העובדת הסוציאלית שהפכה לבעלת משרד אדריכלים: "הכול מתייקר. אני לא זוכרת טווחי מחירים כאלו בענף"

אירית מנדלוביץ'־סיטבון, תושבת משמר איילון, בת 61, אלמנה + 2 •בעלת משרד Fst מנדלוביץ'־סיטבון אדריכלים • "יש בעיה גדולה להוציא היתרים. חלק מהרשויות לא מסודרות ומוסיפות פרמטרים שעלינו לספק להן תוך כדי תנועה. זה מצריך מאיתנו לדלות אינפורמציה תוך כדי תכנון" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אירית מנדלוביץ'־סיטבון, בעלת משרד Fst מנדלוביץ'־סיטבון אדריכלים / צילום: מרווה הרוש
אירית מנדלוביץ'־סיטבון, בעלת משרד Fst מנדלוביץ'־סיטבון אדריכלים / צילום: מרווה הרוש

"נוצר מצב שגם אלה שמרכיבים תקציב מסודר ומפורט טרם הבנייה, לא באמת יודעים בכמה התענוג יסתכם", מסבירה אירית מנדלוביץ'־סיטבון, בעלת המשרד - Fst מנדלוביץ'־סיטבון אדריכלים.

"אני לא זוכרת טווחי מחירים כאלה בענף. הכול התייקר בשיעור של בין 20 ל־30% - הברזל, הצמנט וחומרי האיטום. משבר האנרגיה והנפט שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה משפיע על העלויות. אם בתום משבר הקורונה עיקר התלונות היו בגין עיכובים באספקה, כיום הענף סובל גם מעיכובים וממחירים שהולכים ומאמירים".

אירית אף מסבירה שהמצב דורש מהאדריכלים לנהל את המערך והתקציב בצורה הדוקה. "אם לא נעשה כך, הלקוחות יידרשו להגדיל את מסגרת התקציב והמשכנתה. עלינו, האדריכלים המנצחים על מלאכת התכנון והליווי, מוטלת האחריות המקצועית לא להוביל אותם לשם. איש מקצוע שלא יעריך נכון את זמני האספקה והמחירים יגרום לעיכובים בעבודה, ומי שיסבול הוא הלקוח. יתרה מכך, הסיטואציה משפיעה באופן ישיר על תכנון הפרויקט ומשנה את תכנון הבתים החדשים".

אתגר נוסף אותו אירית מציינת הוא הרישוי הזמין. "יש בעיה גדולה להוציא היתרים. חלק מהרשויות לא מסודרות ומוסיפות פרמטרים שעלינו לספק להן תוך כדי תנועה. זה מצריך מאיתנו לדלות אינפורמציה תוך כדי תכנון. כתוצאה מכך, לא פעם הוא משתנה וההיתר מתעכב".

בתחילת הדרך, אירית בחרה ללכת דווקא למקצוע אחר לגמרי. "כשראיתי את בחינת הקבלה והבנתי שהלימודים אורכים 5 שנים בטכניון זה הרתיע אותי. לכן, נרשמתי ללימודי עבודה סוציאלית. שנים אחר כך הקמתי סניף כ"א לטיפול בקשישים ובמקביל כיהנתי כחברת מועצה וחברת הנהלת שדולת הנשים בישראל.

"הרצון לעסוק בעיצוב ואדריכלות המשיך לכנן בי וכשנמצאה שעת כושר החלטתי לדבוק בחלומי להיות אדריכלית. גם כאן אורך הלימודים הביא אותי לבחור במסלול הנדסאי אדריכלות שנמשך שנתיים וחצי באוניברסיטת ת"א. שנה וחצי כשכירה במשרד בת"א גרמו לי להבין שאין סיבה שאתפשר ואהיה second best. הבנתי שעלי ללמוד תואר באדריכלות ובמקביל לפתיחת עסק חזרתי לספסל הלימודים, הפעם באוניברסיטת אריאל".

בדרך היא עברה גם אירועים טרגיים בחיים האישיים. "במקביל ללימודים בעלי, חובל שבמהלך הסדיר התאמן במשך חודשים בקישון, חלה בסרטן ונפטר כשבועיים לפני הגשת פרויקט הגמר שלי - טלטלה ששינתה את תפיסת עולמי לגבי החיים בכלל והפן המקצועי בפרט. החלטתי לעזוב את הישוב רעות ורכשתי משק במשמר איילון.

"הניסיון שצברתי כעובדת סוציאלית קהילתית משרת אותי כאדריכלית. הרציונל זהה: לקחת משהו שדורש טיפול מהשורש ולהפוך אותו למוצלח ועובד. כשניתן, אני משתדלת שלא להרוס את הקיים אלא לאתר את היסודות החיוביים ומשם להתקדם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il