מנכ"ל סימנס: הפרסומים בנוגע לחרם על ישראל לא מדויקים

על רקע הפרסומים בתקשורת הגרמנית אודות התחייבות של ספק הרכבות סימנס בעסקת ענק בטורקיה לחרם על ישראל - צחי גולן, מנכ"ל סימנס בישראל, שיגר מכתב הבהרה למשרד התחבורה ולרכבת ישראל, במטרה "להבהיר כמה מן הפרסומים" שכונו לא מדויקים • בחברה ציינו: "הצהרה כזו הייתה כמובן הפרה של התקנות והנהלים"

צחי גולן, מנכ''ל סימנס מוביליטי / צילום: איל יצהר
צחי גולן, מנכ''ל סימנס מוביליטי / צילום: איל יצהר

על רקע הפרסומים בתקשורת הגרמנית אודות התחייבות של ספק הרכבות סימנס בעסקת ענק בטורקיה לחרם על ישראל - צחי גולן, מנכ"ל סימנס בישראל, שיגר מכתב הבהרה למשרד התחבורה ולרכבת ישראל. במכתבו מודה גולן על האפשרות "להבהיר כמה מן הפרסומים" שכונו לא מדויקים. 

המכתב החריג של רשות החברות הממשלתיות למנכ"ל רכבת ישראל | בלעדי

"אנחנו מעוניינים להדגיש כי סימנס לא החרימה את ישראל בשום דרך. אנחנו פועלים בישראל למעלה מ-60 שנה, ייסדנו קשרים אדוקים לא רק כלכלית אלא גם תרבותית", כתב גולן, וכן פירט את שיתופי-הפעולה בין החברה ובין ישראל. "לעניין ההליך המכרזי הפומבי באשר לרכבות המהירות בטורקיה, סימנס רק הוציאה הצהרה מקובלת ומותרת על-פי חוק על מקור החלקים והרכיבים המותקנים של מערכת הרכבות שלנו ללקוחות הטורקים שלנו. הצהרה כזו היא די סטנדרטית לפרויקטים בינלאומיים - ללא תלות במימון כלשהו - וגם חלק בלתי נפרד מהליכי הרכש הציבורי".

עוד הדגישה סימנס כי אינה נמצאת בקשר עסקי פעיל עם הבנק המממן, והדגישה כי הקשר הוא בין הלקוח שלה לבנק. עם זאת, התנאים העיקריים של הבנק המממן היו ידועים לסימנס, לפי המכתב, וצוינו כשהיא "לא הסכימה ולא חתמה על הסכם חרם ביחס לאותו מכרז".

יחד עם זאת ציינו, בחברה כי "התחלנו בחקירה פנימית, מכיוון שאיננו יכולים לשלול לחלוטין שדרישה כלשהי מבנק מממן למסור הסכם חרם הוצאה בעבר. הצהרה כזו הייתה כמובן הפרה של התקנות והנהלים של החברה".

בסיום המכתב, סימנס חזרה על מחויבותה לישראל.

בתחקיר שפורסם ברשת SWR הגרמנית נטען כי סימנס חתמה על סעיף חרם על ישראל בחוזה עם חברת הרכבות הטורקית, כדי לזכות במימון הבנק לפיתוח איסלאמי שהמטה שלו נמצא בסעודיה ודרש, על-פי הדיווח, עמידה קפדנית בתקנות החרם של הליגה הערבית, תצהיר שנוגד את החוק הגרמני. דובר סימנס העולמית הכחיש את הדיווח וטען כי החברה "נטועה עמוק" בישראל בפעילותה מזה 60 שנה.

סימנס היא אחת מחברות הרכבות המובילות בעולם, והיא זכתה בשנת 2017 במכרז לאספקת קרונות לרכבת ישראל שמשמשים היום בקווי הרכבת, ואולם בשנים האחרונות היא מעטה להשתתף במכרזים בישראל, אך היא מכחישה כל קשר לדיווח ומכחישה את ממצאיו.