ש"ס | תחקיר

מתחת לרדאר ובניגוד לחוק: המימון המפוקפק של עיתון תנועת ש"ס דרך הקופה הציבורית

ביטאון ש"ס, "הדרך", העסיק ושילם לעובדים ועובדות שכר באמצעות רשת החינוך של התנועה, שמתוקצבת ע"י הקופה הציבורית • בהמשך, מאות אלפי שקלים הועברו לצוות בדרך מפוקפקת באמצעות בית דפוס פרטי • כשניסתה אחת העובדות להסדיר את התשלום, היא נתקלה בעיקר בניסיונות השתקה: "אין טעם בשרשור של גורמים נוספים, זה עלול להזיק למטרה"

אריה דרעי, יו''ר ש''ס, ומנכ''ל ש''ס, חיים ביטון / צילומים: אוהד צוינברג, ויקיפדיה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אריה דרעי, יו''ר ש''ס, ומנכ''ל ש''ס, חיים ביטון / צילומים: אוהד צוינברג, ויקיפדיה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנועת ש"ס ידועה בעיקר בזכות הזרוע הפוליטית המפלגתית שלה, אולם למעשה יש לה זרועות שונות, ובכללן זרוע רבנית ("מועצת חכמי התורה"), זרוע חינוכית (רשת "מעיין החינוך התורני") וזרוע תקשורתית-תעמולתית (עיתון "הדרך"). גלובס חושף כיצד העיתון-ביטאון המפלגתי "הדרך", אשר הוקם כדי לקדם את המסרים והמטרות של תנועת ש"ס, ממומן למעשה על-ידי ציבור אזרחי ישראל, בניגוד לחוק, באמצעות רשת החינוך של ש"ס.

מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר נגד המהפכה המשפטית: עלולה לגרום ל"נחשלות כלכלית" 
הגיע זמן פשרה: מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית

במסגרת הרשת החינוכית פועלים גני הילדים, הישיבות ובתי הספר של כלל התלמידים והתלמידות במגזר החרדי-ספרדי המשתייכים לתנועת ש"ס, והיא מתוקצבת על-ידי המדינה כאשר מחזור הכספים השנתי שלה עומד על מיליארד שקל. 

מאות אלפי שקלים הועברו דרך בית הדפוס

יו"ר ש"ס אריה דרעי הקים את עיתון "הדרך" באוגוסט 2017 על חורבות העיתון המפלגתי הקודם של התנועה - "יום ליום" (על רקע תובענה ייצוגית שהגיש כותב הכתבה, הרחבה בהמשך). בשלהי 2018 החליט העיתון להקים מוסף לילדים, "אביבים", ולצורך כך פנו ברשת מעיין החינוך התורני לת' (השם המלא שמור במערכת) על-מנת שתייסד את המוסף, תגייס כותבים ותעבוד כעורכת העיתון. ת' עבדה עד תקופה זו כמורה ברשת בהיקף משרה מצומצם. על-פי ההסכם, היא הייתה אמורה לקבל תשלום עבור שירותי הקמה, עריכה ותוכן של עיתון הילדים "אביבים". כמו כן, הרשת שכרה את שירותיה על-מנת שתבצע את העברות הכספים מהרשת לצוות עיתון "אביבים" בתמורה לשכר בשיעור של 10% מסך העברות הכספים שתבצע בתוספת מע"מ. לדבריה, נאמר לה על-ידי הרשת כי הם מעדיפים להוסיף לשכרה את אותם 10% כדי שהכסף יעבור דרכה ולא ישירות לכל הכותבות, משום שעליה הרשת סומכת שתשמור על דרך העברת התשלום בחשאיות.

יש לציין כי בידי גלובס ראיות למכביר כי בסוד העניינים היו מעורים ומעורבים מנכ"ל רשת מעיין החינוך דאז חיים ביטון, המכהן כיום כשר מטעם ש"ס ומנכ"ל המפלגה; העורך הראשי של עיתון הדרך אברהם דוב גרינבוים, ועוד שורת אישים בעיתון, במפלגה וברשת החינוך.

