סמנכ"לית בטיב טעם: "הגיוס הפך למורכב, ומפוטרי ההייטק לא יגיעו אלינו"

שרון שיין, סמנכ"לית משאבי אנוש בטיב טעם, מסבירה מדוע אין לעובדי המטה בחברה אפשרות לעבודה היברידית, מספרת על הקשיים בגיוס עובדים ומגלה איך הצליחה להימנע מפיטורים אחרי מגפת הקורונה: "חסכנו במקומות אחרים"

שרון שיין, סמנכ''לית משאבי אנוש בטיב טעם / צילום: שלומי יוסף
שרון שיין, סמנכ''לית משאבי אנוש בטיב טעם / צילום: שלומי יוסף

אישי: בת 48, נשואה ואם לשלושה השכלה: תואר שני בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב מספר עובדים: 1,800 עובדים, מתוכם 1,500 בהעסקה ישירה ותק בחברה: 7.5 שנים

מסלול הקריירה שלי. "צמחתי בעולם הפיננסים. במשך 16 שנה עבדתי בכלל ביטוח ופיננסים, שם התחלתי כנציגת שירות לקוחות כעבודה סטודנטיאלית ובהמשך קודמתי לתפקיד מנהלת גיוס והדרכה של המוקד הארצי. אחר כך ניהלתי את ההדרכה בחברה בת של כלל, והתפקיד האחרון היה HR ביזנס פרטנר של שתי חטיבות גדולות. בגיל 40 החלטתי שאני צריכה לחפש את התפקיד הבא שלי, ולכן עזבתי את כלל ועברתי לטיב טעם".

הממונה על השכר מסכם קדנציה: "משרד האוצר מגיע למו"מ על השכר מעמדת נחיתות" | ראיון
טדי שגיא קנה וילה ב־100 מיליון שקל ברחוב היוקרתי במדינה | בלעדי

פרופיל עובדים מגוון. "יש לנו מנעד רחב של תפקידים בארגון, וזה מתחיל בעובדי 'צווארון כחול' ברשת, כמו קופאים וסדרנים, פועלי ייצור, מלגזנים ועובדי מחסן. מול כל אלה יש את עובדי המטה, בהם אנשי ונשות משאבי אנוש, כספים, סחר ושיווק. זה מעלה אתגר גדול של לייצר מחוברות בארגון מבוזר, שבו חלק ניכר מהעובדים כלל לא נמצא ליד מחשב. לשם כך פיתחנו אפליקציה שבה מונגשים נתונים רלוונטיים לכל עובד, כמו ימי מחלה וחופשה, זכויות וחובות. בנוסף, צוות משאבי אנוש הוא אמנם תפקיד מטה, אבל אחת לשבוע כל אחד מהצוות מגיע לשטח. ההנהלה מגיעה אחת לרבעון".

היברידיות וגמישות. "אין אצלנו אפשרות לעבודה היברידית מטעמי סולידריות. אפילו במהלך מגפת קורונה לא אפשרנו לעובדי המטה לעבוד מהבית. אמרנו שלא ייתכן שיש לנו עובדים שנמצאים בחזית ועובדים כל כך קשה, בזמן שאנחנו, 'תומכי הלחימה', נהיה בבתים. אבל היום זה מקשה על הגיוס למטות. השאלה הראשונה של מועמדים היא אם יש אפשרות לעבודה היברידית ואיך היא מחולקת, ויש מי שמסירים מועמדות על הרקע הזה. הנוחות וה־'מה ייצא לי ולמשפחה שלי', תופסים מקום יותר משמעותי אפילו מאפשרויות הקידום. חסם גדול נוסף אצלנו הוא הצורך לעבוד בשבתות ובחגים".

