ניתוח טכני: העליות האחרונות במדד S&P 500 עלולות להיות מלכודת

כל שלושת המדדים המובילים בשוק המניות האמריקאי לא יצאו מאזור הדשדוש, ואני ממשיך עם אותן אזהרות מפני מצג שווא של מגמת עלייה • כי אחרי עצירה ממושכת, עלולה גם להגיע צלילה

 

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

"איפה הנקודה הזאת", אני נשאל לא אחת לאורך השנים, "זו שאמורה להישבר למעלה, כדי שנדע שהירידות בשוק הסתיימו... איפה היא? תצביע עליה". מצטער לאכזב, הנקודה הזו אינה קיימת. זה לא מקרה הרוביקון שחצייה שלו פירושה שאין דרך חזרה.

וכל ההקדמה הארוכה הזאת נועדה רק כדי להעביר את המסר, שחרף העליות לאחרונה, אני עדיין איתן בדעתי ששוק המניות האמריקאי אינו בחזקת שוק עולה, שורי או כל מונח חיובי אחר מהז'אנר הזה. הסיכון עודנו גבוה והעליות האחרונות, כמו בכל מפולת כמעט בשלושת העשורים שאני 'מסתובב' בשוק, עשויות להתברר עד מהרה כמלכודת.

השוק הולך הצידה, לא למעלה

גם העצבים שלי מרוטים, שכן גם אני כמו חלקכם מחכה כבר לסימן - לאותו משקל ראיות אשר יטה את הכף למגמת עלייה, וניפטר סוף סוף מתקופה מזופתת למדי. אבל שלושת המדדים המובילים בשוק המניות האמריקאי לא שם, וגם לא שאר המדדים, וגם בשוק המקומי - אם מותר להזכירו, המצב רחוק מלהיות מזהיר. אז גם הניתוח שלי ממשיך באותו קו מהשבועות האחרונים.

כדי לשנות כיוון, הדבר החשוב ביותר שעל הפרק הוא מבנה המחירים, ובתרגום לגרף - האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל. אם זה נשמע פשטני משום שזה לא כולל נתונים פיננסיים, זכרו שהגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות, והנתונים הפיננסיים הם חלק קטן בתהליך, והם כבר בפנים.

אותן נקודות שיא ושפל מייצגות את הלך הרוח של הקונים והמוכרים, וכדי שתתפתח מגמת עלייה הן חייבות להיות מסודרות במבנה עולה - כל נקודת שפל גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא.

הגרף החודשי המצורף מלמד פעם נוספת שהמגמה ב-S&P 500 אינה מגמת עלייה, וזה מעיד לא מעט על רמת הסיכון הקיימת בשוק האמריקאי.

מה מסמל גוף נר קטן

לא כל הנרות בגרפי הניתוח זהים - לחלקם גוף גדול ודומיננטי ולאחרים קטן. הגוף הקטן מבטא תזוזה קטנה בין מחיר הפתיחה למחיר הסגירה, ומשקף איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. התנהגות זו מבטאת סוג של בלימה זמנית לפני חידוש התנועה לכיוון המגמה המקורית, או לכיוון הנגדי.

הרצף - נראה שהוא עולה, אך שימו לב לשלושת הנרות האחרונים - של נובמבר, דצמבר וינואר. הנר של נובמבר הוא האחרון שקבע מחיר סגירה גבוה יותר מזה הגבוה של קודמו. בחודשיים שלאחר מכן השוק כשל ושערי הסגירה היו נמוכים יותר מהשער הגבוה של נובמבר. המשמעות היא שהשוק אינו עולה אלא הולך הצידה. ואלו לא חדשות טובות.

אלו אינן חדשות טובות כאשר המדד עושה זאת מתחת לממוצעים הנעים. בניתוח האחרון הצגתי סוג אחר של ממוצעים נעים ואת "הרצועה" שלוקחת בחשבון ומפרידה בין המחירים הגבוהים לנמוכים. מאחר שהממוצעים אמורים לשקף את המומנטום של השוק, שימו לב שמאז יוני 2022 השוק מצוי מתחת לרצועה התחתונה, וכל ניסיון עליות הותיר אותו שם.

יתרה מזאת, שתי הרצועות משופעות מטה, וזו כבר אינדיקציה למומנטום שלילי. ואזכיר כי מאז 2009 לא היה שוק המניות במיקום כזה יחסית לממוצעים הנעים האלה, או לאחרים שהראיתי בניתוחים קודמים.

רמת ההתנגדות - כמו בכל הניתוחים האחרונים - היא רמת 4,000 הנקודות ב־S&P 500, שאותה השוק עדיין יתקשה לעבור.

מדדי המומנטום - כפי שפירטתי בניתוחים קודמים, לא רק שהם מצויים בטריטוריה שלילית, אלא שהם לא היו כה נמוכים מאז תחילת גל העליות אי אז בשנת 2009.