התשלום לעורכת המוסף ת' בושש להגיע בתחילה, ורק אח"כ הגיע אליה בדרכים מפוקפקות ועל פניו כלל לא חוקיות. רשת החינוך ניפחה את היקף המשרה של ת', והתווספו לה לתלוש המשכורת 19 שעות שבועיות בהן כביכול עבדה כמורה - אך בפועל זו רק הייתה דרך להעביר לה את שכרה עבור עריכת העיתון של ש"ס.

בהמשך, רשת מעיין החינוך התורני מצאה פתרון מפוקפק ולא חוקי נוסף, ומאות אלפי שקלים הועברו לת' דרך גוף שלישי במספר פעימות. כך, באפריל 2019 קיבלה ת' 60 אלף שקל דרך "הדפוס המהיר" במודיעין עילית, בית הדפוס דרכו מדפיסה רשת החינוך של ש"ס בהיקפים גדולים את כלל חומרי הלימוד שלה. על הקבלה נרשם: "עבור שעות עימוד וגרפיקה בסיסית עבור רשת מעיין החינוך התורני". מדוע "הדפוס המהיר" משלם לעורכת העיתון של ש"ס עבור שעות עימוד וגרפיקה בסיסית שנעשו לצורכי רשת מעיין החינוך התורני? ומהיכן התקבלו הכספים לתשלום?

לא מדובר באירוע חד פעמי. ביולי 2019 קיבלה ת' תשלום נוסף מבית הדפוס. על הקבלה נכתב "כתיבה ועריכה 'אביבים' - חודשים פברואר-מרץ-אפריל". בינואר 2020 בית הדפוס העביר לת' 100 אלף שקל עבור "גרפיקה, עריכה והגהה לעלון מרפד", ביולי 2020 עוד 40 אלף שקל ובפברואר 2021 עוד כ-60 אלף שקל. כך הפכה הלקוחה ת' למעין ספקית של בית הדפוס. 

קבלה על העברת תשלום לת' דרך בית הדפוס
 קבלה על העברת תשלום לת' דרך בית הדפוס

בעלי בית הדפוס מאיר ויז'ניצר התחמק משאלת גלובס על אודות מאות אלפי השקלים שהעביר לעורכת המוסף. ובמקום זאת מסר בתגובה: "זכינו במכרז לביצוע הדפסות עבור רשת מעיין החינוך התורני בני יוסף, ואנחנו מבצעים בנאמנות את כל הפרויקטים הנדרשים עבור הרשת, המכרז כולל שירותי גרפיקה הדפסה והפצה, הכול לפי תנאי המכרז". לגופו של עניין, מדוע בית הדפוס שילם מאות אלפי שקלים עבור רשת מעיין החינוך התורני - בחר ויז'ניצר שלא להגיב. לא ידוע האם דרך בית הדפוס בוצעו תשלומים לגורמים נוספים.

הניסיון להסדיר את התשלום נתקע בהשתקה

לכל אורך התקופה ניסתה ת' להסדיר את התשלום לה ולכותבות במוסף, אולם ללא הועיל. בכל פעם קיבלה תשובה אחרת מדוע הכסף המובטח לא מגיע. כך לדוגמה באוקטובר 2018 השיב מנהל מערכת עיתון הדרך, יצחק קקון, לאחר פניות חוזרות של ת': "אל תלחצי, זה כרגע עובר את אישור משרד החינוך, מי כמוך מכירה איך הדברים מתנהלים במשרד החינוך וחשבת האוצר", וכי "חיים ביטון אמר לי שזה בסיום".

