מנורה מבטחים מצטרפת לתחרות על ישראכרט: מציעה לרכוש 30% על פי שווי של 3 מיליארד שקל

חברת ביטוח נוספת מצטרפת להראל שרצתה לרכוש את מלוא מניותיה של חברת כרטיסי האשראי לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל • אם הצעתה של מנורה מבטחים תתקבל ישראכרט תישאר ציבורית, אך עם גרעין שליטה

ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור
ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

מנורה מבטחים החזקות הגישה הצעה לרכוש את גרעין השליטה (כ-32%) בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. ההצעה משקפת לחברת ישראכרט שווי של כ- 3.072 מיליארד שקל . מדובר בהצעה גבוהה יותר מאשר זו שהגישה הראל לפני כחודש, במסגרתה היא הציעה לרכוש את מלוא מניותיה של ישראכרט על פי שווי של 2.72 מיליארד שקל. בתמורה לחלק הנרכש, במידה שהצעת הרכש תתקבל במלואה מנורה מבטחים תשלם כ-983 מיליון שקל בגין המניות שמוצע לרכשן.

מבנה ההצעה של קבוצת מנורה מבטחים משמר את חברת ישראכרט  כחברה ציבורית ועצמאית, מקנה לבעלי המניות שווי משמעותי למניותיהם ומאפשר להם להמשיך ולקחת חלק בפוטנציאל הצמיחה של החברה ופעילותה וזה מהווה יתרון משמעותי מבחינתם.

בקבוצת מנורה מבטחים  ציינו כי הם רואים בתחום האשראי כתחום נלווה ומשלים לפעילות הקבוצה שעיקרה הוא ביטוח וחיסכון ארוך טווח אשר יגוון ויגדיל את מנועי הצמיחה והרווח של הקבוצה מפעילויות אשר אינן קשורות באופן ישיר לשוק ההון . קבוצת הביטוח כבר החלה בפניה לקבלת האישורים הרגולטורים הנדרשים.

במנורה מבטחים מציעים לרכוש את המניות במחיר של 15.34 שקל למנייה, המהווה פרמיה של 31.5% על מחיר המנייה ביום המסחר האחרון (יום חמישי) שמעד על 11.66 שקל למניה, ופרמיה של 43% על מחירה בחצי השנה האחרונה. המועד האחרון בו ניתן להיענות להצעה הוא ב-9 באפריל, כלומר בעוד כחודשיים.

הצעת הרכש מופנית לכלל הניצעים, ואלו רשאים להודיע על הסכמתם להצעת הרכש או על התנגדותם לה. נציין כי כיום מחזיקים בישראכרט המתחרים של מנורה מבטחים בתחום הביטוח והחיסכון, בהם כלל, מיטב, הראל והפניקס. "לא תתקבל הצעת הרכש אלא אם כן הסכימו להצעה רוב במניין קולות מבין הניצעים שהודיעו על עמדתם ביחס אליה, כאשר במניין קולות הניצעים לא יובאו בחשבון קולותיהם של בעל שליטה במציעה וכן של מי שיש לו עניין אישי בקבלת הצעת הרכש או של בעל דבוקת שליטה בחברה, או מי מטעמם של אלה או של המציעה, לרבות קרוביהם או תאגידים בשליטתם", נכתב בהצעה.

ארי קלמן, מנכ"ל קבוצת מנורה מבטחים "קבוצת מנורה מבטחים רואה בתחום האשראי כתחום נלווה ומשלים לפעילות הקבוצה והצעתנו מהווה הבעת אמון בחברת ישראכרט בהנהלתה ובעובדיה. אנו בטוחים כי העוצמות של קבוצת מנורה מבטחים לצד החוזקות של חברת ישראכרט יחד עם שמירתה כחברה ציבורית ועצמאית יהוו חיבור מנצח שישיא ערך לבעלי המניות של ישראכרט ושל מנורה מבטחים".

תחרות מול הראל

ההצעה של מנורה מבטחים שונה כאמור מזו של הראל. בעוד שמנורה מבטחים מכוונת לרכישת השליטה בלבד ולא של כל מניות ישראכרט, הראל רוצה לרכוש את כל המניות, כך שאם הצעתה תתקבל היא תחייב את כל בעלי המניות למכור.

ההצעה של הראל הונחה על שולחן דירקטוריון ישראכרט ב-8 בינואר ונקצבה לפרק זמן של שבועיים. ב-19 בינואר הוארכה תקופה זו בשלושה שבועות, עד ל-12 בפברואר, כלומר עד ליום ראשון הבא.

ההתעניינות של חברות הביטוח בחברות כרטיסי האשראי החלה למעשה באפריל שעבר, אז חתמה כלל ביטוח עם ורבורג פינקוס המחזיקה בשליטה בחברת מקס, לרכישת מלוא מניותיה של מקס על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל. זו נכון להיום העסקה המתקדמת ביותר בהקשר זה, והיא צפויה להיסגר בשבועות הקרובים.

אל מקס וישראכרט, שתי חברות כרטיסי האשראי שהופרדו מהבנקים לפני כארבע שנים בעקבות רפורמת שטרום להגברת התחרות במערכת הפיננסית, תצטרף בקרוב החברה השלישית כאל, בה מחזיק כיום דיסקונט ב-72% מהמניות. בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים של הכנסת את החלטתו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וההפרדה של כאל מדיסקונט תצא לפועל בתוך שלוש עד ארבע שנים. נכון להיום ישנו בחוק איסור אל גוף מוסדי לרכוש את כאל ישירות מהבנק המחזיק בה, אך בשבועות הקרובים צפוי לפרסם צוות שהקים סמוטריץ' את מסקנותיו אם להתיר מכירה ישירה כזו, לאחר שנראה כי שתי החברות האחרות נמצאות בדרכן לידיהן של חברות ביטוח.