אל תתפתו לחשוב שגל הירידות מאחורינו

אז נדמה לכם שהשוק עולה, אבל ממש לא פשוט לייצר תשואה, נכבדיי המשקיעים הקטנים? לא מבינים איך זה יכול להיות?

ובכן, זה משום שהשוק רק נראה כמו שוק עולה, ועושה קולות כאלה, ורוצה שתחשבו שהוא עולה. אך למעשה ייתכן שנטמנה לכם מלכודת.

כי כמו שקרה במפולות קודמות - נרשמת עצירה ארוכה, מתסכלת, וכזאת שנוטעת את הרושם שהנה גל הירידות מאחורינו, ואז מגיעה הצלילה. 

המעז מנצח: כמה אמיתות על הפסדים | שולחן הניתוחים

מסחר בניירות ערך הוא סוג של אומנות וגם מדע. למעשה, כדי להיות סוחר מוצלח עליך להיות חצי אומן וחצי מדען. ובדרך להתמקצעות תעברו דרך חתחתים שלעתים תציג בפניכם מראה שעשויה להיות לא מחמיאה בעליל. לא אחת תביטו בה ותראו את עצמכם מפסידים, לעיתים בגדול. זה לא נעים ואפשר למנוע חלק לא מבוטל מההפסדים הפוקדים אותנו. תחילת הדרך לפתרון כל בעיה היא להעלות למודעות את הסיבות לה. אז זה מה שנעשה היום: אני אעלה את הסוגיות, ואתם תתאמנו בלהתמודד.

1. בחירת המניות הנכונות. מה רוצה בסך־הכול המשקיע הקטן? לקנות מניה ולהרוויח קצת כסף. יש גם כאלה שרוצים למכור בחסר. המכנה המשותף לכל הסוחרים הלא־מקצועיים הוא חוסר ידע בסיסי בבחירת המניה הנכונה; מה המאפיינים שלה, איך אמורה מניה כזאת להתנהג, איך מגדירים את הכיוון הרצוי ובאיזה פרק זמן? חייב להיות חוט מקשר ומאפיינים ברורים לכל מניה או נכס שבו אנו מעוניינים לסחור, והוא נוגע ליחס הסיכוי־סיכון - היחס בין פוטנציאל הרווח לרמת הסיכון, שהוא מדיד.

2. גיוון. המשקיע הלא מקצועי נוטה להתמקד במניות בארץ. המתוחכמים יותר פועלים גם בחו"ל. יש כאלה שחושבים רק לטווח הארוך, ואחרים מעדיפים רק את הקצר. משקיע מקצועי ניחן בשתי תכונות עיקריות: הוא מכיר לא רק שוק בודד כי אם מגוון רחב של שווקים, ושנית כר הפעילות שלו אינו מסתכם בטווח זמן בודד, הוא יודע לבחור את טווח הזמן הנכון למסחר. ותאמינו לי שמדובר כאן בהבדלים של עשרות אם לא מאות אחוזים בתשואה.

3. שימוש ביותר מדי פרמטרים. הדעה הרווחת, לפיה ככל שתגדל כמות המידע כך תעלה איכות ההחלטה בנוגע למסחר, אין שגויה ממנה. ככל שתעלה כמות המידע, לא תראו את היער. סוחר מקצועי עושה שימוש במגוון מצומצם ומוגדר של מרכיבים בעלי איכות גבוהה, המאפשרים לו להגיע במהירות וביעילות להחלטה הנכונה.

4. מסחר על בסיס רגשי. מרבית הטעויות מגיעות כתגובה להחלטות רגשיות: פחד מהפסד או מהחמצת מהלך, משינוי כיוון או מכל תנועה שאינה בכיוון המתוכנן. תגובה כזו עלולה להוציא את הסוחר חסר הניסיון משלוותו. גם החמדנות משחקת תפקיד נכבד במערך קבלת ההחלטות העקום של הסוחר חסר הניסיון. הרגש המרכזי שאותו יש לנטרל הוא הפחד, וזאת על ידי לימוד והרבה אמונה.

5. חיתוך הפסדים בעודם קטנים. דרך מרכזית להסתכל על כל נושא המסחר בני"ע היא דרך פריזמת הטעויות. כיצד לנהל ולהתמודד עם הטעויות שלנו. מי שמתקשה לזהות ולהכיר בטעויות מוצא עצמו עם תיק במצב ריקבון מתקדם, עם מניות בהפסד של עשרות אחוזים. משם תהליך השיקום הוא בין אינסופי לבלתי אפשרי. משקיעים ברמה מקצועית גבוהה יותר יודעים להודות בכישלון וחותכים הפסד בעודו באיבו, ולא נותנים לו לגדול לממדים מפלצתיים.