בדצמבר 2018 כתב לה קקון כי "עניין התשלום - יצא מכרז לפני שבועיים, מחכים לפרסומו ואז תשלום. היום הייתה ישיבה בעניין". במענה לשאלת ת' על מה המכרז, השיב לה קקון: "אביבים, על-מנת שיוכלו לשלם. עניין פנימי". בדצמבר 2019 השיב לה מנהל המערכת קקון כי "הכסף אושר בוועדת הכספים, אמורים בימים אלו להתחיל ולסגור הכול". בוועדת הכספים, אגב, אומרים לגלובס כי הם "לא מכירים דבר כזה. לא היועצת המשפטית לממשלה, לא הוועדה ולא יו"ר הוועדה משה גפני. נושא זה מעולם לא הובא לפתחנו וכל שכן שלא אושר על-ידנו".

בינואר 2020 לאחר שהבעיה לא הגיעה לפתרונה, פנתה ת' אל המנכ"ל ביטון ישירות וביקשה את התערבותו. "כאן עורכת עיתון הילדים 'אביבים'", כתבה במייל. "כפי שהמנכ"ל ודאי יודע, צוות שלם של כותבות, ציירות ועורכות עובד במסירות כבר למעלה משנה כדי ש'אביבים' יצא מדי שבוע מלא בתוכן ובאיכות. התשלום האחרון ששולם היה בחודש ניסן תשע"ט. כלומר יותר משמונה חודשים שכולנו עובדות 'בהתנדבות על-מנת לקבל שכר'. באופן אישי, נגרמת לי אי-נעימות יומיומית כיוון שכולן דורשות ממני את התשלום המגיע להן ובצדק. חיכינו, ועדיין מחכות, בסבלנות יוצאת דופן עד לסגירת המכרזים ושאר העניינים הטכניים והפרוצדורות הנדרשות ואחר-כך שוב לחכות שהדברים יאושרו בוועדה כזו או אחרת ויועברו על-ידי אדם כזה או אחר. אני מבקשת ממך, בקשה מלב אל לב, לטפל בעניין ולזרז את העברת התשלום".

מנכ"ל הרשת ביטון השיב לה: "העברתי לטיפול מנהל הרכש שפועל בעניין". ת' ניסתה לפנות למנהל הרכש, אולם גם כאן ללא הועיל. במאי 2020 טען קקון כי "מחכים. ישבנו וסגרנו סכומים. עכשיו זה תלוי באיזה תקציב שאמור להיכנס". ת' פנתה לכל גורם אפשרי בתוך הרשת, במפלגה ובעיתון, כולל ליו"ר המפלגה, אריה דרעי, והסבירה כי היא נכנסה לחובות כבדים עקב הלנת השכר והיא לקחה הלוואות אישיות על-מנת לשלם לכותבות של "אביבים", אולם הגורמים השונים המשיכו לעכב את שכרה. בינואר 2021 סוף סוף השיב לה מנהל הרכש ברשת החינוך כי "בע"ה השבוע הנושא יטופל", אולם לאחר מכן שוב נעלמו עקבותיו. בפברואר ת' כתבה לו שוב מייל: "שלום הרב אביטן. מנסה להשיג אותך על בסיס יומי. ולא עולה בידי. מבינה שיש עומס, אך בבקשה, עשה מאמץ לחזור אליי ולקדם את העניין. כל טוב". הסאגה נמשכה עוד ועוד, ובהמשך אף נזף בה יוסף חיים כלף. מיהו יוסף חיים כלף? רשמית הוא מוגדר מנהל בעיתון הדרך, אבל בפועל העובדים רואים בו הבוס.

כלף הוא אחד האנשים הכי מקורבים לדרעי וחזקים בש"ס ונהוג לכנותו "איש הצללים של דרעי". כלף נזף בת' על כך שניסתה לערב גורמים נוספים: "את אמורה להתנהל אך ורק מול יצחק קקון. אם נראה לך שהוא לא מצליח להביא את הפתרון המיוחל, את שולחת מייל עם העתק לקקון ואליי בלבד! אין טעם בשרשור של גורמים נוספים, זה עלול להזיק למטרה". מדוע שליחת העתק לגורמים נוספים בתוך תנועת ש"ס עלול להזיק למטרה של קבלת התשלום המגיע לה? לא קשה לנחש. 