תחרות על מועמדים. "השכר הוא פרמטר נוסף שהפך לאתגר גיוס. אם בעבר המתחרים שלנו היו רשתות המזון האחרות, היום זה כל עולם הקמעונאות. רבים מעובדי 'הצווארון הכחול' הם עובדים הישרדותיים, כאלה שחיים מהיד לפה, ואם במקום אחר יציעו להם שקל אחד יותר - הם פשוט יעזבו אותנו. לכן, אנחנו עושים עבודה רבה בגיוס ובשימור. למשל, המנהלים אצלנו עברו הדרכה כיצד לייצר חוויה טובה כבר בשלב המועמדות, כמו לפרגן מפגש בבתי קפה. חוויה שתיצור בידול מחברות אחרות - גם בשכר ההוגן שמותאם פר ניסיון ולא רק בטווחי שכר קבועים של תפקידים".

ארגונים עם ועד. "כשעבדתי בחברת כלל, הוועד היה מאוד דומיננטי. לעומת זאת, בטיב טעם אין ועד, אבל אני מאמינה שאנחנו פועלים כאילו יש. לא פיטרנו עובדים אחרי הקורונה, ודאגנו לייצר אופטימיזציה בצורה אחרת. פניתי לכל אחד מראשי האגפים וביקשתי מהם למצוא דרך להתייעלות שלא תצריך מאיתנו לפטר, בטח שלא עובדים הישרדותיים. במקום זאת, חסכנו במקומות אחרים - למשל הפסקנו את השימוש בכוסות חד־פעמיות. בתוך כל אלה, לא פגענו בתקציב הרווחה. אני חושבת שעבודה עם ועדים יכולה לפעמים לייצר ערך לעובד, אבל פחות למעסיק".

המצב בשוק. "המצב ישפיע עלינו ובענק. סל הצריכה של הלקוחות צפוי לרדת ואנחנו נצטרך לנקוט במעשים ולחפש פתרונות יצירתיים של חיסכון בתשומות בלי לפגוע בעובדים. הגיוס יהיה הרבה יותר מורכב ותחרותי בשל יוקר המחיה, וזה בזמן שהשכר שלנו גבוה יחסית. אין יותר מועמדים בשוק. הפיטורים הם בעיקר בהייטק ובכלל בקרב עובדי 'צווארון לבן', אך הם לא יגיעו אלינו".

תפקיד משאבי אנוש. "אני חובשת את שני הכובעים - גם זה של ייצוג העובדים וגם של נושא משרה בכירה בהנהלה. הדיסוננס הזה מאוד קשה. יד אחת צריכה להוציא, והשנייה צריכה להיות שומר הסף. זו התמודדות יומיומית".

השאלה הכי חשובה בראיונות עבודה. "יש בעולם שלנו את המשולש הקדוש - העובד באמצע כשבפינה אחת המנהל הישיר, בשנייה התרבות הארגונית, והשלישית היא הצוות. הצלע הכי חשובה בעיני היא המנהל הישיר, וזה יותר מהתרבות הארגונית והצוות. לכן, אני שואלת את המועמדים מה הדבר שהכי חשוב בעיניהם במנהל ישיר, ומבקשת דוגמה למקרה שבו הם לא הסתדרו עם האחרון. סיכויי ההצלחה שלי הרבה יותר גבוהים אם יהיה שם Match. עובד ששואף לעצמאות, לא יצליח לעבוד עם מנהל ריכוזי".

התמודדות עם פיטורים. "כשעבדתי בכלל, התמודדתי עם תהליך פרישה מרצון, שבו לצערי נאלצנו להיפרד מ־400 עובדים מצוינים. זה היה מאוד קשה עבורי. אני זוכרת שמנהלי החטיבות ואני היינו מדברים על עד כמה השיחות האלה קשות לנו. אני מנסה תמיד להתמודד עם תהליכי שימוע, כך שככל הניתן תהיה שביעות רצון גם בצד השני".

טעות ניהולית שעשיתי ולמדתי ממנה. "אני יודעת לדבר יפה מאוד על איזון בית עבודה, אבל לא ליישם את זה בעצמי. אני לא יכולה לעשות את זה בארגון שעובד 24/7, ויש לזה מחיר".