שר האוצר בטוח שמחירי הדיור יירדו משמעותית בתקופה הקרובה ותוקף את הנגיד

בצלאל סמוטריץ' ציין בנאומו בכנס יועצי המשכנתאות באילת כי בנק ישראל טעה כשהגדיל את רכיב הפריים בהלוואות, והדגיש כי מחירי הדיור עומדים לרדת משמעותית • "אנחנו מוציאים מכרזים בערי הפריפריה במחירי אפס, הוצאנו מכרזים ב-200 אלף שקל ליח"ד"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס יועצי המשכנתאות באילת / צילום: ישראל פינחסוב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס יועצי המשכנתאות באילת / צילום: ישראל פינחסוב

בצלאל סמוטריץ' שר האוצר נשא הערב (ג') דברים בכנס יועצי המשכנתאות שנערך באילת ואמר "מחירי הדיור ירדו בצורה משמעותית בתקופה הקרובה. מגמה חיובית מאוד. גם אם כדרכן של מגמות חיוביות בכלכלה הן באות בדרכים קשות. רואים קבלנים שמייצרים יותר מבצעים. זה דרך להוריד מחירים בלי להוריד את המחיר הרשמי ולשמור על רף גבוה".

מס המטרו: אלה בעלי הנדל"ן שישלמו 20 מיליארד שקל למימון הפרויקט | צוללים לחוק ההסדרים 
האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית: "חייבים להגיע לפשרה - זה כבר דחוף" | ראיון 

השר סמוטריץ' הוסיף כי "מוציאים מכרזים בערי הפריפריה במחירי אפס, הוצאנו מכרזים ב-200 אלף שקל ליח"ד" וכי הוא רואה זאת כדבר חיובי. "צריכים לאפשר לאזרחי מדינת ישראל קורת גג מסודרת, בין אם ברכישה ובין אם בשכירות. יש קורלציה לא פעם בין שני התחומים הללו".

שר האוצר התייחס גם לטיוטת חוק ההסדרים והבהיר שהיא מביאה עמה שורה של רפורמות בתחום הדיור.

בהמשך הנאום הוא תקף את נגיד בנק ישראל ואמר כי טעה מאוד כשהגדיל את מרכיב הפריים בהלוואות. "בנק ישראל לפני למעלה משנה העריך שלא הולכים להעלאת ריבית והגדיל מאוד את מרכיב הפריים בהלוואות במינוף גבוה שבהן ההון העצמי נמוך מאוד -טעה בהערכת המצב".

עוד הוסיף השר כי "מדינה כמדינה חייבת לנהל ניהול סיכונים גמיש. זו בעיה - ניהול הסיכונים במדינה לא מאוזן, כולם הולכים לאזור השמרני והתוצאה היא המון עומס של רגולציה וביורוקרטיה. אני תמיד אומר לנהל סיכונים בצורה שמרנית, אבל כן גמיש ומאפשר, אבל אם היו נזהרים יותר בעולם המשכנתאות ובונים תיק קצת פחות מסוכן גם אם יותר יקר במבט ראשון, אנשים רבים היו חוסכים קושי אמיתי".

סמוטריץ' גם אמר כי לדעתו אפשר לצנן את שוק הנדל"ן. "אנחנו נכנסים חזק לעולמות של שכירות ארוכת טווח ועושים עוד שלושה צעדים שיעודדו בנייה להשכרה ארוכת טווח. גם בתחום המיסוי. יש אנשים שנדחפים סתם לרכישה ויכולים בכיף לחכות עוד כמה שנים בשכירות. אפשר לצנן את השוק. רגע של משבר הוא רגע של הפקת מסקנות ולקחים. צריך ללמוד לעתיד".