ת' ביקשה את התערבות מנהל ''הדרך'' והמקורב לדרעי יוסף חיים כלף, אך נתקלה בניסיון השתקה
 ת' ביקשה את התערבות מנהל ''הדרך'' והמקורב לדרעי יוסף חיים כלף, אך נתקלה בניסיון השתקה

בסופו של דבר לאחר שהחובות הצטברו לכדי מאות אלפי שקלים, ולאחר מאות פניות לכל גורם אפשרי - החליטה ת' להגיש תביעה נגד רשת מעיין החינוך התורני ונגד עיתון הדרך. בכתב התביעה, באמצעות עוה"ד פיני קלמן ואור סלומון, מצוין כי הרשת פועלת כמעין יחידת סמך ממשלתית אשר פעילותה מתוקצבת על-ידי משרד החינוך ומשרד האוצר, שאף מינה לה חשב חיצוני עקב אי-סדרים. בתביעה מצוין כי ההתקשרות של ת' ועיתון"אביבים" לא מפורטת בדוחות שהוגשו לרשם העמותות ואף לא עולה בקנה אחד עם המטרות של העמותה על-פי חוק העמותות.

לא התביעה הייצוגית הראשונה נגד ביטאון ש"ס

לפני 7 שנים כותב הכתבה, אבישי גרינצייג, ניהל הליך תובענה ייצוגית על סך 22 מיליון שקל נגד רשת מעיין החינוך התורני. זאת לאחר שאלפי עובדי הרשת, והכתב בהם, אולצו לחתום כי הם מעוניינים במנוי בתשלום על העיתון, ודמי המינוי בפועל נוכו דרך תלוש השכר של העובדים. עובדי הרשת אומנם הורשו לבטל את שליחת העיתון לביתם בפועל, אך החיוב בגין המינוי נמשך. מדובר בהפרה כפולה של החוק, הן בכפייה על העובדים להיות מנויים על עיתון, והן בניכוי דמי המינוי דרך תלוש השכר בניגוד לחוק הגנת השכר.

אין לכתב כיום אינטרס כלכלי כלשהו בפרסום זה, או בתובענה המקורית, שהגיעה לפני שנים לסיומה בהסדר פשרה. עם פרסום התביעה, בזמנו, הודתה הרשת בעובדות, אולם האשימה את יו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי. לאחר הגשת התובענה, כאמור, הקים יו"ר ש"ס אריה דרעי עיתון חדש, "הדרך" והרשת הפסיקה מיד את המינויים לכל אלפי העובדים, אך ההתנהלות הבעייתית נמשכה.

במקביל לביטול המינויים, לחצה ודחקה הרשת במנהלי בתי הספר להחתים את עובדי הרשת על מינויים לעיתון הדרך. בידי גלובס ראיות רבות ללחץ ולכפייה של מוסדות ש"ס להחתים את כלל העובדים על העיתון המפלגתי החדש. מדובר לא רק בניצול ציני של עובדים, שרובם הגדול מרוויח שכר נמוך למדי, אלא בדרך לממן את הביטאון המפלגתי באמצעות כספי המסים של כולנו, זאת לאור העובדה כי רשת מעיין החינוך התורני של תנועת ש"ס מתוקצבת על-ידי משרד החינוך במסגרת "החינוך המוכר שאינו רשמי" בסכום של כמיליארד שקל מדי שנה.

משרד החינוך: "לא מכיר את הטענות"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה על תוספות השעות השבועיות של המורה ת' עבור כתיבת ועריכת העיתון, וכן בתגובה לדברי יצחק קקון מדצמבר 2018 כי הכסף עובר את משרד החינוך: "המשרד לא מכיר את הטענות הנ"ל, צריך לפנות לרשת עצמה בנושא".

את תגובת מנכ"ל רשת מעין החינוך התורני לשעבר, המכהן כיום כשר במשרד החינוך חיים ביטון, לא ניתן היה להשיג.

יצחק קקון לא מסר תגובה לכתבה. יוסף חיים כלף כתב בתגובה לשאלות שהופנו אליו, כי הוא בודק את הפרטים, אך לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.