ארה"ב, שכשלה בהתאמה למצב ונותרה "לא יעילה, סולדת מסיכונים ואיטית" בכל הנוגע לתעשיות הביטחון. כמו כן, תקנות ממשלה הנוגעות למכירות נשק למדינות זרות הן מיושנות, על פי המחקר, שקבע שבתהליך הנוכחי החלטות בנוגע למכירת נשק עלולות להיגרר בין 18 ל־24 חודשים. "בניסיון למנוע מטכנולוגיה צבאית ליפול לידי אויבים, ארה"ב קבעה משטר רגולטורי שהוא הרבה יותר מדי איטי כדי לעבוד עם מדינות במצב קריטי בקו הראשון", נכתב בדו"ח.

המחקר ציין דוגמה אחת שבה ההחלטה לספק מערכת נשק ששמה לא נמסר לטייוואן על ידי שימוש במערכת הצבאית למכירת נשק למדינות זרות הוסיפה לתאריך המסירה שנתיים. כלומר, לקח ארבע שנים לספק את המערכות, בהתחשב בזמן ייצור של שנתיים. "זה הבדל משמעותי ובעייתי בהתחשב במתחים הקיימים במיצרי טייוואן", נכתב במחקר.

עימות של שבוע מול סין יחסל את המלאים

בעוד שסוג כלי הנשק שפקידים אמריקאים חושבים שטייוואן זקוקה להם בעת קרב שונה במקרים רבים ממה ששלחה ארה"ב לאוקראינה, המלחמה באירופה בכל זאת חשפה סדקים בבסיס תעשיות הביטחון ובממשלה בהתמודדות עם הבעיה, אמר ג'ונס.

במקביל, הממשלה עדיין צריכה להסתגל למה שג'ונס ואחרים טוענים - מנטליות קרב המצריכה גמישות מצד הממשלה ויעילות על מנת לאפשר לתעשיית הביטחון לייצר יותר כלי נשק.

הממשלה בסין, מצד שני, השקיעה הרבה בשנים האחרונות במודרניזציה של הצבא. ובהקשר של סכסוך עתידי אפשרי - סדרת משחקי מלחמה שהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים ערך בחודשים האחרונים הראתה שלארה"ב, במקרה של סכסוך נגד סין, עלולה להיגמר חלק מהתחמושת, כולל חימוש מונחה מדויק לטווח ארוך, תוך פחות משבוע.